• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
7

سرمایه گذاران چینی به دنبال نجات خاورمیانه از دلارهای آمریکا

  • کد خبر : 5320
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
سرمایه گذاران چینی به دنبال نجات خاورمیانه از دلارهای آمریکا
سرمایه گذاران خطرپذیر در چین (VCs) که زمانی به سرمایه گذاران آمریکایی متکی بودند، اکنون با پول خود در خاورمیانه جولان می‌دهند.

انبوهی از کنفرانس‌ها و بازدیدهای تجاری چین-خاورمیانه در چند ماه گذشته نشان‌دهنده این امر است که انتظار می‌رود روند رو به رشدی در جریان سرمایه بین‌المللی باشد.

به گفته منابعی در شرکت‌های چینی که نامشان فاش نشده است، بسیاری از سرمایه‌گذاران خاورمیانه در ۱۲ ماه گذشته با صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطر پذیر چینی مذاکراتی داشته‌اند.

یکی از منابع تخمین زده، اگرچه این پول (سرمایه‌گذاری چینی‌ها) به طور کامل جایگزین سرمایه گذاری ایالات متحده نمی‌شود، اما انتظار می‌رود حدود ۲۰ درصد از کل بودجه دلاری ایالات متحده را تشکیل دهد.

این منبع به CNBC گفت که سرمایه گذاران خاورمیانه فعالانه به دنبال فرصت‌های چین هستند، سپس در مقیاس کوچک سرمایه گذاری می‌کنند تا این مسیر را آزمایش کنند.

تقویت روند سرمایه گذاری ترکیبی از تحولات دیپلماتیک، مالی و اقتصادی است. روابط چین با خاورمیانه از زمانی که عربستان سعودی و ایران در اوایل سال جاری روابط دیپلماتیک خود را -از طریق گفتگوهایی که با میانجیگیری پکن انجام شد- از سر گرفتند، گرم‌تر شده است.

در همین حال، تنش‌های آمریکا و چین هم کم‌رنگ شده است. این تنش‌ها و افزایش رژیم‌های نظارتی در هر دو کشور باعث شد بسیاری از سرمایه گذاران مستقر در ایالات متحده از سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری چینی خودداری کنند. این وجوه معمولاً به دلار آمریکا بود و استارت‌آپ‌های سرمایه‌گذاری شده پس از آن در بورس‌های ایالات متحده عرضه می‌شدند.

خاورمیانه به دنبال ورود به این عرصه است، به ویژه در شرایطی که کشورهایی مانند عربستان سعودی و قطر به دنبال تنوع بخشیدن به فعالیت‌های اقتصادی خود و دوری از وابستگی به سوخت‌های فسیلی هستند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر اعلام کرده‌اند، با این حال بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های بالقوه در صندوق‌های چینی هنوز در دست بحث و بررسی است.

تریلیونها دارایی

طبق گفته Preqin، -یک شرکت تحقیقاتی دارایی‌های جایگزین- تا فوریه ۲۰۲۲، تخصیص سرمایه گذاران خاورمیانه به دارایی‌های آمریکای شمالی همچنان به وضوح بالاتر از دارایی‌های آسیا-اقیانوسیه بود. دارایی‌های جایگزین شامل سرمایه خطرپذیر است، اما سهام و اوراق قرضه قابل معامله عمومی نیست که البته این امر در حال افزایش است.

داده‌های Preqin نشان می‌دهد که سهم سرمایه‌گذاری صندوق‌های ثروت مستقل خاورمیانه در دارایی‌های جایگزین در سراسر جهان بین سال‌های ۲۰۲۱ و نیمه اول سال ۲۰۲۲ تقریباً دو برابر شده است.

بر اساس آخرین برآوردهای موجود از Preqin، مجموع دارایی‌های هشت صندوق سرمایه‌گذاری مستقل خاورمیانه در سال گذشته بیش از ۳ تریلیون دلار بوده است.

خالد الفالح، وزیر سرمایه گذاری عربستان سعودی، به CNBC گفته است که روابط عربستان سعودی با چین از مبتنی بر تجارت به یک “روابط سرمایه گذاری اصلی” تغییر می‌کند. الفالح علاوه بر سرمایه گذاری عربستان در پالایش نفت و پتروشیمی در چین، به سرمایه گذاری در فناوری توسط صندوق ثروت دولتی، صندوق سرمایه گذاری عمومی (PIF) و شرکت‌های بخش خصوصی اشاره کرده است.

PIF حدود ۷۰۰ میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت دارد. این صندوق در مورد سهم سرمایه گذاری خود در چین اظهار نظر نکرده است.

سرمایه گذاری در فناوری خودرو

الفالح که در جریان کنفرانس تجاری اعراب و چین در ریاض، پایتخت عربستان سعودی صحبت می‌کرد اعلام کرد که عربستان قراردادی به ارزش ۵٫۶ میلیارد دلار با شرکت چینی HiPhi برند خودروهای برقی پیشرفته امضا کرده است.

همچنین در اواخر ماه مه، شرکت سعودی Prosperity7 Ventures  تحت حمایت آرامکو اعلام کرد که ده‌ها میلیون یوان را درHyperview – یک شرکت فناوری کمک رانندگی مستقر در شانگهای- سرمایه‌گذاری کرده است.

آیسر طیب، مدیر عامل Prosperity7 گفت که سرمایه گذاری‌های این شرکت در حدود ۳۰ استارتاپ تقریباً به طور مساوی بین شرکت‌های مستقر در ایالات متحده و چین تقسیم شده است. او با اشاره به اینکه جریان معاملات چین در دو سال گذشته به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ «کمی کندتر» بود، گفت: مطمئناً در حال مشاهده فعالیت‌های بیشتری در چین هستیم.

در ماه می، ابوظبی هم میزبان کنفرانس‌هایی بود که به طور خاص برای کارآفرینان چینی هدف گذاری شده بود.

مقامات اماراتی ادعا کردند که میزبان «۵۰ تک‌شاخ برتر» چین بودند – اصطلاحی که به استارت‌آپ‌هایی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار اشاره می‌کند – و بر اساس یک رسانه دولتی امارات، «کنفرانس سرمایه‌گذاری تک‌شاخ چین عربی» را راه‌اندازی کردند.

ماسیمو فالسیونی، دبیرکل و نایب رئیس شورای بازرگانی دبی، در این باره گفت: پس از کنفرانس، مشارکت سرمایه‌گذاران چینی افزایش خواهد یافت و صندوق‌های سرمایه گذاری و شرکت‌های مدیریت دارایی بیشتری از چین به امارات متحده عربی می‌آیند.

به گفته این مقام اماراتی، چین منبع اصلی فناوری و منبع اصلی تجارت است. شراکت با چین یکی از محرک‌های کلیدی اجرای تحول موفق امارات است.

عربستان سعودی، امارات و دولت‌های دیگر خاورمیانه برنامه‌هایی را در چند سال گذشته اعلام کرده‌اند که برای تغییر شکل اقتصاد خود برای رشد آینده هزینه‌های سنگینی را صرف می‌کنند.

منبع: cnbc

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5320

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.