• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
3

پرتاب موفقیت‌آمیز اولین حامل فضایی سوخت متان در جهان

  • کد خبر : 5189
  • ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۳۰
پرتاب موفقیت‌آمیز اولین حامل فضایی سوخت متان در جهان
چین موفق شد نخستین حامل فضایی سوخت متان جهان را به فضا بفرستد و در این زمینه از شرکت اسپیس‌ایکس پیش بیفتد.

شرکت خصوصی لنداسپیس (LandSpace) در دومین پرتاب حامل سوخت مایع خود به نام ژوکیو-۲ (Zhuque-2) توانست این حامل را به مدار خورشیدآهنگ برساند.

این عملیات روز چهارشنبه ۱۲ ژوئیه (۲۱ تیر) ساعت ۰۱:۰۰ به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی جیوکوان (Jiuquan) در شمال غربی چین انجام شد. ژوکیو-۲ اواخر سال گذشته میلادی اولین پرتاب خود را تجربه کرده بود که در آن ماموریت شکست خورد.

حامل فضایی ژوکیو-۲

ژوکیو-۲ یک حامل کلاس متوسط است که از اکسیژن مایع و متان مایع برای تامین نیرو استفاده می‌کند. این حامل با طول ۴۹.۵ متر و قطر ۳.۳۵ متر، دارای وزن برخاست ۲۱۶ تن است که می‌تواند ۶ تن محموله را به مدار لئو و ۴ تن محموله را به مدار خورشیدآهنگ منتقل کند.

مرحله اول ژوکیو-۲ به ۴ موتور TQ-12 متالوکس (اکسیژن مایع و متان) مجهز است که هر کدام قادر به تولید نیروی رانش معادل ۶۷ تن هستند. مرحله دوم نیز از یک موتور TQ-12 بهینه‌شده در خلا با توان تولید نیروی رانش ۸۰ تن و ۴ موتور TQ-11 ورنیر (Vernier) هر یک با تولید نیروی رانش ۸ تن بهره می‌برد. موتور ورنیر در حامل‌ها به منظور تنظیم دقیق وضعیت یا سرعت آن‌ها به کار می‌رود.

سوخت متان در حامل‌های فضایی

در حال حاضر شرکت‌های مختلفی در جهان تلاش می‌کنند تا از سوخت متان برای تامین نیروی حامل‌های فضایی استفاده کنند که از آن جمله می‌توان به شرکت‌های آمریکایی اسپیس‌ایکس برای حامل استارشیپ (Starship)، بلو اوریجین برای حامل نیو گلن (New Glenn) و رلتیویتی اسپیس (Relativity Space) برای حامل تران-۱ (Terran-1) اشاره کرد.

توسعه موتور حامل فضایی با امکان استفاده از متان به عنوان سوخت با چالش‌های مهندسی مختلفی مواجه است، اما مزایایی را به لحاظ قابلیت استفاده مجدد حامل ارائه می‌دهد و از این رو مورد استقبال شرکت‌های فضایی در سراسر جهان قرار گرفته است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5189

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.