• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
4

تاکید شی جین پینگ بر تمرکز برنامه‌های رشد اقتصادی بر تولید و فناوری

  • کد خبر : 4934
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰۵
تاکید شی جین پینگ بر تمرکز برنامه‌های رشد اقتصادی بر تولید و فناوری
رئیس جمهور شی جین پینگ بر این نظر است که چین باید به تولید و فناوری پیشرفته تکیه کند و استعدادها را برای رشد آینده پرورش دهد.

شی جین پینگ در نشست اخیرکمیسیون مرکزی امور مالی و اقتصادی گفت چین باید به جای حوزه هایی مانند مالی و دارایی که ممکن است منجر به حباب شود، بر اقتصاد واقعی – به معنای تولید و فروش کالاها و خدمات فیزیکی – تمرکز کند.

او همچنین بر اهمیت استعدادها تأکید کرد، که در تلاش‌های مداوم چین برای ارتقای اقتصاد ضروری است، چراکه این کشور با اقدامات ایالات متحده برای مهار آن و چالش جمعیتی رو به رشد مواجه است.

وی همچنین مطرح کرد که باید برای تغییر و ارتقای صنایع سنتی فشار آورد، به جای اینکه اجازه داد آنها به «صنایع پایین‌رده» تبدیل شوند.

به این ترتیب تلاش های محرک پکن به شدت بر بخش تولید پیشرفته و عناصر غیر مالی اقتصاد متمرکز خواهد بود. همچنین بر این نکته تاکید خواهد شد که امنیت صنعتی “اولویت بین اولویت ها” است و از کسب و کارها خواسته می شود تا به سمت نوآوری حرکت کنند.

“امنیت صنعتی” به این معنی است که پکن می‌خواهد کنترل زنجیره صنعتی کامل را حفظ کند تا اینکه به دیگران اجازه دهد کنترل مناطق کلیدی را در دست گیرند. تاکید بر این امر عمدتاً نتیجه محیط ژئوپلیتیک فعلی است.

کنفرانس کار اقتصادی سالانه چین در اواخر سال گذشته نیز بر اهمیت توسعه و امنیت برای صنایع این کشور تاکید داشت. بهبود منابع انسانی یکی دیگر از مسائل کلیدی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوان از جمعیت چین بیشترین بهره را گرفت.

ماه گذشته، پس از اینکه چین اولین کاهش جمعیت خود را در شش دهه گذشته به ثبت رساند، با کاهش ۸۵۰ هزار نفری به ۱٫۴۱ میلیارد نفر رسید و در نتیجه، هند پرجمعیت ترین کشور جهان شد.

این بدان معناست که تعداد افراد در سن کار – که در دهه‌های گذشته رشد چین را تقویت بخشیدند – در سال‌های آینده کاهش خواهد یافت. به گفته کارشناسان این کشور به سیاست های قوی تری برای مقابله با بحران جمعیتی در حال وقوع نیاز دارد.

سیاست‌های موجود ممکن است نتواند از کاهش بیشتر نرخ زاد و ولد جلوگیری کند، چه رسد به اینکه آن را به سطح جایگزینی جمعیت برساند.نرخ پایین زاد و ولد نه تنها باعث کاهش جمعیت می شود، بلکه پیری جمعیت و کاهش تعداد استعدادها را نیز به دنبال دارد که این یک ضربه مضاعف برای کشور است.

با جدا شدن غرب از اقتصاد چین، حفظ جمعیت بزرگ چین اهمیت بیشتری می یابد. نظام غربی تحت سلطه ایالات متحده یک اقتصاد میلیارد نفری است که استعدادها را از سراسر جهان جذب می کند و از نظر مالی، بازار، فناوری صنعتی و حتی زبان و فرهنگ از مزایای بیشتری نسبت به چین برخوردار است.

افزایش نرخ زاد و حفظ اندازه جمعیت، موضوع کلیدی نه تنها برای اقتصاد چین و رقابت در علم و فناوری، بلکه برای قدرت کل کشور و استانداردهای زندگی مردم است.

مقامات چین قصد دارند تا منابع انسانی مدرن را با کیفیت خوب، کمیت کافی، ساختار بهینه و توزیع معقول برای حمایت از مدرن‌سازی چین پرورش دهند.آنها همچنین متعهد شدند که تلاش‌ها برای ایجاد یک سیستم صنعتی مدرن «کاملاً پیشرفته، پیشرفته و ایمن» را تسریع کنند، که به چین کمک می‌کند مزیت‌های استراتژیک را در توسعه آینده و رقابت بین‌المللی حفظ کند.

آنها همچنین بر این نظرند که باید تلاش زیادی برای تقویت شرکت های در سطح جهانی و ارزش گذاری برای کارآفرینان برجسته و پرورش صنعتگران بزرگ انجام داد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4934

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.