• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5

تیک تاک در بین پلتفرم‌های درگیر جنگ شناختی علیه روسیه

  • کد خبر : 4803
  • ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰۲
تیک تاک در بین پلتفرم‌های درگیر جنگ شناختی علیه روسیه
یک مطالعه جدید توسط دانشمندان نظامی چینی، تیک تاک را به عنوان یکی از چندین شرکت فناوری پیشرفته که در کمپین‌های تبلیغاتی علیه روسیه دخیل است، معرفی کرد.

تیک تاک به‌عنوان تنها کسب‌وکار متعلق به چین در این فهرست شناخته می‌شود که شامل تقریباً ۴۰ نهاد خصوصی از بخش‌های اینترنت، فضا، امور مالی و هوش مصنوعی است.

بر اساس تحقیقات ارتش آزادیبخش خلق چین، تیک تاک به فیس بوک، توییتر، گوگل و دیگر غول‌های فناوری غربی در ارائه پلتفرمی برای جنگ شناختی علیه روسیه پیوسته است که روحیه نظامی روسیه را به شدت تضعیف کرده و وجهه بین‌المللی آن را تخریب کرده است.

محققان معتقدند که مبارزه در حوزه شناختی شکل جدید و پیشرفته‌ای از جنگ است. همچنین این بالاترین سطح در بازی‌های جنگی کار گرفته شده توسط انسان است.

تیک تاک با یک میلیارد کاربر در سراسر جهان، دارای دفتر مرکزی دوگانه در لس آنجلس و سنگاپور، متحد آمریکا است. اما این اپلیکیشن همچنین یکی از زیرمجموعه‌های متعلق به بایت دنس غول فناوری مستقر در پکن است که باید با قوانین و مقررات چین مطابقت داشته باشد.

تیک تاک از زمان شروع جنگ در اوکراین با انتقادهای دو طرف درگیری مواجه شده است. این پلتفرم آپلود ویدئوهای جدید و پخش زنده از روسیه را به حالت تعلیق درآورد. به گفته این شرکت، بیش از ۱۰۰۰ حساب کاربری وابسته به دولت روسیه نیز حذف شده‌اند. اما برخی از منتقدان گفته‌اند که تیک‌ تاک به اندازه کافی برای مقابله با نفوذ روسیه در مقایسه با دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی عمل نمی‌کند.

اتحاد برای تامین دموکراسی، یک گروه حامی امنیت ملی مستقر در ایالات متحده، ماه گذشته در گزارشی اشاره کرد که شبکه تلویزیونی راشاتودی روسیه دنبال کنندگان بیشتری نسبت به نیویورک تایمز در تیک تاک دارد. همچنین برترین پست خبرگزاری روسی ریانووستی در تیک تاک در سال جاری بیش از ۵٫۶ میلیون بازدید داشته است، در حالی که پست برتر توییتر آن کمتر از ۲۰ هزار بازدید داشته است.

شو زی چو، مدیر عامل تیک تاک، در سخنرانی خود در کنگره، ادعاهای مقامات دولتی و قانونگذاران ایالات متحده مبنی بر جاسوسی این شرکت برای چین را رد کرد. وی گفت: بایت دنس نماینده چین یا هیچ کشور دیگری نیست و ما به درخواست دولت چین محتوایی را تبلیغ یا حذف نمی‌کنیم.

محققان این پژوهش، جنگ شناختی را به عنوان یک کمپین سازمان یافته با هدف دستکاری درک مخاطبان هدف، و تغییر تصمیمات یا رفتارهای آنها تعریف می‌کنند.

این اولین باری است که شرکت‌های غیرنظامی فناوری پیشرفته، جنگ شناختی را در طول یک جنگ در مقیاس بزرگ انجام می‌دهند. در این مطالعه آمده است که جنگ شناختی رسانه‌محور مبتنی بر اینترنت تلفن همراه پیامدهای زیادی در این درگیری داشته است.

به گفته این تیم چینی، دولت آمریکا و متحدانش از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغ محتوایی استفاده کرده‌اند که ظلم روسیه را برجسته می‌کند و در عین حال به سیاستمداران و نیروهای اوکراینی امکان بیشتر در معرض دید قرار گرفتن را می‌دهد. این شرکت‌ها همچنین بستری را برای ماموران دولتی ارائه کرده بودند تا از هوش مصنوعی برای ایجاد متون، تصاویر و ویدئوهای جعلی استفاده کنند که ارتش روسیه را در برابر افکار عمومی تحت فشار قرار دهد. محققان چینی خاطرنشان کردند که روسیه نیز از شرکت‌های خصوصی برای کارهای مشابه استفاده می‌کند، اما جزئیات بیشتری ارائه نکردند.

آنها همچنین گفتند که جنگ در اوکراین درس ارزشمندی به چین داده است. به گفته محققان، چین از یک سو آموخته است که باید حمایت از شرکت‌های خصوصی را تقویت کرده و آنها را قادر به مقابله با چالش‌های استراتژیک مانند جنگ تجاری و تراشه‌ها کند و از سوی دیگر، با برجسته‌تر شدن کنترل و نفوذ شرکت‌های غیرنظامی فعال در زمینه فناوری پیشرفته، تفاوت‌ در ایده‌ها و علایق آن‌ها و دولت آشکارتر شده است.

محققان معتقدند که برای مقابله با چالش شرکت‌های فناوری در برابر قدرت سنتی دولت، باید نظارت قوی‌تری اجرا شود و اقدامات موثری برای جلوگیری از خطراتی که شرکت‌های غیرنظامی فناوری پیشرفته در سیاست، اقتصاد، فرهنگ، شبکه‌های ارتباطی و امنیت نظامی ایجاد می‌کنند، اتخاذ کرد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4803

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.