• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
12

همکاری موتور جستجوی چینی بَیدو و شرکت خودروسازی جیلی

  • کد خبر : 702
  • ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۵
همکاری موتور جستجوی چینی بَیدو و شرکت خودروسازی جیلی
موتور جستجوی چینی بَیدو و شرکت خودروسازی جیلی (مالک ولوو) برای ساخت خودروهای الکتریکی همکاری خود را آغاز کردند که این اتفاق موجب می‌شود که تسلا با رقیب جدیدی مواجه شود.

بَیدو (Baidu) که در حال حاضر دارای پلتفرمی عظیم و منبع‌باز برای اتومبیل‌های خودران است مانند بیش از ۲۰۰ خودروساز الکتریکی و غول‌های فناوری پیشتیبان آن‌ها، سعی در به چالش کشیدن تسلا دارد. علاوه بر بَیدو، تن‌سنت و گروه علی‌بابا نیز به ترتیب در شرکت‌های Xpeng و NIO سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

بَیدو قصد دارد علاوه بر استفاده از تجهیزات خودروسازی هلدینگ جیلی (Geely) (مالک Volvo Cars و بخشی از سهام Daimler) برای ورود به حیطه تولید خودروهای الکتریکی، بخش اعظم سهام و اختیار مدیریت این شرکت را نیز در دست بگیرد. هرچند مقامات این دو شرکت هنوز نظری در این‌باره اعلام نکرده‌اند. در اول ژانویه، ارزش سهام جیلی در بورس هنگ کنگ به میزان یک پنجم (۴.۲۲۹ دلار آمریکا) افزایش یافت.

قدم گذاشتن بیدو به حیطه خودروهای هوشمند کسی را شگفت‌زده نکرد، چرا که این غول اینترنتی در هفته‌های اخیر با خودروسازانی چون گروه GAC و FAW نیز در حال مذاکره بود.

مدیر ارشد موسسه مشاوره اقتصادی Shanghai Suolei می‌گوید از نظر سرمایه‌گذاران و غول‌های فناوری، ساخت خودروهای نسل جدید مانند یک معدن طلا پر از فرصت‌های جذاب است، اما همه نقش‌آفرینان نمی‌توانند وارد این صنعت شوند چرا که هنوز هیچ یک از پیشگامان صنعت خودروهای الکتریکی هوشمند به سوددهی نرسیده‌اند.

هدف غول‌های فناوری از همکاری با خودروسازان، تعریف آینده حمل و نقل و استفاده از فناوری‌های به‌روز در رانندگی خودکار، ناوبری و سرگرمی داخل خودرو است تا پیش از رقبا استانداردهای صنعت را تعیین کرده و از طریق ثبت فناوری یا سرویس‌های اشتراکی، جریان سود خود را تضمین کنند.

به نقل از Nick Lai، تحلیل‌گر JPMorgan، انتظار می‌رود فروش خودروهای سبز تا سال ۲۰۲۵ یک پنجم از بازار خودروی سرزمین اصلی چین را تشکیل دهد (در سال گذشته این میزان ۵ درصد بود). طبق تخمین مسئولان تا آن زمان حداقل ۳ میلیون خودرو با انرژی‌های نو (NEV) وارد بازار خواهد شد.

بر اساس استراتژی صنعتی «ساخت چین ۲۰۲۵» پکن قصد دارد به پیشگام جهانی ۱۰ حیطه فناوری، از جمله خودرو با انرژی‌های نو (NEV) تبدیل شود. خودروهای الکتریکی هوشمند شامل خودروهایی است که با باتری حرکت کرده و از فناوری برای بهبود ناوبری، سرگرمی‌ها، و ارتباط با سایر خودروها یا دستگاه‌های دیجیتال بهره می‌برند.

بیدو پلتفرم منبع-باز خود، Apollo، را در سال ۲۰۱۷ رونمایی کرد و از شرکت‌هایی مانند فورد و دایملر دعوت کرد برای توسعه فناوری‌های خودران، از آن استفاده کنند.

تسلا، پیشگام تولید خودروهای نسل جدید، با سه رقیب چینی روبرو شده است: NIO، Xpeng، و Li Auto (استارت‌آپ‌هایی که هنوز فاصله زیادی تا سوددهی دارند).

جیلی تحت مالکیت میلیاردر چینی، Li Shufu است و شرکت مادر هلدینگ Geely Automobiles محسوب می‌شود که در بورس هنگ‌کنگ حضور دارد. ارزش آن در بازار معادل ۳۲۶ میلیارد دلار هنگ کنگ است. این شرکت با بلندپروازی‌های خود برای حضور در بازار جهانی، با ارزش‌ترین خودروساز چینی حاضر در بورس هنگ کنگ محسوب می‌شود.

ارزش سهام بایدو در بورس نزدک با رشدی ۱.۹ درصدی به ۲۰۷.۸۹ دلار آمریکا رسید.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=702

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.