• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1

چین به‌دنبال جایگزینی کشورهای خاورمیانه با غربی‌ها در طرح کمربند و جاده

  • کد خبر : 6049
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
چین به‌دنبال جایگزینی کشورهای خاورمیانه با غربی‌ها در طرح کمربند و جاده
به نظر می‌رسد ترفند پکن برای جذب سرمایه از خاورمیانه به ثمر نشسته باشد زیرا اتاق بازرگانی دبی با آغوش باز از همکاری‌های تجاری با چین استقبال کرده و اعلام نموده است که تصمیم دارد تا در چارچوب طرح کمربند و جاده به رهبری چین، شریک تجاری خوبی برای این کشور باشد.

محمدعلی راشد لوتاه، رئیس و مدیرعامل اتاق‌های دبی، می‌گوید: «ما به تقویت بیشتر مشارکت‌ها با جامعه تجاری چین، به‌ویژه در بخش‌هایی مانند هوش مصنوعی، انرژی پاک و زیرساخت‌ها متعهد هستیم».

گستره مشارکت امارات متحده عربی با چین در زمینه‌های جدید همکاری از جمله کاهش تغییرات آب و هوا، امنیت غذایی، امنیت انرژی و خدمات مالی و آموزش، گسترده‌تر خواهد شد.

این اظهارات درست قبل از میزگردی مطرح شد که هفته گذشته، وانگ ونتائو وزیر بازرگانی چین در دبی با حضور شرکت‌های اماراتی تشکیل داد و با آنها گفتگو کرد.

وانگ گفت: «چین در حال پیشبرد مدرنیته به سبک خاص خود است و ما از سرمایه‌گذاری شرکت‌های اماراتی برای به اشتراک گذاشتن مزایای توسعه و پیشرفت خود استقبال می کنیم.»

طبق آمار وزارت اقتصاد امارات، چین یکی از برترین شرکای تجاری جهان برای هفت امارت ابوظبی، عجمان، دبی، فجیره، راس‌الخیمه، شارجه و ام‌القیوین است. ارزش تجارت غیرنفتی بین دو طرف در سال ۲۰۲۲ از ۷۲ میلیارد دلار فراتر رفته و نسبت به سال قبل، ۱۸ درصد افزایش یافته است.

چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، به دنبال همکاری تجاری – در حوزه انرژی و سایر زمینه‌ها – با عربستان سعودی و سایر کشورهای خلیج نیز هست.

به گفته لوتاه، از نظر توسعه روابط دوجانبه، بسیاری از اقدامات از اهداف طرح کمربند و جاده پشتیبانی می‌کند، و همکاری‌ها به سمت زنجیره ارزش پیشرفته‌تری از جمله همکاری در زمینه علم و فناوری سوق یافته است.

او بر ماهیت «استراتژیک» بازار چین که به عنوان بزرگ‌ترین بازار مصرف جهان شناخته شده است، تاکید کرد.

وی در ادامه گفت: «تامین مالی تجاری همچنان یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که تجارت و بازرگانی بین‌المللی را امکان‌پذیر می‌سازد زیرا به تسهیل انجام معاملات و تبادلات واردکنندگان و صادرکنندگان کمک می‌کند.» و «چین نقش مهمی در تسریع توسعه پرداخت‌های دیجیتال در منطقه خلیج فارس و ایجاد انگیزه‌های جدید برای توسعه اقتصادی و پیشبرد تحولات دیجیتال در سراسر منطقه ایفا کرده است».

آمار و ارقام رسمی وزارت بازرگانی چین نشان می‌دهد که سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در هفت ماه اول سال ۲۰۲۳، با ۹٫۸ درصد کاهش در سال به ۱۱۱٫۸ میلیارد دلار رسیده است.

انتظار می‌رود پکن در ماه اکتبر میزبان «سومین مجمع کمربند و جاده برای همکاری‌های بین‌المللی» باشد. هدف این گردهمایی افزایش سرعت رشد تعاملات تجاری به رهبری چین،جبران کاهش سرمایه‌گذاری‌های غربی در این کشور و همچنین تقویت حضور تجاری چین در عرصه بین‌الملل است.

با این حال، برخی از تحلیل‌گران همچنان در مورد اینکه آیا سرمایه خاورمیانه بتواند جایگزین کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی کشورهای غربی شود، تردید دارند.

جان اولیور، پژوهشگر موسسه خاورمیانه در واشنگتن، در این خصوص می‌گوید: «در سطح کلان، احتمالاً نه» زیرا «بازار خاورمیانه به اندازه کافی بزرگ نیست.»

الیور به گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد اشاره می‌کند که نشان می‌دهد کل جریان سرمایه‌گذاری از کشورهای توسعه‌یافته در سال ۲۰۲۲ حدود ۱ تریلیون دلار بوده، در حالی‌که سرمایه‌گذاری‌های خارجی امارات و عربستان سعودی در چین حدود ۴۳ میلیارد دلار بوده است.

الیور افزود: «اما در سطح خرد، حتما» زیرا «یک شرکت خاورمیانه‌ای ممکن است سرمایه‌گذاری‌هایی را انجام دهد که یک شرکت غربی تمایلی به انجام آن نداشته باشد.» و «ما شاهد سرمایه‌گذاری‌های کشورهای عربی در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های چین بوده‌ایم.»

وانگ یی‌وی، مدیر مؤسسه روابط بین‌الملل در دانشگاه رنمین، بر این باور است که ورود سرمایه‌های خاورمیانه به چین به پیشگیری از خطرات احتمالی تحریم‌های آمریکا به دلیل جنگ اوکراین هم کمک می‌کند.

به گفته وی، طرح کمربند و جاده مکانیزمی منطقی برای جذب سرمایه خاورمیانه است، به‌ویژه با وجود صندوق‌های ثروت ملی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس که امیدوارند به چین وارد شوند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6049

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.