• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
14

انقلاب آرام غول‌های فناوری چین در صنعت فناوری آفریقا

  • کد خبر : 1570
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۶
انقلاب آرام غول‌های فناوری چین در صنعت فناوری آفریقا
شرکای کیف پول هوآوی در آفریقا Vodafone ، Vodacom و Teasy Mobile در 19 کشور جهان از جمله کنیا، غنا، لسوتو، نیجریه، تانزانیا، زیمبابوه و جمهوری دموکراتیک کنگو در دسترس هستند.

یک انقلاب دیجیتالی بی سر و صدا در آفریقا در جریان است، آن هم در شرایطی که ده‌ها کیف پول الکترونیکی در این قاره جوانه زده است تا کاربران بتوانند پول خود را به صورت دیجیتالی از طریق تلفن‌های هوشمند خود منتقل کنند و برخی از آنها از فناوری چینی استفاده می‌کنند.

یکی از بزرگترین آنها M-Pesa است، خدمات پولی تلفن همراه که در سال ۲۰۰۷ توسط شرکت تلفن کناری Safaricom با استفاده از راه حل سازمانی ارائه شده توسط هوآوی ایجاد شد. این سرویس هم اکنون در بیشتر بانک‌های کنیا استفاده می‌شود. هوآوی همچنین TeleBirr اتیوپی را که در ماه مه توسط انحصار سابق دولتی Ethio Telecom راه اندازی شد، اداره می‌کند.

M-Pesa و TeleBirr بر تلاش هوآوی برای توسعه حضور خود در  بازار مخابرات آفریقا تأکید می‌کنند، جایی که این شرکت فراتر از ایجاد زیرساخت‌های تلفن به مجموعه وسیعی از راه حل‌ها و خدمات سازمانی، از جمله ارائه فناوری شبکه مشتریان خود برای اجرای برنامه‌های پرداخت تلفن همراه، در بسیاری از موارد، گسترش یافته است. تنوع در شرایطی ایجاد می‌شود که فعالیت اصلی هوآوی در زمینه ایجاد شبکه‌های تلفن مورد بررسی و اعتراض روزافزون ایالات متحده و متحدان جهانی آن قرار گرفته است، آن هم در بحبوحه تشدید رقابت فناوری بین آمریکا و چین.

پیتر وانیونی، تحلیلگر فناوری کنیا مستقر در وایکاتو، نیوزلند، گفت: “شرکت‌های تلفن همراه مانند Safaricom برای پر کردن خلا وارد شدند” که توسط بانک‌های بزرگ آفریقایی – که بیشتر سهامداران غربی را در نظر می‌گیرند – نمی‌خواهند با مردم عادی در خیابان کاری داشته باشند، دنیای امن و شرکتی امن را ترجیح می‌دهند.

تلاش هوآوی برای تقویت فناوری مالی آفریقا بر محوریت آن تاکید می‌کند زیرا فروش گوشی‌های هوشمند و تجهیزات مخابراتی آن تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است و باعث شده است که این شرکت چینی بدترین افت فروش خود را در دهه‌های اخیر ثبت کند.

انقلاب آرام غول‌های فناوری چین در صنعت فناوری آفریقا

هوآوی، مستقر در تکنوپلیس جنوبی شنجن، که دره سیلیکون چین نامیده می‌شود، تنها شرکتی نیست که در آفریقا کیف پول موبایل می‌سازد.

جو یاهویی، بنیانگذار میلیاردر فناوری پکن کونلون و مالک قبلی برنامه Grindr، همچنین نقش مهمی در تجارت الکترونیکی و پرداخت شرکت نیجریه OPay، توسعه یافته توسط واحد مرورگر وب Kunlun’s Opera، دارد.

OPay که در سال ۲۰۱۸ تأسیس شد، Softbank ، Sequoia Capital ، Meituan و Bertelsmann Asia Investments را به عنوان یکی از سرمایه گذاران سری-B خود در نظر می‌گیرد، در جمع آوری ۴۰۰ میلیون دلار اخیر کمک مالی نقش مهمی داشت و موجب شد تا ارزش شرکت به بیش از ۱٫۵ میلیارد دلار افزایش یابد.

اپرا، مستقر در اسلو پایتخت نروژ،  صفحه‌ای را از کتاب بازی fintech چین به کنیا می‌برد، جایی که در حال توسعه پلتفرمی متشکل از OKash ، OPesa و Credit Hela است تا بتواند از طریق برنامه‌های تلفن همراه به طور معمول وام بدون ارائه هیچ گونه تضمینی ارائه دهد.

بازار وام‌های خرد نیز سرمایه گذاران فناوری مستقر در سیلیکون ولی مانند Tala و Branch را به خود جلب کرده است. اما صدها شرکت فناوری مالی با بودجه داخلی و خارجی وجود دارد که مشتریان آفریقایی را که توسط بانک‌های سنتی خدمات رسانی نمی‌کنند، هدف قرار می‌دهند.

این صنعتی است که همچنین Transsion مستقر در شنجن -بزرگترین فروشنده گوشی‌های هوشمند آفریقا- را برای سرمایه گذاری در PalmPay جذب کرده است، شرکتی که در سال ۲۰۱۹ با ۴۰ میلیون دلار از Transsion راه اندازی شد.

NetEase و MediaTek برنامه fintech، که در نیجریه و غنا فعالیت می‌کند، از قبل روی مارک‌های تلفن همراه Transsion Tecno ، Infinix و Itel نصب شده است.

Alipay، تحت مدیریت Ant Group، Alibaba Group Holding ، VodaPay را تأمین می‌کند، یک برنامه فوق العاده با ۷۰ توسعه دهنده برنامه‌های کوچک که توسط Vodacom آفریقای جنوبی توسعه یافته است و قول می‌دهد “مشارکت مالی و رشد اقتصادی را افزایش دهد”.

مانند سیم کارت‌های اعتباری که مخابرات تلفن همراه را برای میلیون‌ها آفریقایی که قادر به پرداخت هزینه حساب‌های ماهانه پرهزینه نیستند رواج داد، کیف پول‌های پرداخت تلفن همراه پرداخت‌ها و بانکداری الکترونیکی را در اختیار اقشار وسیعی از مردم قرار می‌دهد. حتی نسخه ساده‌تری وجود دارد که به جای تلفن‌های هوشمند در شبکه‌های مخابراتی ۲G کار می‌کند.

هنری توگندات، تحلیلگر ارشد سیاستگذاری در موسسه صلح ایالات متحده، می‌گوید: این بدان معناست که می‌توان به جای تلفن هوشمند از طریق پیامک تلفنی، حواله ارسال کرد یا به گزینه‌های بانکی از طریق تلفن ویژه دسترسی داشت. هنوز مناطق وسیعی از روستاهای آفریقا با زیرساخت‌های مخابراتی ۲G وجود دارد، جایی که فقیرترین آنها ممکن است دارای تلفن‌های مجهز باشند، اما گوشی‌های هوشمند ندارند. این با سرویس پرداخت WeChat یا Apple Pay متفاوت است زیرا این خدمات فقط از طریق اینترنت تلفن همراه کار می‌کنند که به زیرساخت ۳G یا بالاتر نیاز دارد.

شرکای کیف پول هوآوی در آفریقا Vodafone ، Vodacom و Teasy Mobile در ۱۹ کشور جهان از جمله کنیا، غنا، لسوتو، نیجریه، تانزانیا، زیمبابوه و جمهوری دموکراتیک کنگو در دسترس هستند.

وی گفت: پول موبایل یک راه حل عالی برای آوردن بخش‌های زیادی از افراد کم درآمد به محیط بانکی رسمی است و امکان ارائه طیف وسیعی از محصولات مانند بیمه، وام و پوشش مراسم تشییع جنازه وجود دارد.

این همان چیزی است که خدمات پیش پرداخت تلفن همراه برای بستن بخش مخابرات انجام داد. پیتر گفت که این یک فرصت سرمایه گذاری و رشد بسیار خوب است، که در سایر مناطق جهانی با بخش‌های مالی توسعه یافته در این مقیاس دیده نمی‌شود.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1570

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.