• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
13

چین به‌دنبال هوشمندسازی و دیجیتالی کردن بخش صنعتی

  • کد خبر : 1407
  • ۰۶ تیر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۹
چین به‌دنبال هوشمندسازی و دیجیتالی کردن بخش صنعتی
در پیش نویس منتشر شده توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات آمده است که شرکت‌های بزرگ صنعتی چین با گردش تجاری حداقل ۲۰ میلیون یوان (۳٫۱ میلیون دلار)، تا سال ۲۰۳۵ میلادی دیجیتال سازی را آغاز خواهند کرد.

چین با ارتقای بهره‌وری، کاهش هزینه و جامع ترین زنجیره‌های صنعتی مدت‌هاست که به عنوان “کارخانه جهان” شناخته می‌شود. این کشور اکنون به سمت هدف بعدی پیش می‌رود: ایجاد یک بخش تولیدی پیشرفته و به روز که نه تنها بزرگ، بلکه قدرتمند و هوشمند است.

تازه ترین داده‌ها این چشم انداز در حال تغییر را نشان داده است. تولید صنعتی صنعتگران فناوری پیشرفته در ماه می ۱۷٫۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که ۴٫۸ درصد بیشتر از رشد ماه آوریل است.

تولید محصولات مبتنی بر فناوری مانند وسایل نقلیه جدید انرژی، ربات‌های صنعتی و مدارهای همگرا شده به ترتیب ۱۶۶٫۳ درصد، ۵۰٫۱ درصد و ۳۷٫۶ درصد افزایش یافته است.

چنین پیشرفتی نشان می‌دهد که چین از فناوری‌های پیشرفته خود برای ارتقا بخش‌هایی با مصرف انرژی زیاد و آلوده کننده‌های زیاد و ایجاد قطب صنعتی جدید استفاده می‌کند.

کسانی که با توسعه صنعتی چین آشنایی دارند، شاید متوجه شده‌اند که ایده‌هایی مانند “دیجیتال سازی”، “کارخانه‌های هوشمند” و “اینترنت صنعتی” در برنامه‌های توسعه چین با اهداف مشخص تعیین شده است.

در پیش نویس منتشر شده توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات آمده است که شرکت‌های بزرگ صنعتی چین با گردش تجاری حداقل ۲۰ میلیون یوان (۳٫۱ میلیون دلار)، تا سال ۲۰۳۵ میلادی دیجیتال سازی را آغاز خواهند کرد. طبق این پیش نویس، فناوری و رقابت بازار تجهیزات هوشمند تولیدی و نرم افزارهای صنعتی چین تا سال ۲۰۲۵ شاهد پیشرفت چشمگیری خواهند بود.

انتظار می‌رود بخش‌های تقویت شده توسط فناوری‌های مرزی نقشی اساسی داشته باشند. در برنامه سیاست‌های کشور برای دوره برنامه پنج ساله چهاردهم (۲۰۲۵-۲۰۲۱)، ارزش افزوده صنایع در حال ظهور راهبردی چین مانند فناوری‌های بیولوژیکی، مواد جدید و حفاظت از محیط زیست بیش از ۱۷ درصد از کل تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد. پیشرفت بخش تولیدی چین آینده‌ای درخشان را برای رسیدن به این اهداف ترسیم می‌کند.

تا پایان ماه مارس، نرخ کنترل عددی فرایندهای کلیدی در شرکت‌های چینی به ۵۲٫۱ درصد و ضریب نفوذ تحقیق و توسعه دیجیتال (R&D) و ابزارهای طراحی به ۷۳ درصد رسیده است. داده‌های MIIT نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ میلیون تجهیزات صنعتی توسط سیستم عامل‌های اینترنت صنعتی متصل شده‌اند.

مناطق مختلف چین مزایای متمایز خود را در تغییر به تولیدات پیشرفته کشف کرده‌اند. به عنوان مثال، استان هوبئی برای رشد سریع مدار همگرا شده و تولید هوشمند تلاش می‌کند، استان هونان نیز تخصص در ماشین آلات ساخت و ساز و حمل و نقل ریلی را افزایش داده است، در حالی که تلاش‌های مشترک برای تقویت پزشکی زیستی در دلتای رودخانه یانگ تسه انجام شده است.

از دیدگاه مردم، توانایی‌های تولید قوی، مردم چین را قادر به تحقق رویاهایی مانند اکتشاف مریخ، تحقیقات در اعماق دریا و قطارهای سریع السیر کرده است که به سختی می‌شد دهه‌ها قبل آن را تصور کرد. پرتاب موفقیت آمیز سه فضانورد به ایستگاه فضایی چین در هفته گذشته، نمونه دیگری از این واقعه است.

برای تسهیل بیشتر توسعه با کیفیت بالا در بخش تولید، دولت چین اقدامات حمایتی را برای کاهش هزینه مالی شرکت‌ها و ارائه مشوق‌های بیشتر افزایش داده است. چین معافیت و بخشودگی مالیاتی مربوط به هزینه‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های تولیدی را از اول ژانویه امسال افزایش داد. پیش بینی می‌شود این اقدام علاوه بر کاهش مالیات ۳۶۰ میلیارد یوانی در سال گذشته، ۸۰ میلیارد یوان دیگر در سال جاری مالیات شرکت‌ها را کاهش دهد.

علاوه بر این، توجه ویژه‌ای به تولیدکنندگان کوچک و متوسط داده شده است که یک بخش اصلی از تولید چین است. این کشور همچنین قصد دارد بیش از ۱۰ میلیارد یوان از بودجه مرکزی خود را برای پرورش “غول‌های کوچک” یا شرکت‌هایی که دارای فناوری‌های اصلی، قابلیت‌های نوآوری قوی، سهم بازار بزرگ و سودآوری بالا هستند، اختصاص دهد.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1407

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.