• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
7

ساخت دستگاه مایکروویو قدرتمند توسط محققین چینی

  • کد خبر : 2293
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۹:۲۲
ساخت دستگاه مایکروویو قدرتمند توسط محققین چینی
یک گروه تحقیقاتی در جنوب غربی چین دستگاه مایکروویو فوق قوی با خروجی بسیار بالا ساخته‌اند که فرکانس آن مصارف تجاری و نظامی دارد.

به گفته محققین استان سیچوان، این دستگاه می‌تواند پالس کوتاه در باند مایکروویو KA با قدرت ۵ مگاوات تولید کند. این فناوری نه فقط در ارتباطات ماهواره‌ای که در رادار، همجوشی هسته‌ای و تحقیقات پزشکی نیز کاربرد دارد.

باند Ka (K بالا) یک بخش فرکانس بالا از طیف مایکروویو بین ۲۶٫۵ تا ۴۰ گیگاهرتز است.

ماهواره‌های استارلینک از باند KA برای ارتباط با ایستگاه‌های زمینی استفاده می‌کند. ارتش آمریکا نیز قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ در جدیدترین پهپادهای نظامی خود از Ka استفاده کند.

اگر یک منبع تابش مایکروویو در محدوده فرکانس یا نزدیک به آن در سطوح توان کافی باشد، می‌تواند ارتباطات را مختل کند یا حتی به برخی از سخت‌افزارهای حساس دستگاه‌های استفاده‌کننده از باند آسیب برساند. سال‌هاست که قدرتمندترین دستگاه‌ها در باند Ka تنها به چند مگاوات محدود شده‌اند. افزایش قدرت اغلب منجر به کاهش شدید کارایی و پایداری می‌شود.

دستگاه تیم سیچوان، الکترون‌های پرانرژی را از طریق یک لوله شلیک می‌کند و الکترون‌ها را با یک پوزه مخروطی شکل به امواج مایکروویو با قدرت بالا تبدیل می‌کند. این طرح ، توسط محققان نیروی دریایی ایالات متحده در اواخر دهه ۱۹۸۰ پیشنهاد شد. نمونه اولیه جدید در آزمایشی ۵۰۱ مگاوات خروجی تولید کرد و مدسازی‌های کامپیوتری نشان می‌دهد که هنوز جای پیشرفت وجود دارد.

محققین فناوری‌های ارتباطی فضایی بر این نظرند که این دستگاه می‌تواند یک سلاح مایکرویوی فوق قدرتمند باشد. مایکروویو تولید شده توسط دستگاه می‌تواند تا ۱۰۰ میلیون بار قدرتمندتر از نمونه‌هایی باشد که در دستگاه‌های ارتباطی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

منبع: scmp

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2293

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.