• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

سد سه بعدی ساخته شده با روبات تا دو سال آینده آماده می‌شود

  • کد خبر : 2419
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۲۴
سد سه بعدی ساخته شده با روبات تا دو سال آینده آماده می‌شود
چین پروژه ساخت سدی را با استفاده از هوش مصنوعی آغاز کرده که در آن از بزرگ‌ترین چاپگر سه بعدی دنیا استفاده خواهد شد.

این تأسیسات برق آبی ۱۸۰ متر ارتفاع خواهد داشت و با استفاده از بیل مکانیکی، کامیون، بولدوزر، سنگفرش و غلتک بدون سرنشین ساخته می‌شود و همگی با هوش مصنوعی هدایت می‌شوند.

سد یانگچو زمانی که در سال ۲۰۲۴ به اتمام می‌رسد، حدود ۵ میلیارد کیلووات ساعت برق در سال تولید خواهد کرد و مورد استفاده منازل و حدود ۱۰۰ میلیون نفر قرار خواهد گرفت. این نیرو از طریق خط ولتاژ ۱٫۵۰۰ کیلومتری و مسیر انرژی سبز منتقل خواهد شد.

پس از سال‌ها تحقیق و آزمایش، فناوری چاپ سه بعدی برای زیرساخت‌های بزرگ، امکان استفاده و کاربرد آن برای پروژه‌های عظیم فراهم شده و انسان‌ها را از کارهای سنگین، تکراری و خطرناک رها می‌سازد. محققین این پروژه از حدود ده سال پیش در پی ساخت زیرساختی با استفاده از این فناوری و به‌صورت قطعه به قطعه بودند. چاپگر سه بعدی در ابتدا به عنوان روشی کم‌هزینه برای تولید قطعات از مواد گران‌بها به کار گرفته شد. چاپ – یا افزودن – مواد ضایعات کمتری نسبت به برش و سنگ‌زنی تولید می‌کند.

از آن زمان، برخی مهندسین از این فناوری برای ساختمان‌سازی استفاده کردند اگرچه پروژه‌های آن‌ها کوچک بوده است. نخستین ساختمان ساخته‌شده با فناوری چاپ سه‌بعدی، مرکز بنیاد آینده دبی بود که ۶ متر ارتفاع داشت.

مهندسین چینی با استفاده از هوش مصنوعی در پروژه‌ها بیگانه نیستند و از این فناوری برای ساخت سد بایهتان که دومین سد بزرگ دنیاست و در عرض ۴ سال ساخته شد، استفاده کردند.

استفاده از این فناوری در پروژه‌های قبلی نشان می‌دهد که ماشین‌آلات هوشمند وظایف را خصوصاً در محیط‌های سخت و خطرناک، بهتر از انسان‌ها انجام می‌دهند. پیشرفت‌های صورت گرفته در فناوری هوش مصنوعی، بدین معناست که ماشین‌ها اکنون می‌توانند تقریباً تمام اشیاء را در محل پروژه تشخیص دهند و وظایف مختلف را به‌طور انعطاف‌پذیر انجام دهند و در عین حال خطاهای انسانی را نیز نداشته باشند. ماشین‌ها می‌توانند به‌راحتی در محیط‌های تهدیدکننده سلامت بدون سردردهای ناشی از کمبود اکسیژن و یا خستگی ناشی از کار مداوم ۲۴ ساعته فعالیت کنند. البته تمام کارهای ساخت سد توسط ماشین‌آلات انجام نمی‌شود و استخراج سنگ از کوه‌های مجاور به دلیل پیچیدگی کار به صورت دستی انجام می‌شود.

به گفته محققین این فناوری می‌تواند در سایر پروژه‌های زیرساختی نظیر فرودگاه و یا راه‌سازی نیز استفاده شود. هوش مصنوعی فناوری است که آینده را شکل می‌دهد و ارتش روبات‌های ساختمانی می‌تواند کمبود نیروی کار ناشی از کاهش نرخ تولد را در آینده جبران کند.

منبع: scmp

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2419

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.