• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
7

«جایزه نوبل چین»؛ جایزه‌ای در راستای تشویق دانشمندان برای نوآوری در علوم پایه

  • کد خبر : 2854
  • ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
«جایزه نوبل چین»؛ جایزه‌ای در راستای تشویق دانشمندان برای نوآوری در علوم پایه
جایزه علمی چین، یک افتخار علمی با بودجه خصوصی که توسط گروهی از دانشمندان و کارآفرینان مشهور تأسیس شده است، که "جایزه نوبل چین" نامیده می‌شود.

این جایزه ارزشمند اخیرا به سه دانشمند چینی به دلیل دستاوردهای برجسته آنها در تحقیقات علمی پایه اهدا شد. این یک حرکت هیجان انگیز برای دانشمندان جهت تشویق نوآوری در علوم پایه کشور چین می‌باشد.

در سال ۲۰۲۲ جایزه علوم زیستی، جایزه علوم فیزیکی و جایزه ریاضیات و علوم کامپیوتر به ترتیب به لی ونهوی، یانگ ژئومینگ و موک نگای مینگ تعلق گرفت که هر کدام یک میلیون دلار برنده شدند.

لین چائو، رئیس دوره‌ای کمیته علمی جایزه نوبل چین، گفت که نتایج تحقیقات برندگان این جایزه، دستاوردهای مهمی در سطح بین‌المللی داشته‌اند. این روح کاوش و تحقیقات علمی بی‌وقفه دانشمندان است که مرزهای شناختی انسان‌ها را در دنیای کلان و خرد گسترش داده و مسیری را برای آینده تعیین کرده است.

لی، محقق ارشد مؤسسه ملی علوم زیستی و استاد مؤسسه تحقیقات چند رشته‌ای زیست‌پزشکی تسینگ‌هوا، به دلیل کشف پلی پپتید انتقال‌دهنده سدیم تائوروکولات – یک گیرنده عملکردی برای عفونت ویروس هپاتیت B و D در انسان -، این جایزه را دریافت کرد. یافته‌های او به طور گسترده توسط همتایان بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است زیرا مکانیسم مولکولی عفونت ویروس هپاتیت B و D را روشن کرده است که به پیشگیری و درمان موثرتر هپاتیت B و D کمک می‌کند.

یانگ جایزه علوم فیزیک را برای توسعه یک دستگاه پرتو مولکولی متقاطع دریافت کرد که پیشرفتی در پدیده تشدید کوانتومی و اثر فاز هندسی در واکنش‌های شیمیایی ایجاد کرد. یانگ آکادمیسین آکادمی علوم چین، استاد دانشگاه علوم و فناوری جنوب و پژوهشگر موسسه فیزیک شیمی دالیان است.

برنده جایزه ریاضیات و علوم کامپیوتر موک از دانشگاه هنگ کنگ است که کشفیات خارق العاده‌ای در علم هندسه داشت.

هدف برگزاری این رویداد بزرگ و اهدای جایزه نوبل چین، شناسایی پیشرفت‌ها و نوآوری‌های علمی در چین با اهمیت بلندمدت برای جهان است. محققان چینی به طور کلی معتقدند انتخاب دانشمندان مشهور نقش مثبتی در تشویق نوآوری در علوم پایه در چین ایفا می‌کند و شور و شوق علمی را در بین جوانان بر می‌انگیزد.

لیو دینگژن، استاد کالج علوم زیستی دانشگاه پکن در این باره گفت که تشویق علوم پایه چین از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا علوم پایه برای برداشت دستاوردها زمان زیادی را می‌طلبد، اما برگزاری این نوع رویدادها چین را در رقابت جهانی و رسیدن به هدف، یعنی تبدیل شدن به کشوری قدرتمند در علم و فناوری سوق می‌دهد.

از سال ۲۰۱۶، ۲۴ نفر از دانشمندان جایزه نوبل چین را دریافت کرده‌اند که همگی در محافل علمی و جامعه ملی و بین‌المللی به طور گسترده شناخته شده‌اند.

منبع: globaltimes

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2854

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.