• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
10

افزایش توانایی چین در زمینه نوآوری در فناوری

  • کد خبر : 1366
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۴
افزایش توانایی چین در زمینه نوآوری در فناوری
شاخص نوآوری این کشور نزدیک به شاخص‌های کشورهای اروپایی است که تولید سرانه ناخالص داخلی آنها در حدود ۵۰۰۰۰ دلار است. علاوه بر این، چین تنها کشور با درآمد متوسط به بالا است که بیش از ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهد.

گزارش منتشر شده در سال ۲۰۲۱ در مجمع نوآوری پوجیانگ در شانگهای نشان داد که چین از نظر شاخص جامع نوآوری در جهان رتبه ۱۴ را در اختیار دارد، زیرا در زمینه قابلیت نوآوری در فناوری به سرعت در حال پیشرفت است.

در این گزارش که توسط آکادمی علوم و فناوری چین برای توسعه منتشر شده است، پیشرفت چین در بخش نوآوری با افزایش مداوم سرمایه گذاری در منابع نوآورانه به طور قابل توجهی برجسته شده است.

چین تنها کشور در حال توسعه در میان ۱۵ کشور برتر جهان شده است. به طور تفصیلی، چین ۷۲٫۵ واحد در این شاخص به دست آورد که نسبت به سال گذشته ۲٫۶ واحد افزایش یافته است و اختلاف بین انگلیس، فنلاند، فرانسه و ایرلند بیش از پیش کاهش یافته است.

شایان ذکر است که لیو دونگمی، معاون آکادمی علوم و فناوری چین برای توسعه در این باره می‌گوید: توانایی نوآوری چین در سال‌های اخیر به طور پیوسته بهبود یافته و بسیار فراتر از سایر کشورها در همان سطح توسعه اقتصادی است.

شاخص نوآوری این کشور نزدیک به شاخص‌های کشورهای اروپایی است که تولید سرانه ناخالص داخلی آنها در حدود ۵۰۰۰۰ دلار است. علاوه بر این، چین تنها کشور با درآمد متوسط به بالا است که بیش از ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهد.

بر اساس این گزارش، ایالات متحده هنوز با داشتن مزایای جامع در توانایی نوآوری، در این رتبه بندی تسلط دارد. مناطق اروپایی شاهد ورود ۹ کشور در جمع ۱۵ کشور اول بودند، به ترتیب سوئیس در رتبه ۴ و سوئد در رتبه ۵٫

کشورهای بزرگ آسیایی هم عملکرد بسیار خوبی از خود نشان دادند. ژاپن و کره جنوبی با پشتیبانی از قابلیت نوآورانه قوی در زمینه شرکت‌ها، مقام‌های دوم و سوم را به دست آوردند. سنگاپور در رتبه ۱۵ قرار گرفت، در حالی که هند در رتبه ۳۹ جای گرفت.

در سال ۲۰۱۸، چین ۲۹۷٫۴۳ میلیارد دلار در تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کرد که ۱۷٫۵ درصد از کل سرمایه گذاری جهان را تشکیل می‌دهد. تعداد پرسنل فعال در بخش تحقیق و توسعه این کشور نیز مقام نخست را در سطح جهانی کسب کرده است.

تعداد مقالات SCI (شاخص استناد علوم) در چین در سال ۲۰۱۸ به ۳۹۸ هزار مقاله رسیده است که حدود ۱۸٫۱ درصد از سهم جهان را به خود اختصاص داده است.

حدود ۳۴۶ هزار گواهی ثبت اختراع در داخل چین صادر شده و رتبه اول را در جهان کسب کرده است. تعداد حق ثبت اختراع موثر چین در سال ۲۰۱۸ به ۱٫۸۱ میلیون اختراع ثبت شده رسیده است.

علاوه بر این، چین همچنین عملکرد خوبی در صنایع دانش محور و صادرات محصولات فناوری پیشرفته در بخش صنعتی دارد. از آنجا که نوآوری شاخص حیاتی توانایی جامع یک کشور است، دولت و بنگاه اقتصادی همچنین تلاش کرده‌اند تا از نوآوری حمایت کنند، از جمله بهینه سازی دستورالعمل‌ها، انجام آموزش‌های حرفه‌ای و پرورش فرهنگ نوآورانه.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1366

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.