• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
13

اصلاح سیستم جوایز دانشمندان چینی برای ارتقای سطح کیفی فناوری

  • کد خبر : 1321
  • ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۷
اصلاح سیستم جوایز دانشمندان چینی برای ارتقای سطح کیفی فناوری
لیو هه معاون نخست وزیر چین خواستار اصلاح بیشتر سیستم بحث برانگیز افتخارات این کشور برای دانشمندان برتر شده است آن هم در شرایطی که چین در بحبوحه رقابت تجاری و فنی با ایالات متحده است.

چندی پیش لیو با برترین فعالان در دانشگاه‌های علوم در گوانگجو ملاقات کرد تا در مورد پیشرفت اصلاح نظام معتبرترین جوایز کشور برای دانشمندان برتر، معروف به یوانشی با دانشگاهیان گفتگو کند. لیو ضمن اشاره به پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه اصلاحات از یک دهه پیش تاکنون، گفت که کارهای بیشتری باید انجام شود.

وی افزود: لازم است آستانه سختی در کیفیت انتخاب دانشگاهیان و تمرکز بر ماهیت انحصاری و علمی [جوایز] وجود داشته باشد، بنابراین سیستم می‌تواند نقش خود را برای نیازهای استراتژیک کشور بازی کند.

تشدید ادعاهای مربوط به فساد اداری موجب افزایش درخواست‌ها برای تغییر روند ارتقای دانشمندان چینی شده است.

موسسات تحقیقاتی نخبگان ایالتی، مانند آکادمی مهندسی چین (CAE) و آکادمی علوم چین (CAS)، ارگان‌های تأثیرگذاری هستند که اغلب از سوی مقامات عالی ارشد از آنها خواسته می‌شود پیشنهادهایی را ارائه دهند.

اعضای این آکادمی‌ها می‌توانند بر استراتژی دولت تأثیر بگذارند و از احترام بالاتری نسبت به همتایان غربی خود برخوردار هستند اما مستعد فساد هستند.

لیو اظهار داشت که انتظار دارم دانشگاهیان “از جمله معدود افراد مهم” در پی دستیابی به اعتماد به نفس و اتکا به خود در علم و فناوری باشند و با نگرش “شروع از ابتدا” نوآوری را پیش ببرند.

چین قول داده است که تا ۱۵ سال آینده در علم و فناوری‌های کلیدی – یکی از بحث برانگیزترین زمینه‌های روابط خود با واشنگتن- به خود تکیه و اعتماد کند.

آکادمی‌ها از بین نامزدهای دانشگاهیان موجود، ادارات دولتی یا موسسات دانشگاهی در سطح ملی، نامزدها را برای افتخارات انتخاب می‌کنند.

این عناوین مادام العمر که هر دو سال یکبار اعطا می‌شوند، نه تنها عضویت در یک گروه انحصاری را اعطا می‌کنند بلکه دارای امتیازات رسمی و غیررسمی از جمله بودجه تحقیقاتی و تاثیرگذاری بر سیاست‌های ملی هستند.

قوانین CAE بیان می‌دارد که فقط کسانیکه در مهندسی “دستاوردهای قابل توجه و خلاقانه” داشته باشند، از جمله اختراعات بزرگ یا کمک به تئوری، یا پیشرفت در پروژه‌های مهم، انتخاب می‌شوند. امسال CAE حداکثر ۸۸ دانشگاهی جدید را به رسمیت می‌شناسد، در حالی که CAS  تاکنون ۷۳ نفر را انتخاب کرده است.

فراخوان‌های رسمی اصلاحات در سال ۲۰۱۲ آغاز شد. نامزدی ناموفق Robin Li Yanhong مدیر اجرایی موتور جستجو بیدو در سال ۲۰۱۹، با انتقاد رسانه‌های اجتماعی روبرو شد، آن هم به دلیل رسوایی‌های این شرکت از جمله عدم نمایش تبلیغات جعلی.

سون ونکای یکی از محققان دانشگاه Renmin، در این باره گفت: اصلاح سیستم آکادمیک با توجه به دیوان سالاری ریشه دار چالش برانگیز است.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1321

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.