• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
13

سرمایه‌گذاری غول جستجوی اینترنتی چینی روی خودروهای هوشمند

  • کد خبر : 1149
  • ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۸:۵۹
سرمایه‌گذاری غول جستجوی اینترنتی چینی روی خودروهای هوشمند
رابین لی، موسس بَیدو می‌گوید که این شرکت قصد دارد طی سه سال آینده با مشارکت جیلی یک خودرو الکتریکی جدید ارائه کند.

درآمد کل بَیدو در سه ماهه چهارم ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل ۵ درصد افزایش یافت، اما درآمد شرکت از محل بازاریابی آنلاین در طول سال ۲۰۲۰ کاهش  پنج درصدی را نشان می‌دهد.

رابین لی یانهونگ، مدیر عامل و بنیانگذار بَیدو اعلام کرد که این غول جستجوی اینترنتی چینی قصد دارد طی حدود سه سال، در قالب یک سرمایه‌گذاری مشترک با گروه هلدینگ چجیانگ جیلی که از خودروسازان برجسته این کشور است، یک مدل خودرو هوشمند جدید را عرضه کند.

لی در یک کنفرانس تلفنی با تحلیلگران بعد از اعلام درآمد سه ماهه چهارم شرکت گفت: “ما سعی خواهیم کرد که از روال معمول بازار پیشی گرفته و این خودرو جدید را هر چه زودتر عرضه کنیم.” وی افزود که شرکت یک خودرو “هوشمند” با فناوری خودران و ارائه سرگرمی‌های بهتر به سرنشینان را مد نظر دارد.

بایدو که سعی دارد از یک ارائه دهنده خدمات جستجوی اینترنتی به یکی از رهبران هوش مصنوعی و اتومبیل‌های خودران تبدیل شود، ماه گذشته توافق‌نامه‌ای برای تولید خودروهای الکتریکی هوشمند با جیلی امضا کرد. بر اساس این قرارداد، بَیدو فناوری‌های هدایت هوشمند خودرو را برای خودروهای مسافری تولید شده توسط جیلی (که مالک ولوو کارز و سهامدار خودروساز آلمانی دایملر آگ است) ارائه خواهد نمود.

لی گفت که مدیر عامل این سرمایه‌گذاری مشترک مشخص شده و برندی که مدل جدید خودرو با آن به فروش خواهد رسید را هم انتخاب کرده‌اند، اما توضیح بیشتری در این مورد نداد.

طرح خودرو هوشمند بایدو در شرایطی به اجرا درآمده است که شرکت سعی دارد از فناوری‌هایی که سال‌ها در واحد اتومبیل‌های خودران خود یعنی بایدو آپولو توسعه داده است، بهره برداری کند. همچنین گفته می‌شود که این شرکت متقاضی پذیرش در یک بازار سهام دیگر (بورس هنگ کنگ) نیز شده است. قیمت سهام بَیدو در آمریکا بعد از افت به زیر ۹۰ دلار در ماه مارس گذشته، طی ۱۱ ماه بیشتر از ۳ برابر رشد کرد و به بیش از ۳۰۰ دلار رسیده است.

مجموع درآمد شرکت در سه ماهه منتهی به  دسامبر به ۶/۴ میلیارد دلار رسید که ۵ درصد بیشتر از سال قبل بود. اما درآمد بازاریابی آنلاین، که در سال‌های گذشته منبع اصلی درآمد بایدو بوده، نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۱۹ تقریبا ثابت باقی مانده است. درآمد بازاریابی آنلاین بَیدو در کل سال ۲۰۲۰ پنج درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش یافت.

بَیدو با هدف رشد بیشتر، علاوه بر خودروهای هوشمند به دنبال توسعه کسب و کار پخش زنده خود نیز هست. با وجود ادعای شرکت فروش استقراضی مادی واترز ریسرچ (Muddy Waters Research) در ماه نوامبر مبنی بر این که پلتفرم پخش زنده وای‌وای لایو (YY Live) در مورد درآمد خود سندسازی کرده است، هرمان یو، مدیر ارشد مالی بایدو اعلام کرده که این شرکت برنامه خرید وای‌وای لایو را با همان قیمت توافق شده قبلی دنبال خواهد کرد.

لی با اشاره به مدل کسب و کار طراحی شده برای دوران بعد از ادغام وای‌وای لایو با اکوسیستم تلفن همراه بَیدو گفته است که به اعتقاد مدیران، جمعیت کاربران این شرکت پتانسیل عظیمی دارد که می‌توان از طریق روش‌ها و فعالیت‌های دیگری مانند “پخش زنده، جذب مشترک و تجارت الکترونیک، از آن درآمدزایی کرد.

وی افزوده است که “ما اساسا پخش زنده را شکل دیگری از درآمدزایی می‌دانیم.”

درآمد بَیدو از پلتفرم زیان‌ده پخش ویدیوهای طولانی خود یعنی iQiyi، در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ نسبت به دوره مشابه سال قبل یک درصد کاهش یافت، هرچند تعداد مشترکین آن در ماه دسامبر به ۷/۱۰۱ میلیون نفر افزایش پیدا کرد.

درآمد کل بَیدو در سال ۲۰۲۰ به ۱/۱۰۷ میلیارد یوان (۶/۱۶ میلیارد دلار) رسید که مشابه سال ۲۰۱۹ بود.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1149

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.