• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
21

کمبود استعداد در زمینه علم و فناوری مسئله‌ای مهم در منطقه خلیج بزرگ چین

  • کد خبر : 1785
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶
کمبود استعداد در زمینه علم و فناوری مسئله‌ای مهم در منطقه خلیج بزرگ چین
کری لام چنگ یوئت نگور، مدیر اجرایی هنگ کنگ، اعلام کرد که دولت استان گوانگدونگ در طول سال‌ها 370 میلیون یوان (57.8 میلیون دلار آمریکا) را به دانشگاه‌های هنگ کنگ اختصاص داده است تا در آنجا حضور داشته باشند.

کارآفرینان چینی که در زمینه‌ علم و فناوری فعال هستند، خواستار اقدامات بیشتر دولت برای کمک به پیشبرد توسعه منطقه خلیج بزرگ هستند، زیرا چالش‌های مختلفی از جمله کمبود استعداد، چهار سال پس از تدوین طرح بلندپروازانه پکن برای این منطقه باقی مانده است.

این پیام از انجمنی در دانشگاه چینی هنگ کنگ (CUHK) صادر شد، جایی که اساتید، مقامات دولتی و کارآفرینان در مورد چشم انداز منطقه خلیج بزرگ، یک بلوک اقتصادی در جنوب چین که هنگ کنگ، ماکائو و ۹ شهر سرزمین اصلی را پوشش می‌دهد، بحث کردند.

در حالی که دولت مرکزی چین این منطقه را به عنوان یک مرکز ملی اقتصادی و فناوری در نظر گرفته است، ولی جذب متخصصان ماهر در این کلان شهر با مشکلات و چالش‌های زیادی روبرو بوده است.

لین داهوا، یکی از بنیانگذاران یونیکورن هوش مصنوعی SenseTime در این انجمن گفت: مانع اساسی برای توسعه هوش مصنوعی هنوز [عدم] وجود استعداد است. شکاف بزرگی بین سرعت رشد عرضه استعداد و سرعت رشد تقاضای بازار برای استعداد وجود دارد.

SenseTime که توسط گروهی از اساتید CUHK در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد، محصولات هوش مصنوعی را توسعه می‌دهد که در زمینه‌های مختلفی از جمله رانندگی خودکار، واقعیت افزوده، تشخیص چهره و تصویربرداری پزشکی استفاده می‌شوند. بر اساس گزارش‌های چند رسانه چینی، SenseTime، که در ماه آگوست برای عرضه عمومی در هنگ کنگ عرضه شد، همچنین فناوری خود را برای استفاده در امنیت عمومی و نظارت در اختیار دولت چین قرار می‌دهد، منطقه‌ای که حدود ۳۰ درصد از درآمد شرکت را شامل می‌شود.

در حالی که دانشگاه‌های شنجن به اندازه دانشگاه‌های پکن و شانگهای نیستند، لی گفت که منطقه خلیج بزرگ می‌تواند قوی‌ترین آهنربای کشور برای جذب بهترین و درخشان‌ترین استعدادها باشد، اگر جریان نیروی انسانی بهتری در شنجن، گوانگجو و هنگ‌کنگ وجود داشته باشد.

SmartMore، شرکت دیگری که هوش مصنوعی را برای تولید توسعه می‌دهد، همچنین دارای یک تیم موسس است که عمدتاً از اعضای مرتبط با CUHK تشکیل شده است که توسط پروفسور این موسسه جیایا جیا رهبری می‌شود. لی در این باره می‌گوید که طی دو سال گذشته، SmartMore کارکنان خود را از پنج نفر به بیش از ۵۰۰ نفر افزایش داده است که بیش از ۱۲۰ نفر از آنها از دانشگاه‌های منطقه خلیج بزرگ فارغ التحصیل شده‌اند.

در ژوئن امسال، این استارت‌آپ ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه از سرمایه‌گذاران بزرگ از جمله IDG Capital، Sequoia Capital China و ZhenFund جذب کرده است.

در پیامی از پیش ضبط شده، کری لام چنگ یوئت نگور، مدیر اجرایی هنگ کنگ، گفت که دولت استان گوانگدونگ در طول سال‌ها ۳۷۰ میلیون یوان (۵۷٫۸ میلیون دلار آمریکا) را به دانشگاه‌های هنگ کنگ اختصاص داده است تا در آنجا حضور داشته باشند.

دنیس لو، مدیر مؤسسه علوم بهداشتی لی کا شینگ CUHK که به دلیل تحقیقات موفقیت آمیز خود در زمینه روش‌های غیرتهاجمی برای تشخیص ناهنجاری‌های جنینی و بعداً سرمایه گذاری بیوتکنولوژی او که آزمایش‌های سرطان را ارائه کرد، شهرت دارد، گفت که در خلیج بزرگ با موانعی روبرو شده است. شرکت او که در هنگ کنگ ثبت شده بود، نتوانست به شهروندان سرزمین اصلی خدمات رسانی کند، زیرا قادر به ارسال نمونه به آن سوی مرز نبود.

کارشناسان در این مجمع پیشنهاد کردند که مقامات باید یک منطقه تجاری ویژه در هنگ کنگ ایجاد کنند که بدون محدودیت‌های معمول به روی شهروندان سرزمین اصلی باز باشد و به آنها امکان خرید ملک و سرمایه گذاری‌های دیگر را بدهد. فن جیان پینگ، رئیس موسسه فناوری پیشرفته شنجن که به طور مشترک توسط CUHK، آکادمی علوم چین و دولت شهرداری شنجن تأسیس شده است، گفت: این منطقه می‌تواند در نزدیکی مرز شمالی هنگ کنگ با شنجن ایجاد شود.

در اوایل ماه جاری، به عنوان بخشی از تلاش برای یکپارچگی عمیق‌تر با سرزمین اصلی، لام از یک سری ابتکارات در خط مشی خود برای مطابقت دادن توسعه هنگ کنگ با طرح منطقه خلیج بزرگ پکن و طرح پنج ساله چهاردهم آن پرده برداری کرد. یک طرح این است که بخش‌هایی از شمال هنگ کنگ در نزدیکی مرز اصلی به یک کلانشهر با تمرکز بر نوآوری و فناوری تبدیل شود.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1785

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.