• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
6

فناوری و استعدادهای پژوهشی چین، بزرگ اما نه چندان قوی

  • کد خبر : 4093
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۳۵
فناوری و استعدادهای پژوهشی چین، بزرگ اما نه چندان قوی
چین با چالشی دلهره آور برای تثبیت استعداد خود مواجه است، زیرا هنوز در زمینه فناوری هسته‌ای و تحقیقات پایه به طور قابل توجهی از ایالات متحده عقب است.

چین به دلیل جمعیت زیاد از نظر تعداد فارغ‌التحصیلان علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) در جهان پیشتاز است. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵، استعدادهای چین به دو برابر ایالات متحده برسد. این استعدادها از نظر تعداد زیاد هستند اما به اندازه کافی قوی نیستند و هنوز در حوزه‌های فناوری کلیدی و تحقیقات پایه نیاز وجود دارد.

طبق گزارش مرکز امنیت و فناوری‌های نوظهور، یک اتاق فکر مستقر در دانشگاه جورج تاون، پیش بینی می‌شود چین تا سال ۲۰۲۵ سالانه بیش از ۷۷ هزار فارغ التحصیل دکترا در حوزه STEM تولید کند، در حالی که این رقم در ایالات متحده حدود ۴۰ هزار نفر است.

اما علیرغم وجود این تعداد، هنوز شکاف قابل توجهی بین چین و ایالات متحده در زمینه هوش مصنوعی و استعدادهای مواد جدید و همچنین توانایی تبدیل تحقیقات پایه به بهره‌وری مستقیم و تولید پیشرفته وجود دارد.

طبق گزارشی که اوایل سال جاری توسط موسسه سیاست علم، فناوری و آموزش چین در دانشگاه ژجیانگ منتشر شد، چین با کمبود استعداد بیش از ۵ میلیون نفر در هوش مصنوعی مواجه است که تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۲۵ این رقم دو برابر شود.

علاوه بر کمبود استعداد در صنایع خاص، استعدادهای نوآورانه، سطح بالا، یکپارچه و صنعتی در چین بسیار محدود است.

از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲، رتبه چین در شاخص جهانی نوآوری افزایش چشمگیری از ۳۴ به ۱۱ داشته است، در حالی که چین نیز در صدر گروه درآمد متوسط بالا قرار دارد.

چین برای هشت سال متوالی به بزرگترین مصرف کننده ربات های صنعتی در جهان تبدیل شده، اما فناوری اصلی مورد استفاده در صنعت رباتیک آن هنوز هم توسط ژاپن و آلمان ساخته می‌شود.

همچنین این کشور برای جذب و حفظ استعدادها با چالشی مواجه است و حدود ۱۰ درصد از دانشمندان بین‌المللی آماده مهاجرت به چین هستند در حالی که این رقم برای ایالات متحده تقریباً ۶۰ درصد است.

چین بر اهمیت فناوری، استعداد و نوآوری برای توسعه خود تاکید کرده و به افزایش خوداتکایی و قدرت خود در علم و فناوری و تکیه بر استعداد برای پیشگامی و پیشبرد توسعه ادامه خواهد داد.

کل سرمایه گذاری چین در تحقیق و توسعه در سال ۲۰۲۱ به ۲٫۸ تریلیون یوان (۴۰۱ میلیارد دلار آمریکا) رسید که ۱۴٫۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و طبق اداره ملی آمار، رتبه دوم را در جهان دارد.

اما برای ایجاد پیشرفت‌ها، سرعت بخشیدن به قدرت استعدادهای استراتژیک کشور ضروری است. این کشور باید تبادلات بین‌المللی استعدادهای جهانی را تقویت کرده و هر کاری که ممکن است برای جذب دانشمندان برتر و استعدادهای مهارت‌های مختلف انجام دهد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4093

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.