• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0

خودروسازان چینی در مسیر راهیابی به بازار آمریکا

  • کد خبر : 6536
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
خودروسازان چینی در مسیر راهیابی به بازار آمریکا
خودروسازان چینی در حال ورود به آمریکا هستند. شرکت‌هایی از جمله بی‌وای‌دی و نیو وعده داده‌اند در سال‌های آینده خودروهای خود را به مشتریان آمریکایی تحویل دهند.

همه گیری کووید-۱۹ و شرایط بازار، برنامه‌های راه اندازی بازار آمریکای شمالی برخی از خودروسازان را به نیمه پایانی این دهه سوق داد. شکی نیست که ورود به این بازار سخت است، حتی برای برندهایی که دهه‌هاست در کشور تاسیس شده‌اند. فولکس واگن، آلفارومئو، فیات، میتسوبیشی و مزدا همچنان در تلاش برای به دست آوردن سهم بازار هستند.

خودروسازان آمریکایی و خودروسازان خارجی که در داخل ایالات متحده تولید می‌کنند، مجبور خواهند شد خود را با هجوم برندهای جدید و افزایش رقابت وفق دهند، و به محدودیت‌ها و مشوق‌های ناشی از قانون کاهش تورم پایبند خواهند بود.

این در حالی است که بازار خودرو چین در حال گسترش است. انتظار می‌رود خودروسازان چینی امسال برای اولین بار در این کشور از خودروسازان خارجی بیشتر فروش داشته باشند و از کاهش فروش جنرال موتورز و شرکت فورد موتور که متعلق به آمریکاست، بهره برند.

همچنین صنعت خودروی چین اکنون برای اولین بار در صادرات جهانی پیشتاز است و رقبایی مانند آلمان و ژاپن را پشت سر می‌گذارد.

بازار خودروی چین بسیار بزرگ است و بیش از ۲۳ میلیون خودروی جدید در سال ۲۰۲۲ در آن مبادله شد و ۱۴ میلیون دستگاه در ایالات متحده فروخته شد. چین معافیت‌های مالیاتی گسترده‌ای را برای خودروهای برقی ارائه می‌کند و دولت از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۲، ۲۸ میلیارد دلار برای یارانه‌ها هزینه کرده است.

خودروسازان چینی که مدل‌های خود را برای فروش به ایالات متحده وارد می‌کنند، مشمول تعرفه واردات ۲۵ درصدی هستند که در زمان دولت ترامپ وضع شده بود. این رقم بالاتر از تعرفه استاندارد ۲٫۵ درصدی واردات است که برای خودروهای ساخته شده در خارج از کشور اعمال می‌شود. همچنین باتری‌های خودروهای الکتریکی ساخته شده در کشورهای خارج از ایالات متحده مشمول مجموعه تعرفه‌های خود هستند.

علاوه بر این، مدل‌های چینی و خریداران آن‌ها بی‌انگیزه می‌شوند زیرا مشوق‌های مالیاتی ایجاد شده در نتیجه قانون کاهش تورم را ندارند.

بسیاری از خودروسازان چینی در حال حاضر از طریق سرمایه گذاری مشترک با آمریکا در ارتباط هستند. شرکت دانگ فنگ موتور یک سرمایه گذاری مشترک با Stellantis دارد. چانگان با فورد و مزدا قراردادهایی دارد. SAIC (شرکت صنعت خودرو شانگهای) با بیوک، شورولت و فولکس واگن سرمایه گذاری مشترک دارد.

به نظر می‌رسد شرکت‌های چینی در برآوردن سریع نیازهای مشتریان خود بهتر عمل می‌کنند، در حالی که شرکت‌های آمریکایی مهندسی محور هستند و در کنار گذاشتن فرآیندهای سنتی توسعه محصول مشکل دارند. آن‌ها هنگام ارائه فناوری جدید به بازار بسیار محتاط هستند و برای چیزهایی که برای مشتریان امروزی ارزش زیادی ندارد، بیش از حد هزینه می‌کنند.

برخی از شرکت‌ها در حال تغییر نحوه عملکرد خود هستند تا با چرخه محصولات خودروسازان چینی هماهنگی بیشتری داشته باشند و هر چند سال یک بار به‌روزرسانی‌های اصلی را معرفی می‌کنند. جنسیس این کار را با سدان G90 خود انجام داده است و اولین نسل از پورشه ماکان در ۹ سال سه بار به روز شده است و در سال ۲۰۲۴ در کنار Macan EV جدید خواهد بود.

قبلا خودروهای چینی در تست‌های تصادف، از جمله تست NCAP اروپا، ضعیف عمل کرده بودند اما این مساله اکنون دیگر مطرح نیست و در سال ۲۰۲۳، ۹ وسیله نقلیه با مارک چینی بالاترین امتیاز ممکن، پنج ستاره را در این تست کسب کردند.

خودروهای ساخت چین در حال حاضر از فناوری خودرو (V2X) استفاده می‌کنند. V2X به علائم جاده‌ای، مناطق در دست ساخت‌وساز که به وسیله فناوری اجازه می‌دهد تا مستقیماً از طریق سیستم عامل داخل خودرو با وسایل نقلیه ارتباط برقرار کنند و به آنها در مورد اقدامات جاده‌ای، ترافیک و خطرات هشدار دهند.

ورود به آمریکا راه آسانی نیست. تویوتا، کیا، هیوندای، نیسان و هوندا مجبور بوده‌اند مسیرهای سختی را طی کنند و برندهای آن‌ها دهه‌ها طول کشید تا مقبولیت گسترده‌ای پیدا کنند به همین دلیل عاقلانه نیست که خودروهای برقی چینی را که اکنون وارد بازار ایالات متحده می‌شوند را با آنچه ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها در گذشته انجام می‌دادند، یکی دانست. اما این مورد در زمینه خودروهای برقی چینی صدق نمی‌کند. بسیاری از خودروهای برقی فروخته شده در چین امروزه در بازار ایالات متحده نیز به فروش می‌رسند.

بی‌وای‌دی، یکی از دو خودروساز بزرگ خصوصی چین به همراه جیلی، یکی از علاقه‌مندترین شرکت‌ها به بازار ایالات متحده است و قبلاً در نروژ، استرالیا، بریتانیا، برزیل و … در سراسر جهان نفوذ کرده است. این شرکت یک کارخانه تولید اتوبوس و کامیون در لنکستر کالیفرنیا راه اندازی می‌کند که در آن باتری نیز تولید می‌کند.

بی‌وای‌دی همچنین سلول‌های باتری فورد موستانگ Mach-E ساخت چین را تامین می‌کنند. این شرکت ۳٫۵ میلیون خودروی برقی و هیبریدی را در سال ۲۰۲۳ به صورت ترکیبی به فروش رساند و امسال از تسلا و برند فولکس واگن در بازار چین برای اولین بار پیشی خواهد گرفت.

چین از اهمیت بازار ایالات متحده، دومین بازار بزرگ جهان با خبر است و طی چند سال آینده ۱۰ تا ۱۵ برند دیگر وارد بازار ایالات متحده خواهند شد تا به سرمایه گذاری‌های مشترک فعلی بپیوندند.

پلستار، ولوو و لوتوس متعلق به جیلی نیز سرمایه گذاری زیادی در تولید در ایالات متحده انجام می‌دهند. اوایل سال جاری، Polestar اعلام کرد که تولید سدان ۲ خود را به کارولینای جنوبی منتقل خواهد کرد و از سال ۲۰۲۴ به SUV 3 و ولوو EX90 خواهد پیوست.

تولید محلی به ویژه در بخش خودروهای برقی بیش از هر زمان دیگری حیاتی است. جیلی اولین غول خودروسازی چینی بود که وسایل نقلیه در ایالات متحده تولید می‌کرد و رویکردی تاکتیکی برای افزایش تولید ایالات متحده فراتر از یک خودرو واحد – سدان S60 ولوو- در پیش گرفته است.

تصمیم جیلی پاسخی استراتژیک به بازار در حال تحول خودروهای الکتریکی ایالات متحده است که شامل کارایی تجاری، انطباق با مقررات، تبعیت از مشوق‌های فدرال، موقعیت بازار، درک مصرف کننده و همسویی با اهداف استراتژیک جهانی می‌شود که برای موفقیت در بخش رقابتی و رو به رشد خودروی برقی در ایالات متحده ضروری است.

منبع:‌ newsweek

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6536

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.