• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

تعداد پایانه‌های سامانه ماهواره‌ای ناوبری چین به ۲۳ میلیون رسید

  • کد خبر : 6058
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
تعداد پایانه‌های سامانه ماهواره‌ای ناوبری چین به ۲۳ میلیون رسید
تعداد ترمینال‌هایی که از سامانه ماهواره‌ای ناوبری بیدو در چین استفاده می‌کنند تا نیمه اول سال ۲۰۲۳ به حدود ۲۳ میلیون رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۷.۲۷ میلیون افزایش یافته است.

تعداد ترمینال‌های سامانه ماهواره‌ای ناوبری بیدو (BeiDou Navigation Satellite System اختصارا BDS) اعمال‌شده در وسایل نقلیه از مرز ۸ میلیون نفر گذشته است. بیش از ۳.۸ میلیون در ارتباطات سیار، ۱.۶ میلیون در کشاورزی، جنگلداری، دامپروری و شیلات و همچنین ۲.۳ میلیون در امنیت عمومی وجود دارد. تعداد ترمینال‌های BDS در پخش و تلویزیون، نظارت هواشناسی، منابع طبیعی، مدیریت شهری و سایر زمینه‌ها از ۱۰۰ هزار فراتر رفته است.

سامانه ماهواره‌ای ناوبری بیدو

بیدو یک سامانه ناوبری رادیویی مبتنی بر ماهواره متعلق به اداره فضایی ملی چین (CNSA) است. این سامانه اطلاعات موقعیت جغرافیایی و زمان را به گیرنده‌های BDS در هر نقطه از زمین ارائه می‌کند.

سامانه بیدو-۱ از سه ماهواره تشکیل شده است که خدمات موقعیت‌یابی منطقه‌ای را ارائه می‌دهند. از سال ۲۰۰۰ این سامانه عمدتا خدمات ناوبری را در چین پوشش می‌داد و در دسامبر۲۰۱۲، به پایان عمر خود رسید.

سامانه بیدو-۲ شامل ۱۶ ماهواره، از جمله ۶ ماهواره زمین ثابت، ۶ ماهواره مدار زمین آهنگ و ۴ ماهواره در مدار میانی زمین است. در نوامبر۲۰۱۲، BeiDou-2 شروع به ارائه خدمات موقعیت‌یابی منطقه‌ای در آسیا-اقیانوسیه به کاربران کرد. در منطقه مذکور، بیدو دقیق‌تر از GPS است.

ماهواره‌های سامانه بیدو-۳ در سه مدار مختلف قرار دارند. آن‌ها شامل ۲۴ ماهواره در مدار میانی زمین، ۳ ماهواره در مدار زمین آهنگ و ۳ ماهواره در مدارهای زمین ثابت هستند. بیدو-۳ در جولای۲۰۲۰ به طور کامل عملیاتی شد و در ۲۰۱۶ به دقت سطح میلی متری رسید.

طبق گزارش‌ها، در سال ۲۰۱۵، پانزده سال پس از پرتاب این سامانه‌ ماهواره‌ای، بیدو سالانه ۳۱.۵ میلیارد دلار گردش مالی برای شرکت‌های بزرگی مانند شرکت علوم و صنعت هوافضای چین (China Aerospace Science and Industry Corporation) ایجاد کرده است. همچنین این صنعت به طور متوسط سالانه بیش از ۲۰ درصد از نظر ارزش رشد کرده و به ۶۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

منبع: macaubusiness

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6058

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.