• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
14

اهداف جدید چین برای کسب جایگاه قدرت برتر فضایی

  • کد خبر : 2119
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۹:۱۷
اهداف جدید چین برای کسب جایگاه قدرت برتر فضایی
چین به دنبال گسترش جاه‌طلبی‌های فضایی خود و کسب قدرت برتر جهان در این حوزه است و برای این منظور اهدافی نظیر فرودهای بیشتر بر روی ماه، سیستم دفاعی فضایی و پاک‌سازی زباله‌های فضایی را دنبال می‌کند.

چین پنجمین گزارش برنامه فضایی خود را منتشر و در آن پروژه‌های کلیدی و اهداف توسعه فناوری خود برای پنج‌ساله آینده و افزایش رقابت با آمریکا را ترسیم کرده است.

بر اساس این سند، پکن آزمون‌هایی برای تائید فناوری‌های جدید خود همچون خود مدیریتی فضاپیماها (self management of spacecraft)، سامانه‌های حمل‌ونقل برای گسترش مأموریت‌های فضایی (space mission extension vehicle)، پاک‌سازی زباله‌های فضایی، پیشرانش و خدمات در مدار و تعمیر و نگهداری فضاپیماها انجام خواهد داد.

در حال حاضر آمریکا و اروپا بسیاری از این قابلیت‌ها را در اختیار دارند.

این سند، پاک‌سازی زباله‌های فضایی را به‌عنوان کسب‌وکارهای محوری در نظر گرفته، شاخه‌ای که شامل توریسم فضایی، خدمات تست و آزمون و بیوداروهای فضایی و تسریع مشارکت بخش خصوصی در فضا نیز می‌شود.

انجمن ملی فضایی چین فناوری‌های فضایی بیشتری را به شرکت‌های فعال در حوزه ارتباطات، جهت‌یابی و کسب‌وکارهای سنجش از دور انتقال خواهد داد تا شکل جدیدی از اقتصاد فضا را گسترش دهد.

پروژه‌های کلان در پنج سال آینده شامل تکمیل ایستگاه فضایی تیانونگ چین و سیستم رصد زمین با وضوح بالا، فرودهای بیشتر بر روی ماه برای ایجاد ایستگاه‌های علمی و تحقیقاتی، سیستم دفاعی نزدیک به زمین علیه سیارک‌ها و کاوش در اعماق فضا می‌شود.

چین همچنین تعامل بیشتری با شرکای بین‌المللی در پروژه‌های بزرگ خواهد داشت. برای مثال چین و روسیه به طور مشترک طرح ایستگاه علمی تحقیقاتی بین‌المللی ماه را دست اجرا دارند که یک پروژه همکاری علمی بین‌المللی بلندمدت است.

چین همچنین از ربات‌هایی استفاده می‌کند که قادر هستند زباله‌های فضایی را جمع‌آوری و پاک‌سازی کنند و پیش از ورود به اتمسفر زمین آن‌ها را بسوزانند.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2119

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.