• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
2

تشدید رقابت میان چین و آمریکا برای حضور طولانی‌مدت در ماه

  • کد خبر : 6796
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۴۲
تشدید رقابت میان چین و آمریکا برای حضور طولانی‌مدت در ماه
چین اولین سفینه فضایی خود را با هدف جمع آوری نمونه‌ از سمت دور ماه و بازگرداندن آنها به زمین به فضا پرتاب کرد و موقعیت خودش را به عنوان رقیب اصلی آمریکا در رقابت برای حضور طولانی مدت در سطح ماه مستحکم کرد.

رسانه‌های دولتی چین گزارش دادند که موشک Long March-5 حامل سفینه بدون سرنشین Chang’e-6 از سایت پرتاب فضایی Wenchang در استان هاینان در روز جمعه به فضا پرتاب شد.

سفینهChang’e-6  سعی خواهد کرد در حوضه قطب جنوب-آیتکن ماه فرود بیاید. ظرف ۴۸ ساعت پس از فرود، یک بازوی رباتیک شروع به جمع‌آوری سنگ‌ها و خاک از سطح ماه می‌کند و یک مته هم به سوراخ کردن سطح ماه می‌پردازد. این ماموریت حدود ۵۳ روز پیش بینی شده است.

«ژنگ شینگوئو» دانشمند رصدخانه ملی نجوم آکادمی علوم چین در این باره گفت: نمونه‌های مستقیم از سمت دور ماه برای درک عمیق‌تر ویژگی‌ها و تفاوت‌های دو طرف ماه و فاش کردن اسرار آن ضروری است. کل این ماموریت مملو از چالش‌های متعددی است که هر مرحله آن به هم پیوسته است.

چین در سال ۲۰۱۹ اولین و تنها کشوری بود که با سفینه Chang’e-4 در سمت دور فرود آمد. سال بعد آن، سفینهChang’e-5  چین برای اولین بار از زمان پایان برنامه آپولو ناسا در اوایل دهه ۱۹۷۰، نمونه‌هایی را از سمت نزدیک ماه بازگرداند.

قطب جنوب

پکن می‌خواهد اولین سفینه سرنشین دار خود را قبل از سال ۲۰۳۰ به ماه بفرستد، در حالی که رسانه‌های دولتی معتقدند که فراهم سازی مقدمات این عملیات در حال حاضر به آرامی پیش می‌رود.

در حالی که فضانوردان آپولو مناطق نسبتاً نزدیک به استوای ماه را کاوش کردند، قطب جنوب کانون برنامه‌های فضایی ملی آمریکا است که به دنبال تعیین وجود ذخایر کافی از یخ و به طبع آن آب است که تولید سوخت و اکسیژن را ممکن می‌سازد و این می‌تواند حضور طولانی مدت انسان در ماه را تسهیل کند.

هند نیز اولین کاوشگر ماه خود را در ماه اوت، اندکی پس از شکست فضاپیمای روسی که قرار بود در این منطقه فرود آید، در نزدیکی قطب جنوب فرود آورد.

ناسا این منطقه را برای ماموریت بازگرداندن فضانوردان آمریکایی به ماه تعیین کرده که برای سال ۲۰۲۶ برنامه ریزی شده است و با شرکت‌هایی مانند Blue Origin جف بزوس و SpaceX ایلان ماسک همکاری می‌کند.

در ماه فوریه، یک فضاپیما از شرکت Intuitive Machines مستقر در هیوستون با هدف ارائه اطلاعات جدیدی به ناسا که می‌تواند به این آژانس کمک کند تا فضانوردان را به منطقه ارسال کند، در منطقه قطبی فرود آمد.

بیل نلسون، مدیر ناسا در جلسه استماع کنگره در ۳۰ آوریل به قانونگذاران در این باره گفت: ایالات متحده نگران است که چین ممکن است تلاش کند تا از دسترسی دیگران به منابع آنجا جلوگیری شود. ما فکر می‌کنیم که در آنجا آب وجود دارد و اگر آب باشد، سوخت موشک نیز وجود دارد. و این یکی از دلایلی است که ما به قطب جنوب ماه می‌رویم.

به گفته رسانه‌های دولتی چین، پکن که در سال ۲۰۲۱ موافقت کرد با روسیه در پایگاهی به نام ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی قمری (ILRS) در نزدیکی قطب جنوب همکاری کند، می‌خواهد با Chang’e-6 به هموار کردن مسیر برای ساخت این ایستگاه کمک کند. رسانه دولتی چین گزارش داد که ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی قمری در مرکز قطب جنوب تا سال ۲۰۳۵ تکمیل خواهد شد.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6796

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.