• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
1

سقوط سهام ۲ شرکت‌ دارویی چین پس از مصوبه جدید سنای آمریکا

  • کد خبر : 6771
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
سقوط سهام ۲ شرکت‌ دارویی چین پس از مصوبه جدید سنای آمریکا
سهام شرکت WuXi AppTec پس از تصویب لایحه کمیته سنای ایالات متحده که شرکت‌های بیوتکنولوژی چینی را از دسترسی به قراردادهای فدرال منع می‌کند و این شرکت بیودارویی را از بازاری که بیش از نیمی از درآمد آن را تامین می‌کند، محروم می‌سازد، سقوط کرد.

سهام WuXi AppTec تا ۲۴ درصد و شرکت همتایش WuXi Biologics Cayman که در مصوبه سنا ذکر شده نیز ، ۲۳ درصد سقوط کرد.

این قانون به خطرات ژئوپلیتیکی که بازار سهام چینی با آن مواجه است، می‌افزاید. تصویب این لایحه به مشکلات چین ناشی از اعمال محدودیت‌های تجاری توسط ایالات متحده در نبرد آنها برای برتری در فناوری‌های پیشرفته مانند نیمه هادی‌ها، هوش مصنوعی و بیوتکنولوژی اضافه می‌کند.

تنش‌های ژئوپلیتیکی همچنان بر بازارهای سهام چین تأثیر می‌گذارد که اخیراً پس از یک سال رکود عمیق، نشانه‌هایی از حیات را نشان داده‌اند. این دو شرکت مراقبت‌های بهداشتی شاخص Hang Seng Composite را تا ۵٫۳ درصد کاهش دادند.

این لایحه – که برخی از شرکت‌های بیوتکنولوژی مرتبط با روابط ادعایی با یک دشمن خارجی را از قراردادهای فدرال منع می‌کند – باید قبل از تبدیل شدن به قانون، در هر دو مجلس کنگره تصویب شود و امضای رئیس جمهور را دریافت کند.

اگر قوانین نادر دو حزبی به شکل فعلی اجرا شود، تولید داروهایی که در حال حاضر کمبود دارند، از داروهای  پرفروش گرفته تا درمان‌های پیشرفته سرطان، سخت‌تر می‌شوند.

شرکت WuXi AppTec که حدود ۶۶ درصد از درآمد خود را از ایالات متحده به دست می‌آورد، با ۲۰ شرکت بزرگ داروسازی جهان همکاری می‌کند و بسیاری از مشتریان آن، از جمله Eli Lilly & Co.، داروهایی را تولید می‌کنند که به صورت عمده توسط برنامه‌های بیمه مراقبت‌های بهداشتی دولتی در ایالات متحده، مانند Medicare و Medicaid خریداری می‌شوند.

داروسازان آمریکایی باید تلاش کنند زنجیره تامین خود را از شرکت‌های بیوتکنولوژی چینی و محصولاتی که شامل قراردادهای دولتی یا ایالات متحده است جدا کنند، اما این کار سخت و غیراقتصادی خواهد بود. WuXi AppTec و WuXi Biologics هر دو دارای امکانات تولیدی هستند که توسط تنظیم کننده‌های ایالات متحده تایید شده است.

منبع:‌ bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6771

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.