• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
9

انرژی سبز، کلید سرعت بخشیدن به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در چین است

  • کد خبر : 764
  • ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹
انرژی سبز، کلید سرعت بخشیدن به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در چین است
هدف چین رسیدن به وضعیت کربن‌خنثی پیش از سال 2060 است.

به گفته کارشناسان صنعت و مقامات دولتی در مجمع EV100 که اخیرا در پکن برگزار شد، انتظار می‌رود صنعت خودروسازی چین نقشی محوری در به اوج رسیدن انتشار دی‌اکسید کربن تا سال ۲۰۳۰ و همچنین در رسیدن به وضعیت کربن‌خنثی تا سال ۲۰۶۰ (از طریق توسعه مداوم خودروهای انرژی جدید یا NEV) ایفا کند.

وان گانگ، رئیس انجمن علوم و فناوری چین در این مجمع گفت که نقاط هدف‌گذاری شده برای اوج انتشار کربن [یعنی شروع روند کاهشی انتشار کربن] و کربن‌خنثی، مستقیما به‌عنوان ورودی برنامه‌های توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به کار گرفته می‌شوند.

انرژی الکتریکی و هیدروژنی از عوامل اصلی به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند و می‌توان از آنها بطور گسترده‌ای در تمام بخش‌های اقتصاد استفاده کرد.

به گفته وان، صنعت خودروسازی می‌تواند نقش مهمی در کاهش انتشار کربن داشته باشد و با افزایش پشتیبانی‌های مالی، حتی از ظرفیت تاثیرگذاری بیشتر در بازارهای بزرگ‌تر هم برخوردار خواهد بود.

پیل‌های سوختی هم‌اکنون در بسیاری از صنایع این کشور حضور اثربخشی دارند و در حمل و نقل ریلی سبک و زیردریایی‌ها و همچنین در خودروهای مسافری و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. از انرژی هیدروژنی و فتوولتاییک هم برای کاربردهای مختلف صنعتی و همچنین در ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

بر اساس آمارهای رسمی، خودروهای تجاری متوسط و سنگین تنها ۵ درصد از تعداد کل خودروهای مردم چین را تشکیل می‌دهند، ولی سهم آنها در انتشار ذرات آلاینده و اکسیدهای نیتروژن در کشور به ترتیب ۶۸ و ۹۰ درصد می‌باشد. پنجاه درصد از کل انتشار دی‌اکسید کربن نیز مربوط به مصرف نفت تصفیه شده است.

بنابر این به گفته وان، تشویق مردم به استفاده از پیل‌های سوختی هیدروژنی در خودروهای تجاری برای رسیدن سریع‌تر به نقاط اوج انتشار کربن و کربن‌خنثی بسیار مهم خواهد بود.

در اوایل ماه جاری گروه هیوندای موتور از احداث اولین کارخانه تولید پیل سوختی هیدروژنی خود در خارج از کشور در گوانگ‌جو (مرکز استان گوانگ‌دونگ در جنوب چین) خبر داد.

هیوندای با بسیاری از شرکت‌های چینی در دلتای رود یانگ‌تسه و منطقه پکن- تیانجین- هبئی قراردادهایی منعقد کرده و قرار است تا سال ۲۰۲۵ مجموعا ۴ هزار کامیون پیل سوختی هیدروژنی از آنها تحویل بگیرد.

این شرکت از سال ۱۹۹۸ بر فعالیت‌های تحقیق و توسعه در زمینه سیستم‌های پیل سوختی هیدروژنی تمرکز کرده است.

پکن برنامه‌های تشویقی برای توسعه انرژی هیدروژنی ارائه کرده، و هدف چین این است که تا سال ۲۰۳۰ یک میلیون خودرو پیل سوختی هیدروژنی و حداقل ۱,۰۰۰ ایستگاه سوخت‌رسانی هیدروژن داشته باشد.

اویانگ مینگ‌گائو، نایب رئیس EV100 چین (China EV100) گفته است که باید طی یک دهه آینده تلاش شود تا هزینه‌های فناوری هیدروژنی، ذخیره‌سازی هیدروژن و حمل و نقل هیدروژنی کاهش یابد.

فناوری الکتریکی هم نقش مهمی در کاهش انتشار گازهای گلخانهای دارد

وانگ هائو، مدیر کل تسلا چین (Tesla China) گفته است که خودروهای این شرکت تا پایان سال ۲۰۲۰ موجب صرفه‌جویی ۶۴/۵ میلیارد لیتری در مصرف گاز و کاهش ۹۶/۱۶ میلیون تنی انتشار دی‌اکسید کربن در جهان شده‌اند.

به گفته وی امسال کارخانه تولید پایه‌های شارژ فوق سریع تسلا در چین با ظرفیت تولید ۱۰ هزار دستگاه به بهره‌برداری خواهد رسید.

طبق اعلام اتحادیه تولید کنندگان خودرو چین، این کشور در سال گذشته ۳۱/۲۵ میلیون دستگاه خودرو فروخته است که ۹/۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد؛ اما فروش خودروهای انرژی جدید در سال ۲۰۲۰ به ۳۷/۱ میلیون دستگاه رسیده که ۹/۱۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ است.

میائو وئی، وزیر پیشین صنعت و فناوری اطلاعات چین در مجمع EV100 اظهار داشت که توسعه بازار خودروهای انرژی جدید کشور از شتاب خوبی برخوردار است و هم از نظر تولید و هم فروش این خودروها رتبه نخست جهان را داریم.

وی افزود “باید توجه داشته باشیم که اگرچه در سال گذشته NEVها ۴/۵ درصد از کل فروش خودرو چین را به خود اختصاص دادند، اما در حال حاضر از نظر تمایل مشتریان به خرید این خودروها از اتحادیه اروپا عقب هستیم. ۹/۹ درصد از کل فروش خودرو در اتحادیه اروپا در ۳ دوره سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ مربوط به NEVها بوده است”.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=764

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.