• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
14

علی‌بابا به صنعت تولید تراشه می‌پیوندد

  • کد خبر : 1752
  • ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
علی‌بابا به صنعت تولید تراشه می‌پیوندد
علی‌بابا که در سال 2018 شرکت تابعه طراحی نیمه هادی PingTouGe را تأسیس کرد، از IP خارجی برای ساخت تراشه‌های خود استفاده می‌کند. آنها شامل Hanguang 800 هستند، واحد پردازشی که در سپتامبر 2019 رونمایی شد و برای تسریع کارهای یادگیری ماشین و هوش مصنوعی (AI) طراحی شده است.

گروه علی‌بابا این هفته یک تراشه سرور مبتنی بر فناوری شرکت انگلیسی Arm Holdings را راه اندازی می‌کند و به همراه غول‌های فناوری چینی هوآوی و بیدو به تلاش‌های گسترده فعلی برای توسعه نیمه هادی‌ها می‌پیوندد.

فرایند طراحی واحد پردازش مرکزی علی‌بابا (CPU) که از سال ۲۰۱۹ در حال توسعه است، در اواسط امسال تکمیل شد. Caixin با استناد به منابع ناشناس گفت که این دستگاه با استفاده از فرایند ۵ نانومتری فعالیت خواهد کرد.

اعلام شده است که علی‌بابا تراشه سرور را در کنفرانس سالانه Apsara خود برای توسعه دهندگان که قرار است این هفته در شهر اصلی این شرکت در هانگجو برگزار شود، راه اندازی کند.

طی سال‌های اخیر تعداد زیادی از شرکت‌های چینی در زمینه طراحی تراشه سرمایه گذاری کرده‌اند آن هم به دلیل سرمایه مورد نیاز کمتر در مقایسه با تولید نیمه هادی‌ها که میلیاردها دلار سرمایه گذاری نیاز دارد. با این حال، طراح‌های چینی تمایل زیادی به مالکیت معنوی خارجی (IP) و معماری دارند. به عنوان مثال واحد طراحی تراشه‌های هوآوی، HiSilicon، مجوزهایی را از Arm ، Qualcomm ، Synopsys و Cadence خریداری کرده است.

به گفته هی ویلینگ، مدیر عامل CIP United که تأمین کننده IP و شرکت خدمات طراحی مدار متمرکز در شانگهای است، سهم بازار جهانی شرکت‌های چینی در ابزارهای IP نیمه هادی و اتوماسیون طراحی الکترونیکی (EDA) در حال حاضر کمتر از یک درصد برآورد شده است.

علی‌بابا که در سال ۲۰۱۸ شرکت تابعه طراحی نیمه هادی PingTouGe را تأسیس کرد، از IP خارجی برای ساخت تراشه‌های خود استفاده می‌کند. آنها شامل Hanguang 800 هستند، واحد پردازشی که در سپتامبر ۲۰۱۹ رونمایی شد و برای تسریع کارهای یادگیری ماشین و هوش مصنوعی (AI) طراحی شده است. این دستگاه در یک فرایند ۱۲ نانومتری ساخته شد و حداکثر ۱۷ میلیارد ترانزیستور را در خود جای داد. XuanTie 910، یکی دیگر از تراشه‌های طراحی شده توسط علی‌بابا، می‌تواند برای برنامه‌های IoT در بخش‌هایی مانند ۵G، AI و رانندگی خودکار استفاده کند.

شرکت بریتانیایی طراحی نیمه هادی موسوم به Arm، مجوز مجموعه دستورالعمل معماری خود (ISA) – مجموعه دستورالعمل‌های مورد استفاده در CPU برای کنترل سیستم کامپیوتری – و IP را به شرکت‌های بزرگ در سراسر جهان، از جمله اپل، سامسونگ و کوالکام می‌دهد. فناوری Arm در صنعت گوشی‌های هوشمند فراگیر است و همچنین در زمینه‌های دیگر مانند رایانه‌های شخصی و سرورها جایگاه خود را پیدا می‌کند.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1752

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.