• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
1

روش جدید هواوی برای ساخت تراشه‌های پیشرفته

  • کد خبر : 6768
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
روش جدید هواوی برای ساخت تراشه‌های پیشرفته
شرکت فناوری هوآوی و یک شریک تولید تراشه در چین، پتنت‌هایی را برای روشی با فناوری پایین اما مؤثر برای ساخت نیمه‌رساناهای پیشرفته به ثبت رسانده‌اند و این امکان را ایجاد می‌کنند که چین تکنیک‌های تولید تراشه را علی‌رغم تلاش‌های آمریکا برای توقف پیشرفت خود بهبود بخشد.

این شرکت‌ها در حال توسعه فناوری‌هایی هستند که شامل الگوسازی چهارگانه یا SAQP می‌شود و باید اتکای خود را به لیتوگرافی پیشرفته کاهش دهند. این به آنها اجازه می‌دهد تا تراشه‌های پیشرفته را بدون تجهیزات لیتوگرافی فرابنفش هلدینگASML  تولید کنند. ASML مستقر در هلند، تنها ارائه دهنده ماشین‌های لیتو گرافی فرابنفش (EUV)، به دلیل کنترل‌های صادراتی نمی‌تواند به چین تجهیزات بفروشد.

الگوسازی چهارگانه تکنیکی برای حکاکی خطوط روی ویفرهای سیلیکونی برای افزایش تراکم ترانزیستور و در نتیجه کارایی بیشتر است. درخواست ثبت اختراع هوآوی روشی را توصیف می‌کند که از این فناوری برای ساخت نیمه هادی‌های پیچیده‌تر استفاده می‌کند.

شرکت SiCarrier، یک توسعه‌دهنده تجهیزات تراشه‌سازی با پشتیبانی دولتی که با هواوی کار می‌کند، در اواخر سال ۲۰۲۳ حق اختراعی را دریافت کرد که شامل SAQP می‌شود. پتنت آن از لیتوگرافی فرابنفش عمیق، یا DUV، ماشین‌های تراشه‌سازی و فناوری SAQP برای دستیابی به نتایج فنی خاص و تراشه‌های ۵ نانومتری، استفاده می‌کند. این عمل می‌تواند استفاده از ماشین‌های EUV و در عین حال هزینه تولید را کاهش دهد.

سازندگان تراشه پیشرو مانند تراشه سازی تایوان از ماشین‌های EUV برای تولید تراشه‌های پیشرفته استفاده می‌کنند، چراکه آنها بالاترین بازده تولید را دارند، به این معنی که هزینه هر تراشه به حداقل می‌رسد. اگر هواوی و شرکای آن از روش‌های جایگزین برای تولید نیمه هادی استفاده کنند، هزینه هر تراشه آنها ممکن است بالاتر از استانداردهای این صنعت باشد.

پیشرفته‌ترین تراشه‌های کنونی در تولید تجاری از فناوری ۳ نانومتری استفاده می‌کنند، از جمله تراشه‌هایی که TSMC برای شرکت‌هایی مانند اپل می‌سازد. چین در حال حاضر قادر به ساخت تراشه‌های ۷ نانومتری است که دو نسل عقب‌تر است، اما پیشرفت به ۵ نانومتر آن را تنها یک نسل از آن عقب‌تر قرار خواهد داد.

ایالات متحده و متحدانش سال‌ها است که دسترسی چین به تجهیزات نیمه‌رسانا و تراشه‌سازی را سخت‌تر کرده‌اند و استدلال دولت بایدن بر این مبناست که چنین کنترل‌هایی برای امنیت ملی ضروری است. این موضوع شامل ممنوعیت صادرات ماشین‌های تراشه‌سازی EUV ASML و قدرتمندترین پردازنده‌های گرافیکی شرکت انویدیا است که برای آموزش خدمات هوش مصنوعی استفاده می‌شود.

اما شرکت‌های چینی میلیاردها دلار برای توسعه قابلیت‌های تراشه‌های داخلی خود سرمایه‌گذاری می‌کنند و هوآوی سال گذشته از یک گوشی هوشمند جدید رونمایی کرد که مجهز به یک پردازنده ۷ نانومتری پیشرفته بود. این نشان می‌دهد که بخش فناوری این کشور با وجود تلاش‌های ایالات متحده، هلند و ژاپن در حال پیشرفت است.

در مقابل دولت بایدن به دنبال اقداماتی برای مهار پیشرفت چین است. این کشور متحدانی مانند کره جنوبی و آلمان را برای پیوستن به این تلاش تحت فشار قرار می‌دهد و در حال بررسی قرار دادن بیشتر شرکت‌های چینی مرتبط با تراشه هوآوی از جمله SiCarrier در لیست سیاه است.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6768

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.