• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

تشخیص زودهنگام پادشاه سرطان‌ها توسط دانشمندان چینی

  • کد خبر : 6157
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۰۴
تشخیص زودهنگام پادشاه سرطان‌ها توسط دانشمندان چینی
دانشمندان چینی در تشخیص زودهنگام "پادشاه سرطان‌ها" به موفقیت دست یافتند.

دانشمندان هوش مصنوعی و محققان بالینی برای ایجاد یک روش جدید غربالگری زودهنگام برای تشخیص سرطان پانکراس با یکدیگر همکاری کرده‌اند، این کشف بزرگ می‌تواند جان هزاران نفر در سال را نجات بدهد.

ابزار هوش مصنوعی توسعه یافته توسط دانشمندان چینی منجر به پیشرفتی در غربالگری مراحل اولیه یکی از کشنده‌ترین سرطان‌ها شده است.

سرطان لوزالمعده که اغلب «پادشاه سرطان‌ها» نامیده می‌شود، میانگین بقای پنج ساله کمتر از ۱۰ درصد دارد. در سال ۲۰۱۱ این بیماری باعث مرگ استیو جابز بنیانگذار اپل شد.

یکی از دلایل اصلی مرگ و میر بالای سرطان پانکراس، مشکل در تشخیص زودهنگام است. این نوع سرطان به ندرت در مراحل اولیه یافت می‌شود، و اگر تشخیص زودهنگام صورت بگیرد شانس درمان آن در بالاترین حد است. سرطان پانکراس تا زمانی که به سایر اندام‌ها سرایت نکرده باشد، علائمی ایجاد نمی‌کند.

اما مدل غربالگری اولیه که به طور مشترک توسط دانشمندان هوش مصنوعی آکادمی شرکت فناوری علی‌بابا و محققان بالینی بیمارستان‌ها از جمله موسسه بیماری‌های پانکراس شانگهای ساخته شده است، نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان داده است.

این مدل یک اسکن توموگرافی کامپیوتری بدون کنتراست (CAT) را با یک الگوریتم هوش مصنوعی ترکیب می‌کند. در مقاله‌ای که توسط مجله معتبر Nature Medicine منتشر شد، این تیم گفت که ویژگی مدل غربالگری اولیه به ۹۹٫۹ درصد رسیده است، که نشان می‌دهد در هر ۱۰۰۰ آزمایش تنها یک مورد مثبت کاذب وجود دارد.

در همین حال، حساسیت یا توانایی آن در تشخیص تومورهای پانکراس می‌تواند به ۹۲٫۹ درصد برسد.

در ایالات متحده، سرطان پانکراس در حال حاضر چهارمین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان برای مردان و زنان است و روندها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۳۰ دومین عامل مرگ ناشی از سرطان در این کشور خواهد بود.

پژوهشی که توسط مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده (NIH) منتشر شد، که به بررسی روند شیوع سرطان، بقا و مرگ و میر بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ پرداخته، نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پانکراس به طور پیوسته در حال افزایش است.

تشخیص زودهنگام یا اتفاقی می‌تواند به طور قابل توجهی شانس بقای بیمار را افزایش دهد. مطالعات نشان داده است که بیماران پرخطری که در غربالگری اولیه تشخیص داده شده‌اند، میانگین بقای کلی آنها ۹٫۸ سال است، در حالی که آنهایی که دیر تشخیص داده شده‌اند، میانگین بقای آنها ۱٫۵ سال است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6157

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.