• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
14

جنگ تجاری آمریکا و چین؛ رکورد سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری در SMIC

  • کد خبر : 2155
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۹:۱۴
جنگ تجاری آمریکا و چین؛ رکورد سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری در SMIC
بزرگ‌ترین شرکت تولید نیمه‌رسانا در چین، رکورد گسترش ظرفیت در سال 2022 را پشت سرگذاشته و به دنبال تقاضای زیاد تراشه، در سال 2021 سود دو برابری کسب کرده است.

شرکت تولید نیمه‌رسانای (SMIC) 5 میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری اختصاص داده است که این مبلغ در سال ۲۰۲۱، ۴٫۵ میلیارد دلار بود.

این افزایش سرمایه‌گذاری پس از افزایش سود خالص شرکت در سال ۲۰۲۱ به رقم ۱٫۷ میلیارد دلار بود که نسبت به ۷۱۶ میلیون دلار سال ۲۰۲۰ افزایش دو برابری داشته است. این آمار همه در شرایطی است که SMIC در تاریخ دسامبر ۲۰۲۰، در لیست سیاه تجارت با آمریکا قرار گرفت.

تصمیم آمریکا برای درج این شرکت در لیست مذکور، بر توسعه فناوری پیشرفته گره (node) در حوزه تراشه در این شرکت سایه افکند، اما بر عملکرد آن در حوزه فناوری‌های بالغ، اختلال ایجاد نکرده است.

تحریم‌های ایالات‌متحده، واردات فناوری‌های پیشرفته ابزارهای تراشه سازی برای شرکت SMIC را ممنوع کرد. در نتیجه توسعه تراشه با گره‌های زیر ۱۰ نانومتر که در تلفن‌های هوشمند استفاده می‌شود در این شرکت با محدودیت مواجه شد و SMIC به ناچار بر توسعه تراشه‌های با گره‌ ۲۸ نانومتری که استفاده صنعتی و خودروسازی دارد، متمرکز شد.

تحلیلگران بر این نظرند تقاضای گسترده برای تلفن‌های ۵G و خودروهای هوشمند که در دوران همه‌گیری کرونا بیشتر شد، به شرکت SMIC کمک کرد تا با وجود چالش‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا، به اهداف خود دست یابد.

SMIC تلاش زیادی دارد تا خود را با تغییرات محیط سیاست‌گذاری که هزینه‌های تولید را افزایش داده، منطبق سازد. طرح و برنامه این شرکت برای افزایش سرمایه، در پی اقدامات آمریکا در راستای تضعیف توسعه فناوری بالغ SMIC با خطر و ریسک همراه شده است.

SMIC باید تجهیزات بسیاری برای خط تولید ۲۸ و ۱۴ نانومتری خود تأمین کند که در شرایط کنونی ممکن است این تجهیزات  با تأخیر ارسال شوند.

به گفته مدیرعامل شرکت SMIC، تقاضای گسترده در سال ۲۰۲۲، عملکرد شرکت را افزایش خواهد داد. وی درعین‌حال هشدار داد که تقاضا برای تلفن‌های هوشمند و بخش الکترونیک مصرفی زیاد است، درحالی‌که کمبود تراشه‌های آنالوگ برای اینترنت اشیا و خودروهای هوشمند همچنان وجود دارد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2155

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.