• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

تولید سویای مقاوم به نمک در چین برای کاهش وابستگی به واردات

  • کد خبر : 2881
  • ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۰۹
تولید سویای مقاوم به نمک در چین برای کاهش وابستگی به واردات
دانشمندان چینی گونه‌ای از سویای مقاوم به نمک ساخته‌اند که می‌تواند وابستگی کشور به واردات از کشور‌هایی مانند برزیل را کاهش دهد.

بنا به اعلام تیم آکادمی علوم کشاورزی شاندونگ، این گونه جدید سویا می‌تواند ۴٫۵ تن در هکتار – بیش از دو برابر میانگین – در خاک شور قلیایی تولید کند.

برای این مطالعه، دانشمندان سویا را در مناطقی از جمله منطقه شین جیانگ و دلتای رودخانه زرد، جایی که شوری خاک یک مشکل است، کاشتند. آنها گفتند که بیشتر محصولات آزمایشی بسیار بیشتر از میانگین ۱٫۸ تن در هکتار عملکرد داشتند.

تخمین زده می‌شود که در چین حدود ۱۰۰ میلیون هکتار از زمین تحت تأثیر شوری و تخریب خاک قرار گرفته است که حدود یک سوم آن در شین جیانگ قرار دارد. اما اگر بتوان سویا را در این زمین کشت کرد، پتانسیل تولید ۴۵۰ میلیون تن از آن در سال وجود دارد که تقریباً پنج برابر میزان واردات چین در سال ۲۰۲۱ است.

چین بیش از هر کشور دیگری سویا وارد می‌کند و بیشتر به صورت خوراک دام و روغن است. بیشتر آن از آمریکای جنوبی می‌آید، جایی که گسترش تولید برای پاسخگویی به تقاضای محصول، کشاورزان را به قطع درختان برای افزایش زمین‌های قابل کشت سوق می‌دهد. بر اساس یک تخمین، در برزیل – که سال گذشته ۶۰ درصد واردات سویای چین را تامین می‌کرد – بیش از ۷۵۰ هزار کیلومتر مربع از جنگل های بارانی آمازون در سه دهه گذشته پاکسازی شده است.

اگر چین بتواند سویای بیشتری بکارد، می‌تواند به کاهش جنگل زدایی در مناطقی مانند برزیل کمک کند.

خروجی و میزان تولید این سویا می‌تواند بسته به شرایط بارندگی و خاک متفاوت باشد. با این حال، پتانسیل زیادی برای افزایش تولید گونه های جدید در مکان‌هایی با خاک شور، وجود دارد.

چین بیش از ۵۰۰۰ سال است که سویا کشت می‌کند، اما امروزه این محصول عمدتاً در شرق و مغولستان داخلی کشت می‌شود – مناطقی که زمین‌های قابل کشت برای ذرت و گندم نیز مورد نیاز است و شین جیانگ به عنوان یک مکان مناسب برای رشد سویا شناخته شده است.

ساعت‌های طولانی آفتاب، رطوبت نسبی کم و اختلاف دمای زیاد بین روز و شب، شین جیانگ را به مکانی ایده آل برای کشت محصول تبدیل کرده است و سویای کشت شده در مناطق غربی متوسط عملکرد بالاتری نسبت به سایر نقاط چین دارد.

بنا بر اعلام وزارت کشاورزی و امور روستایی در سال جاری، با حمایت قوی از برنامه احیای سویا و سایر سیاست‌ها، انتظار می‌رود که سطح کاشت و تولید سویا داخلی رشد کند. چین در ۱۰ سال آینده، فضای کشت سویا را در زمین‌های شور و قلیایی گسترش خواهد داد و فناوری کاشت کامپوزیت ذرت و سویا را برای حل مشکل خودکفایی پایین سویا ترویج خواهد کرد.

منبع: scmp

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2881

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.