• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

ابرکامپیوتر چین مجهز به هوش مصنوعی با مقیاس مغز انسان

  • کد خبر : 2595
  • ۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۳۰
ابرکامپیوتر چین مجهز به هوش مصنوعی با مقیاس مغز انسان
دانشمندان چینی معتقدند ابررایانه جدید آن‌ها به قدری سریع است که توانسته یک مدل هوش مصنوعی به پیچیدگی مغز انسان را با موفقیت اجرا کند.

این دستاورد، ابررایانه جدیدترین نسل Sunway را هم ردیف با Frontier، آخرین ماشین ساخته شده توسط وزارت انرژی ایالات‌متحده که در اوایل ماه جاری قدرتمندترین نوع در جهان نامیده شد، قرار می‌دهد.

کاربردهای احتمالی این ابر رایانه شامل حوزه‌هایی نظیر وسایل نقلیه خودران، تشخیص چهره، همچنین پردازش زبان طبیعی، بینش رایانه‌ای، علوم زیستی و شیمی می‌شود.

طبق گفته محققان، آخرین Sunway دارای سرعت یک میلیارد میلیارد عملیات در ثانیه است که به صورت ۵٫۳ عملیات ممیز شناور در ثانیه (اگزافلاپس) بیان می‌شود و بیش از ۳۷ میلیون هسته CPU – چهار برابر Frontier – دارد. به گفته آن‌ها Sunway با ۹ پتابایت حافظه – معادل بیش از دو میلیون فیلم با کیفیت DVD – و ۹۶۰۰۰ سیستم کامپیوتری نیمه مستقل به نام گره‌ها، شبیه مغز انسان قدرتمند است. به عنوان مثال، ارتباط بین گره‌ها با سرعت بیش از ۲۳ پتابایت در ثانیه، تغییر ذهن را شبیه‌سازی می‌کند. یکی از محققین گفت که توانایی محاسبات موازی این دستگاه تفکر انسان را مانند خوردن در حین تماشای تلویزیون تقلید می‌کند.

محققین با ترکیب فناوری‌های حیاتی مانند بهینه‌سازی درون گره‌ای مخصوص سخت‌افزار و استراتژی‌های موازی ترکیبی در مقیاسی که قبلاً دیده نشده بود، از مدل بی‌سابقه هوش مصنوعی «مقیاس مغز» به «عملکرد مناسب» دست یافته‌اند.

دستگاه جدید مانند مدل قبلی خود Sunway TaihuLight از تراشه‌های طراحی شده داخلی با ویژگی‌های منحصر به فرد مانند صرفه‌جویی در انرژی و پهنای باند ارتباطی گسترده استفاده می‌کند.

برخی از کارشناسان صنعتی گمان می‌کنند که مقامات چینی ممکن است بخواهند اطلاعات مهمی از این پروژه را برای جلوگیری از تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده پنهان کنند.

چین از سال ۲۰۱۶ در حال توسعه سه ابرکامپیوتر اگزا مقیاس – با قابلیت انجام حداقل یک محاسبات در ثانیه – است و این باور مطرح است که این ماشین‌ها به همان سطح عملکرد Sunway جدید خواهند رسید.

ابررایانه‌های چینی زمانی توسط برخی از منتقدان به عنوان پروژه‌های بیهوده با کاربردهای محدود در تحقیقات دانشگاهی یا صنعت در نظر گرفته می‌شدند، اما به گفته دانشمندانی که از این ماشین‌ها استفاده می‌کنند، وضعیت به طور قابل توجهی تغییر کرده است. محققان از نسل جدید ابرکامپیوتر Tianhe – در مرکز ملی ابر رایانه تیانجین برای غربالگری سریع و کشف داروها برای مبارزه با ویروس کرونا استفاده کردند. برنامه‌های کاربردی چینی برای مدل‌سازی دینامیک جو، زمین‌لرزه‌ها و مدارهای کوانتومی بارها برنده جایزه‌های مطرح بین‌المللی در سال‌های اخیر شده‌اند.

منبع: scmp

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2595

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.