• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
3

بومی‌سازی فناوری کوانتومی در دستورکار چین

  • کد خبر : 5831
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
بومی‌سازی فناوری کوانتومی در دستورکار چین
به گفته تحلیلگران، محدودیت‌های جدید ایالات متحده بر سرمایه گذاری خارج از کشور با هدف محدود کردن توسعه فناوری کوانتومی چین، تأثیر "محدود" خواهد داشت زیرا پکن برای بومی سازی این فناوری‌ها تلاش می‌کند.

جو بایدن فرمان اجرایی را امضا کرده که سرمایه‌گذاری جدید آمریکا را که از پیشرفت چین در فناوری‌های حساس، از جمله نیمه‌رساناها و میکروالکترونیک، فناوری اطلاعات کوانتومی و هوش مصنوعی حمایت می‌کند، محدود می‌کند.

این حوزه‌ها به این دلیل مورد هدف قرار گرفته‌اند که مربوط به امور «نظامی، اطلاعاتی، نظارتی یا قابلیت‌های سایبری» بوده که «تهدیدی غیرمعمول و خارق العاده» برای امنیت ملی واشنگتن محسوب می‌شود.

فناوری کوانتومی از پدیده‌های فیزیکی در مقیاس اتمی و زیر اتمی بهره‌برداری می‌کند و حوزه‌ای است که در مقایسه با نیمه‌رساناها یا هوش مصنوعی کمتر تجاری‌سازی شده و این پتانسیل را دارد که تأثیر زیادی بر هر دو بخش غیرنظامی و نظامی پس از عملیاتی شدن این فناوری داشته باشد.

این دستور اجرایی، به رسمیت شناختن مدرن‌سازی ارتش چین است و این امید در آمریکا وجود دارد که با کاهش سرعت دستیابی چین به این فناوری‌های نوظهور، برخی از حاشیه‌های مزیت برای ایالات متحده حفظ شود.

فناوری کوانتومی می‌تواند از نظر ریاضی رمزگذاری را بشکند و از ارتباطات و اطلاعات حساس محافظت کند، که آن را به یک فناوری کلیدی در آینده صنعت دفاعی تبدیل می‌کند.

این فناوری می‌تواند موجب توسعه راداری که زیردریایی‌ها و هواپیماهای رادارگریز را شناسایی می‌کند شود و امکان رمزگشایی اطلاعات حساس را در بحبوحه افزایش  صف آرایی نظامی علیه ایالات متحده در منطقه آسیا و اقیانوسیه ایجاد کند.

مقامات آمریکایی بر این نظرند که اگر چین بتواند تمام ترافیک رمزگذاری شده را بخواند، این امر مشکلات زیادی را برای ثبات و امنیت ایجاد خواهد کرد.

چین در سال ۲۰۱۶، نخستین ماهواره مجهز به کوانتوم را به نام Micius پرتاب کرد که از فناوری کوانتومی برای ارسال ذرات نور به زمین برای ایجاد یک پیوند ارتباطی کوانتومی استفاده و رهگیری پیام‌های رمزگذاری شده را غیرفعال می‌کند.

چین همچنین رادارهای کوانتومی ساخته است که به گفته دانشمندان می‌تواند جنگنده‌های رادارگریز را با ایجاد یک طوفان الکترومغناطیسی کوچک شناسایی کند.

دانشمندان چینی در ماه ژوئن، اعلام کردند که دستگاه محاسباتی کوانتومی آنها می‌تواند وظایفی را که معمولاً در هوش مصنوعی استفاده می‌شود، ۱۸۰ میلیون برابر سریعتر از قدرتمندترین ابررایانه جهان انجام دهد.

اگرچه ممنوعیت سرمایه‌گذاری ممکن است رقابت شرکت‌های چینی را در بازار جهانی دشوار کند، اما چین را از توسعه فناوری‌های محاسبات کوانتومی خود باز نمی‌دارد.

تحقیقات چین در محاسبات کوانتومی عمدتاً توسط دولت به جای سرمایه گذاری ایالات متحده تامین می‌شود و رقابت برای فناوری پیشرفته در آینده ادامه خواهد داشت. تاثیر این تصمیم آمریکا بر توسعه فناوری کوانتومی چین نسبتاً محدود خواهد بود و به نظر می‌رسد شرکت‌های خصوصی که بر فناوری کوانتومی متمرکز هستند، محرک‌های اولیه پیشرفت چین در این زمینه نیستند. بیشتر پیشرفت‌های عمده چین در فناوری کوانتومی از دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های ملی حاصل می‌شود که بیشتر بودجه خود را از دولت چین می‌گیرند تا از شرکت‌های سرمایه‌گذاری آمریکایی.

محاسبات کوانتومی یک اولویت استراتژیک برای دولت‌های ایالات متحده و چین – و همچنین برای بسیاری از کشورهای دیگر – محسوب می‌شود، اما این یک بازی بسیار طولانی است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5831

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.