• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
9

تبدیل ماهواره تجاری به ردیاب با کمک هوش مصنوعی

  • کد خبر : 2344
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۹:۲۳
تبدیل ماهواره تجاری به ردیاب با کمک هوش مصنوعی
سیستم پیشرفته هوش مصنوعی می‌تواند ماهواره‌های تجاری با قیمت پایین که در حال گردش به دور زمین هستند را به پلتفرم‌های شناسایی تبدیل کنند که هدف‌های در حال حرکت کوچک را با دقت زیاد ردیابی می‌کند.

دشواری شناسایی یک شی با استفاده از ویدئوهای ماهواره‌ای در سال ۲۰۲۰ اهمیت یافت، در آن سال مقامات فضایی چین یک کلیپ ویدئویی را منتشر کردند که توسط Jilin-1 تصویربرداری شده بود و در آن یک ماهواره کوچک، از ارتفاع بیش از ۵۰۰ کیلومتر (۳۱۰ مایل) در حال تعقیب یک جت جنگنده بود. هواپیمای رادار گریز که به نظر F-22 می‌رسید حدود ۲۰ متر طول داشت و تصاویر دریافت شده از اجسام کوچک‌تر کیفیت لازم را نداشت. هرچقدر جزییات کمتری در تصاویر مشخص باشد، شناسایی هدف دشوارتر خواهد بود و از آنجایی که هر تصویر ثبت شده توسط ماهواره بیش از ۱۰ کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد، یک هدف کوچک نظیر خودرو می‌تواند با سایر اشیاء اشتباه گرفته شود و ردیابی حرکات آن نیز ناممکن خواهد بود.

محققین چینی بر این نظرند زمانی که ماهواره Jilin-1 تصاویر ویدئویی از اهداف کوچک در حال حرکت مثل هواپیما در آسمان و خودرو در زمین را ثبت می‌کند، فناوری هوش مصنوعی جدید دقت ۹۵ درصدی در موقعیت‌یابی هدف دارد. میزان موفقیت این روش حدود هفت برابر بیشتر از فناوری‌های موجود است.

Jilin-1 در سال ۲۰۱۵ به فضا پرتاب شد و نخستین ماهواره رصد زمین چینی برای استفاده تجاری بود و برخلاف سایر ماهواره‌های شناسایی که تلسکوپ بزرگی را با خود حمل می‌کردند، کمتر از ۱۰۰ کیلوگرم وزن داشت و در ارتفاع نسبتاً کم به دور زمین حرکت و تصاویر با کیفیت تهیه می‌کند اما می‌تواند برای مدت کوتاهی در یک منطقه باقی بماند. از زمان نخستین پرتاب Jilin-1، حدود ۴۰ ماهواره دیگر به آن پیوسته‌اند و یک شبکه نظارتی جهانی را تشکیل داده تا طیف وسیعی از سیگنال از نورهای مرئی تا علائم گرمایی که در هر زمان و مکانی رخ می‌دهد را شناسایی کنند.

معمولاً هوش مصنوعی پس از دست دادن هدف، اطلاعات غلط به دستگاه وارد می‌کند و عملکرد آن را پایین می‌آورد؛ اما در فناوری جدید، هوش مصنوعی برآوردی از موقعیت احتمالی هدف خواهد داشت و ردیابی را در مسیر احتمالی ادامه می‌دهد و در اکثر موارد می‌تواند با پیدا شدن مجدد هدف آن را ردیابی کند.

برخی از ماهواره‌های رصد زمین که چین آن‌ها را پرتاب کرده، به پردازنده‌هایی مجهز هستند که می‌تواند با الگوریتم‌های جدید هوش مصنوعی اهداف در حال حرکت را بدون کمک ایستگاه‌های زمینی، شناسایی و ردیابی کنند.

شبکه ارتباط پرسرعت چین نیز می‌تواند تصاویر ردیابی را با تأخیر چند دقیقه‌ای به تلفن‌های همراه هوشمند منتقل کند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2344

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.