• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
11

چین یک گام نزدیک‌تر به ساخت دستگاه رمزشکن کوانتومی

  • کد خبر : 2223
  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۹:۳۲
چین یک گام نزدیک‌تر به ساخت دستگاه رمزشکن کوانتومی
دانشمندان چینی اعلام کردند به لطف پیشرفت‌های اخیر فناوری حافظه کوانتومی، به ایجاد دستگاه رمزشکن یک گام نزدیک‌تر شده‌اند.

رایانه کوانتومی می‌تواند پیام‌های رمزگذاری شده را در عرض چند ساعت باز کند اما برای محاسبات خود به ده‌ها میلیون کیوبیت (اطلاعات کوانتومی که توسط ذرات زیر اتمی حمل می‌شود) نیاز دارد. در حال حاضر قوی‌ترین کامپیوترهای کوانتومی با کمتر از ۱۰۰ کیوبیت کار می‌کنند و به وظایف ساده‌تری محدود هستند.

گروهی از محققین دانشگاه علم و فناوری چین طرحی برای کامپیوتر کوانتومی معرفی کرده‌اند که می‌تواند کدها را با کیوبیت‌های کمتری نسبت به قبل رمزگشایی کند. به گفته آن‌ها این رایانه هنوز به حدود ۱۰ هزار کیوبیت برای محاسبات خود نیاز دارد اما از دید مهندسی، دسترسی به آن بسیار آسان‌تر است و برخلاف رایانه‌های کوانتومی موجود که محاسبات را پس از انجام به‌سرعت فراموش می‌کنند، این نمونه جدید مجهز به حافظه است و می‌تواند کیوبیت را برای یک ساعت و یا بیشتر ذخیره و هم‌زمان با محاسبات، اطلاعات کوانتومی خود را به‌روزرسانی کند. رایانه کوانتومی مجهز به حافظه می‌تواند محاسبات پیچیده را انجام دهد؛ اما فناوری حافظه کوانتوم چالش‌برانگیز است؛ زمانی که رایانه‌ای مشغول خواندن و نوشتن اطلاعات است، اتم‌ها را در کریستال حافظه فعال و طوفانی از صدای پس‌زمینه ایجاد می‌کند.

فناوری حافظه کوانتوم برای ارتباطات کوانتوم بوده و نه رایانه‌های کوانتومی. برای مثال دانشمندان چینی اخیراً کیوبیت را برای فاصله ۸۰۰ کیلومتری از طریق فیبر نوری ارسال کردند اما برای فواصل بیشتر به حافظه کوانتومی نیاز دارند.

چین در سال‌های اخیر فناوری کوانتومی را اولویت اصلی خود می‌داند و در برخی حوزه‌ها حتی از ایالات‌متحده نیز پیشی گرفته است.

دستگاه آزمایشی این گروه چینی از لیزر استفاده می‌کند اما ماشین‌های رمزشکن از امواج مایکروویو استفاده می‌کنند. به گفته محققین این دستگاه به‌تدریج و گام‌به‌گام پیشرفته و کامل می‌شود و یک شبه دنیا را تغییر نخواهد داد.

منبع: scmp

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2223

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.