• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
10

خودروهای خودران عرصه جدید رقابت شرکت‌های فناوری چین

  • کد خبر : 1303
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۰
خودروهای خودران عرصه جدید رقابت شرکت‌های فناوری چین
حسگرهای Lidar، فناوری مهم برای خودروهای خودران، به عنوان یک میدان نبرد جدید برای شرکت‌های فناوری چینی ظهور کرده است.

در خط مقدم سه شرکت مستقر در شنجن قرار دارند – Huawei Technologies ، DJI و RoboSense – که در بحبوحه توسعه سریع وسایل نقلیه خودران در چین، حضور آنها در این بخش قابل حس است.

مارک کیو چونچائو، بنیانگذار و رئیس RoboSense، تولیدکننده لیدارها و محصولات سنجش ربات برای طیف وسیعی از محصولات از جمله خودروهای خودران، پهپادها و نقشه برداری سه بعدی؛ در این باره گفت: “Lidar یک حسگر ضروری برای رانندگی خودکار است و این صنعت با افزایش رانندگی خودکار در حال توسعه است.”

کیو در مصاحبه با South China Morning Post گفت: “استفاده از لیدار در سطح ۳ تا ۵ خودروهای بدون راننده به تدریج به یک استاندارد صنعتی تبدیل می‌شود.”

Lidar – تشخیص و دامنه یابی نور – فاصله را با استفاده از پرتوهای لیزر اندازه گیری می‌کند تا نقشه‌های ۲ بعدی یا ۳ بعدی بسیار دقیق دنیای خارج از خودرو را تولید کند. این فناوری همچنین در صنایع مختلف از کشاورزی گرفته تا صنایع پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنسورهای Lidar به عنوان “چشم‌های” رانندگی خودران توصیف می‌شوند.

یول دپولپمنت، یک شرکت فرانسوی فعال در زمینه اطلاعات بازار، پیش بینی می‌کند که بازار جهانی لیدار برای کاربردهای خودرو و صنعتی از ۱٫۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰، به ۳٫۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید. پیش بینی می‌شود اپلیکیشن‌های خودرو، عامل اصلی محرک برای حسگرهای لیدار طی ۵ سال آینده باشد و طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵ میلادی با رشد ۱٫۸ میلیارد دلاری روبرو شود.

با افزایش استفاده از لیدار توسط سازندگان خودروهای هوشمند چینی، شرکت‌های بزرگ فناوری مانند هوآوی هم وارد این فضا شده‌اند.

چی لینچون، مدیر کل بازاریابی خودروهای هوشمند هوآوی گفت: قطعاً از فناوری Lidar در توسعه رانندگی خودران به طور گسترده استفاده خواهد شد زیرا تجهیزات و فناوری سنجش موجود در جلوگیری از تصادفات در جاده‌ها ناکافی است.

چی گفت: “آن سیستم‌های سنجش موجود که به خوبی در کشورهای غربی کار می‌کنند، ممکن است در چین به دلیل پیچیدگی‌های رانندگی در جاده‌های کشورمان دچار نقص شوند.”

گزارش شده است که هواوی قصد دارد با گسترش استفاده از سنسورهای لیدار توسط خودروسازان، تولید فعلی ۱۰۰ هزار دستگاه لیدار خود را به ۱ میلیون دستگاه در سال برساند.

با توجه به اینکه چین در عرصه خودروهای الکتریکی پیشرو است، اکنون هدف اصلی خود را پیشرفت در زمینه رانندگی خودران قرار داده است. وزارت صنعت و فناوری اطلاعات قوانین جدیدی را تنظیم کرده است که اجازه می‌دهد برای اولین بار آزمایش وسایل نقلیه مستقل در بزرگراه‌ها انجام شود، و آن را با کشورهایی مانند ایالات متحده، انگلیس و آلمان مطابقت دهد که در حال حاضر اجازه می‌دهند اتومبیل‌های خودران در جاده‌های عمومی آزمایش شوند.

بر اساس گزارشی درباره استراتژی توسعه وسایل نقلیه هوشمند که در فوریه سال ۲۰۲۰ توسط کمیسیون توسعه ملی و اصلاحات، ارگان عالی برنامه ریزی کشورها منتشر شد، چین تولید انبوه وسایل نقلیه خودران سطح ۳ را تا سال ۲۰۲۵ هدف قرار داده است. رانندگی خودران سطح ۳ به رانندگان اجازه می‌دهد تا با خیال راحت توجه آنها را از جاده تحت شرایط خاص خارج کند.

خودروهای خودران عرصه جدید رقابت شرکت‌های فناوری چین

اما سازندگان خودروهای الکتریکی هوشمند نصب لیدار بر روی محصولات خود را آغاز کرده‌اند.

Xpeng Motors اعلام کرد که با Livox، واحد سازنده هواپیماهای بدون سرنشین DJI، همکاری کرده و از سنسورهای lidar DJI در مدل P5 جدید خود استفاده خواهد کرد.

این خودروساز مستقر در گوانگجو در بیانیه‌ای گفت: Livox که سنسور خود را برای Xpeng سفارشی تهیه کرده است، نه تنها نیازهای در سطح خودرو را برآورده می‌کند، بلکه بازدهی و اطمینان اقتصادی را نیز برای مدل‌های تولیدی به همراه دارد.

RoboSense’s Qiu هم گفت این شرکت تعدادی سفارش لیدار برای مدل‌های تولید انبوه خودرو در سراسر جهان دریافت کرده است. همچنین در مورد سفارشات جدید با دو سازنده وسایل نقلیه الکتریکی در حال مذاکره است، اما هویت خریداران را فاش نکرده است.

تحلیلگران بر این باورند که تولیدکنندگان لیدار برای صنعت خودرو با سه مانع و چالش مواجه هستند – قیمت، مقیاس پذیری و قابلیت اطمینان. علاوه بر این، لیدار منتقدان خود را دارد، ایلان ماسک مدیر عامل شرکت تسلا از سرسخت ترین افراد است و به هزینه‌های بالای آن اشاره دارد. ماسک لیدار را “کار احمقانه” خواند و گفت هرکس به آن اعتماد کند “محکوم به فنا” است.

اما تحلیلگر Galaxy Securities در یادداشت تحقیقی خود اعلام کرد که قیمت سنسورهای لیدار ارائه شده توسط هواوی به Arcfox می‌تواند به حداقل ۲۰۰ دلار در هر مجموعه کاهش یابد.

به گفته یول، سازندگان چینی لیدار که هزینه‌های واحد آنها یک پنجم سایر رقبای جهانی و معمولاً زیر ۱۰۰۰ دلار آمریکا است، در حال افزایش سهم خود در بازار هستند.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1303

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.