• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
13

دانشمندان چینی ادعای برتری کوانتومی گوگل را به چالش می‌کشند

  • کد خبر : 1137
  • ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۱
دانشمندان چینی ادعای برتری کوانتومی گوگل را به چالش می‌کشند
تیمی از محققان چینی اعلام کردند که به روشی "بسیار کارآمدتر" و دقیق‌تر برای شبیه سازی محاسبات کوانتومی با استفاده از پردازنده‌های سنتی دست پیدا کرده‌اند و ادعای دانشمندان گوگل در سال 2019 مبنی بر دستیابی به برتری کوانتومی را به چالش کشیده‌اند.

محاسبات کوانتومی هنوز در مراحل اولیه و ابتدایی است ولی این نوید را می‌دهد که با دستکاری ذرات ریز اتمی، قدرت محاسباتی را به سطح جدیدی ارتقا دهد. دانشمندان امیدوارند این امر منجر به پیشرفت در زمینه‌هایی مانند علم مواد و تولید داروهای جدید شود.

چین فناوری کوانتومی را به عنوان یک اولویت اصلی قرار داده است- این برنامه به همراه ۶ حوزه مهم علمی و فناوری در برنامه جدید ۵ ساله توسعه این کشور که ماه گذشته تصویب شد، ذکر شده است- به ویژه برای برنامه‌های کاربردی مثل محاسبات، شبکه‌های ارتباطی فوق العاده ایمن و اندازه گیری دقیق.

چیزی که اصطلاحا برتری کوانتومی گفته می‌شود، یک نقطه عطف در توسعه است: ماشین‌های کوانتومی قادر به انجام محاسبه‌ای هستند که از توانایی قدرتمندترین ابررایانه‌های معمولی خارج است.

گوگل در اکتبر ۲۰۱۹ اعلام کرد که پردازنده Sycamore این شرکت به نخستین پردازنده‌ای تبدیل شده است که به برتری کوانتومی دست یافته است، آن هم با اتمام یک عملیات در ۳ دقیقه و ۲۰ ثانیه، عملیاتی که بهترین ابررایانه کلاسیک موسوم به IBM سامیت آن را در ۱۰ هزار سال انجام می‌دهد.

برخی از دانشمندان این ادعا را زیر سئوال برده‌اند– به خصوص نحوه دستیابی دانشمندان گوگل به جمع بندی ۱۰ هزار ساله-. آنها استدلال می‌کنند که با استفاده از الگوریتم‌ها یا تنظیمات جایگزین، می‌توان از نظر تئوری زمان پردازش ابررایانه را فقط به چند روز کاهش داد، به این معنا که چیزی که پردازنده Sycamore گوگل به آن دست یافته است، چندان دور نخواهد بود.

در پکن محققان موسسه فیزیک نظری در آکادمی علوم چین این آزمایش را به طور مکرر با استفاده از ۶۰ پردازنده گرافیکی- Nvidia V100s A100s-  که معمولا برای کارهای هوش مصنوعی استفاده می‌شود، انجام دادند.

بر اساس مقاله منتشر شده از سوی این تیم در ماه جاری، آنها این کار را در مدت حدود ۵ سال به پایان رساندند.

شبیه سازی محاسبات کوانتومی در رایانه‌های سنتی برای توسعه این فناوری مهم است- این امر به محققان اجازه می‌دهد آزمایش‌ها را قبل از اجرا در ماشین کوانتوم آزمایش و تایید کنند، این امر می‌تواند به درک ویژگی‌ها و قدرت موجود در ماشین کوانتوم و مرز بین سیستم‌های کوانتومی و کلاسیک نیز کمک کند.

در ماه دسامبر، دانشمندان چینی اعلام کردند که یک رایانه کوانتومی –با استفاده از فناوری متفاوت از گوگل- ساخته‌اند که می‌تواند یک عملیات را در ۲۰۰ ثانیه انجام دهد و ادعا کردند که سریع‌ترین ابررایانه این کشور موسوم به Sunway TaihuLight همین عملیات را در ۲٫۵ میلیارد سال انجام می‌دهد. دانشمندان این کشور همچنین تا سال ۲۰۲۵ به دنبال دستیابی به موفقیت در ابزارهای اندازه گیری دقیق کوانتوم به ویژه برای ناوبری، استفاده پزشکی و تحقیقات علمی هستند.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1137

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.