• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6

بندر تجارت آزاد هاینان چین چه تأثیری بر منطقه خلیج بزرگ و آسه‌آن خواهد داشت؟

  • کد خبر : 4806
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۸:۰۲
بندر تجارت آزاد هاینان چین چه تأثیری بر منطقه خلیج بزرگ و آسه‌آن خواهد داشت؟
هاینان جزیره‌ای تقریبا به اندازه تایوان است که به دلیل مناظر و سواحل گرمسیری، به هاوایی چین معروف شده و در حال تبدیل شدن به یک مرکز تجارت آزاد در سطح جهانی است که قرار است تا پایان سال 2025 یک رژیم گمرکی مستقل در آن برقرار شود.

انتظار می‌رود این بندر تجارت آزاد بتواند معادلات را به نفع اقتصاد چین تغییر دهد. این جزیره در نظر دارد برای اتباع ۵۹ کشور سیاست صدور ویزای آسان در نظر بگیرد که این امر بازدید و تجارت برای خارجی‌ها را آسان‌تر می‌کند.

همچنین مرکزی برای تامین مالی خارج از کشور و خرید بدون عوارض گمرکی ایجاد خواهد شد که این جزیره را در برابر هنگ کنگ و سنگاپور رقابتی خواهد کرد. این طرح قرار است که ۹ شهر در استان گوانگدونگ، هنگ کنگ و ماکائو را در منطقه خلیج بزرگ بهم پیوند دهد که با وجود چالش‌هایی که در این منطقه دارد، فرصت‌های متعددی برای همکاری ارائه می‌دهد.

توسعه هاینان چه فرصت‌هایی را برای منطقه خلیج بزرگ ایجاد می‌کند؟

منطقه خلیج بزرگ به طرح دولت چین برای پیوند شهرهای هنگ کنگ، ماکائو، گوانگژو، شنژن، ژوهای، فوشان، ژونگشان، دونگوان، هویژو، جیانگمن و ژائوکینگ به یک مرکز اقتصادی و تجاری یکپارچه اشاره دارد.

رقابت منطقه خلیج بزرگ با بندر تجارت آزاد هاینان تا حدی اجتناب ناپذیر است، زیرا هر دو منطقه صنایع استراتژیک مانند تولیدات پیشرفته را پرورش خواهند داد. اما در بیشتر موارد، توسعه هاینان مکمل هنگ کنگ و گوانگدونگ خواهد بود، زیرا بر گردشگری و سایر صنایع خدماتی تمرکز دارد، در حالی که منطقه خلیج بزرگ بیشتر بر خدمات مالی متمرکز است.

گوانگدونگ که یک مرکز تولید و صادرات است، قادر به ارائه منابع و تبادل دانش در زمینه جذب و حفظ استعداد، تحقیقات علمی و همچنین سرمایه گذاری خواهد بود.

البته هاینان هم مزایای خاص خود را دارد، از جمله نزدیک به آسیای جنوب شرقی و وسعتی به اندازه ۳۵۰۰۰ کیلومتر مربع که می‌تواند میزبان پروژه‌های زیرساختی بزرگتری در مقایسه با منطقه خلیج بزرگ باشد. بندر تجارت آزاد به عنوان فرصتی برای هنگ کنگ و منطقه خلیج بزرگ، برای همکاری در ایجاد یک مرکز اقتصادی منطقه‌ای به منظور رقابت با سایر مراکز مالی جهانی در نظر گرفته می‌شود.

جان لی کاچیو، مدیر اجرایی هنگ کنگ هم از برنامه‌های پکن برای این جزیره حمایت می‌کند. هنگ کنگ شریک اصلی سرمایه گذاری هاینان است که حدود ۷۵ درصد از کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی استفاده شده در سال ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داده است.

بندر تجارت آزاد هاینان چگونه بر تجارت با آسیای جنوب شرقی تأثیر می‌گذارد؟

این بندر تجارت آزاد که در جنوبی‌ترین نقطه چین قرار دارد – از نظر حمل و نقل هوایی و مسیرهای دریایی – برای تقویت روابط با انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن)، بزرگترین شریک تجاری چین، در موقعیت مناسبی قرار دارد. این جزیره همچنین به عنوان یک مقصد گردشگری برای اتباع جنوب شرق آسیا معرفی خواهد شد.

هاینان روابط خود را با کشورهای مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای (RCEP) به رهبری آسه آن نیز تعمیق بخشیده است. هاینان همچنین علاوه بر گسترش پیوندهای تجاری، شرایط ویزا و سرمایه گذاری را برای شهروندان کشورهای RCEP آسان‌تر می‌کند.

به عنوان مثال، ویتنام در سال ۲۰۲۲، ۶۹۸ میلیون دلار از صادرات به منطقه تجارت آزاد هاینان درآمد داشت که ۱۷۱٫۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. همچنین کامبوج در حال انجام اقداماتی است تا اطمینان حاصل کند که در بخشی از برنامه‌های چین برای تغییر شکل هاینان مشارکت خواهد داشت. سوک سوفیک، از مقامات وزارت بازرگانی کامبوج در این باره گفت: ما پروژه‌های جدید زیادی را برای دو سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در حال ساخت فرودگاه جدید و ایجاد مسیرهای پروازی به هاینان هستیم.

هاینان چگونه به دنبال افزایش سرمایه گذاری خارجی است؟

هاینان با تسهیل مقررات و ارائه مشوق‌ها، در صدد جذب سرمایه گذاری خارجی است. همچنین نرخ مالیات شرکتی در استان هاینان به ۱۵ درصد کاهش یافته است، در مقایسه با ۲۵ درصد در سرزمین اصلی چین و ۱۶٫۵ درصد در هنگ کنگ.

دولت محلی هاینان اعلام کرده است که در مجموع ۱۳۲۰ شرکت خارجی از ۱۲۷ کشور و منطقه در سال ۲۰۲۰ با سرمایه گذاری کل ۴٫۱ میلیارد دلار در این جزیره حضور داشتند.

پس از لغو محدودیت‌های مربوط به کرونا توسط چین در سفرهای بین‌المللی، قوانین معاف از عوارض گمرگی برای ورود کالا به این جزیره، هاینان را به عنوان یک مقصد برای خرید کالاهای لوکس تبدیل کرده است. با کاهش تعرفه‌های واردات کالاهای لوکس، شرکت‌های جهانی فعال در این زمینه از جمله هرمس و ریشمونت گزارش دادند که سرمایه گذاری خود در چین را افزایش می‌دهند که بندر تجارت آزاد هاینان در کانون توجهات آنان قرار گرفته است.

در سال ۲۰۲۱، هاینان ۱۳ درصد از هزینه‌های لوکس داخلی چین را به خود اختصاص داد، در حالی که این رقم قبل از همه گیری کرونا ۶ درصد بود. همچنین مقررات مالیاتی قرار است بیشتر کاهش یابد. بر اساس گزارش مودی داویت، در چند سال آینده، هاینان می‌تواند کره جنوبی را پشت سر بگذارد و به بزرگترین بازار معاف از گمرک در جهان تبدیل شود.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4806

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.