• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
11

مریخ نورد چینی، اولین ربات مستقر در بام جهان

  • کد خبر : 1444
  • ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۲
مریخ نورد چینی، اولین ربات مستقر در بام جهان
این مریخ نورد در طول ماموریت خود، مجبور شد از زمین‌های ناهموار، برف سنگین، آوارهای سنگی عبور کرده و از دامنه‌های شیب دار صعود کند. این مریخ نورد همچنین مجبور شد با دمای بسیار پایین مقابله کند، پس از قطع برق مجدداً راه اندازی شود و از برخی ترک‌های مرگبار پنهان شده در زیر صفحه یخ رهایی یابد.

آکادمی علوم چین اعلام کرد، یک مریخ نورد که اخیراً یک یخچال طبیعی دور افتاده در فلات تبت را کاوش کرده است، به اولین ربات مستقر در بام جهان تبدیل شده است.

مریخ نوردان چینی قبلاً مریخ و آن سوی ماه را کاوش کرده‌اند، اما بسیاری از مناطق تبت به دلیل داشتن محیط چالش برانگیز، یک منطقه ممنوع برای ربات‌ها باقی مانده است.

بر اساس اعلام آکادمی، مریخ نورد Pandengzhe یا “کوهنورد” پنج روز را در Kuoqionggangri، یخچالی که بیش از ۵۵۰۰ متر (۱۸۰۰۰ فوت) از سطح دریا است، گذراند و تعداد زیادی از داده‌های دست اول را با استفاده از ابزارهای مختلف موجود در آن جمع کرد.

این مریخ نورد در طول ماموریت خود، مجبور شد از زمین‌های ناهموار، برف سنگین، آوارهای سنگی عبور کرده و از دامنه‌های شیب دار صعود کند. این مریخ نورد همچنین مجبور شد با دمای بسیار پایین مقابله کند، پس از قطع برق مجدداً راه اندازی شود و از برخی ترک‌های مرگبار پنهان شده در زیر صفحه یخ رهایی یابد.

این آکادمی افزود در آینده سایر مریخ نوردان و هواپیماهای بدون سرنشین می‌توانند جای انسان را برای کاوش در دورافتاده‌ترین نقاط تبت – منطقه‌ای که برای آینده کره زمین از اهمیت زیادی برخوردار است – بگیرند.

اگرچه کاوش علمی منطقه توسط غرب از اوایل دهه ۱۹۰۰ آغاز شد، اما داده‌های جمع آوری شده به دلیل صعب العبور بودن بسیاری از مناطق همچنان کم است.

مطالعه این منطقه می‌تواند به روشن شدن مسائل فشرده‌ای مانند تغییر آب و هوا و ذوب شدن یخچال‌های طبیعی کمک کند، مشکلی که خطر بلایای طبیعی را افزایش می‌دهد و تهدیدی بزرگ برای تأمین آب میلیون‌ها نفر است.

این امر همچنین می‌تواند به انسان‌ها کمک کند تا برای فجایع احتمالی مانند فرار متان محبوس شده در یخبندان عظیم تبت که می‌تواند سیستم آب و هوایی سیاره‌ای را از بین ببرد، آماده شود.

دولت چین همچنین نگران آن است که تغییرات چشمگیر زیست محیطی می‌تواند با دامن زدن به تنش‌ها در داخل تبت پیامدهای سیاسی داشته باشد و بر روابط مرزی با هند تأثیر بگذارد.

به دلیل چالش‌های لجستیکی و سایر مشکلات، پکن در پنج دهه گذشته فقط موفق به سازماندهی دو اعزام علمی بزرگ در تبت شده است.

یک زمین شناس که سه سال پیش در آخرین عملیات شرکت داشت، گفت که استفاده از ربات “زندگی ما را نجات می‌دهد. این یک انقلاب فنی در اکتشافات تبت است”.

مریخ نورد کوهنورد با روشی مشابه Jade Rabbit و جورونگ – مریخ نوردهایی که برنامه فضایی چین برای کشف ماه و مریخ از آنها استفاده می‌کند – با کاوش در منطقه پس از افتادن در یک منطقه هدف توسط کامیون یا هلی کوپتر، فعالیت می‌کند.

در همین حال، محققان می‌توانند در ارتفاعات پایین‌تر بمانند و داده‌هایی را که این مریخ نورد می‌فرستد کنترل کنند.

این آکادمی می‌افزاید: موفقیت مأموریت کوهنورد ثابت کرد که یک مریخ نورد می‌تواند به طور موثر در انجام بسیاری از کارها جای انسان را بگیرد.

مریخ نورد کوهنورد بخشی از برنامه ۱۳ میلیون یوانی (۲ میلیون دلاری) است که توسط دولت مرکزی چین در سال ۲۰۱۸ برای توسعه ربات‌های کاملاً مستقل برای اکتشافات علمی در بالاترین فلات جهان آغاز شده است. اکنون انتظار می‌رود تعداد بیشتری مریخ نورد در سایر مناطق تبت مستقر شوند تا داده‌های بلند مدت را جمع کنند.

طبق اعلام وب سایت این موسسه، این پروژه با هدایت «هی یوچینگ» متخصص رباتیک در موسسه اتوماسیون Shenyang در آکادمی استان هیلونگ جیانگ، باید از برخی موانع فنی بزرگ عبور کند.

به عنوان مثال، این مریخ نورد نیاز به برنامه ریزی مسیرهای خود و حرکت در زمین‌های یخی داشت و منبع تغذیه مجبور بود سطح بالایی از عملکرد را برای مدت طولانی در یک محیط بسیار سرد حفظ کند.

سیستم هوش مصنوعی مریخ نورد همچنین توانست شکاف‌های مهلک پنهان شده در زیر برف را شناسایی کرده و راهی برای دور زدن سالم آن پیدا کند.

به گفته این موسسه، تیم هی یوچینگ چند راه حل ابتکاری برای این مشکلات پیدا کرده است، از جمله “تایر به سبک ترانسفورماتور” که می‌تواند به طور خودکار در زمین‌های مختلف تغییر شکل دهد تا چسبندگی و کشش بهتری داشته باشد.

این تیم همچنین ربات‌های دیگری را تولید کرد که می‌توانند در یک تیم با کوهنورد کار کنند، از جمله یک دستیار رباتیک برای دانشمندان شاغل در ایستگاه‌های تحقیقاتی سرنشین دار و یک هواپیمای بدون سرنشین که می‌تواند در ارتفاعات بیش از ۶۰۰۰ متر مستقر شود و در باد شدید کار کند.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1444

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.