• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
19

حمایت چین از دانشگاه‌ها برای پیشتازی در زمینه علم و فناوری

  • کد خبر : 1127
  • ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۶
حمایت چین از دانشگاه‌ها برای پیشتازی در زمینه علم و فناوری
بر اساس اعلام وزارت آموزش چین، این کشور دانشگاه‌های خود را تشویق خواهد کرد تا در زمینه علوم و فناوری، در عرصه بین‌المللی پیشتاز باشند و به این کشور کمک کنند تا برای 2 یا 3 دهه آینده به یک برتری در زمینه نوآوری دست یابد.

در سندی که آخر هفته منتشر شد، وزارت آموزش چین همچنین افزود که این کالج‌ها را برای تجاری کردن نتایج تحقیقات خود راهنمایی خواهد کرد. این اطلاعیه در حالی منتشر شده است که چین عزم خود را برای تبدیل شدن به یک کشور مستقل در زمینه فناوری‌های مهم جزم کرده است.

برای دستیابی به این هدف، پکن قصد دارد- به عنوان بخشی از برنامه ۵ ساله خود تا سال ۲۰۲۵- عملکرد ضعیف کشور در زمینه تبدیل تولیدات رو به رشد تحقیق و توسعه به نوآوری¬های تجاری واقعی را بهبود بخشد.

به طور همزمان، چین قصد دارد تا به یک مرکز بزرگ علمی و نوآوری جهانی تبدیل شود، تاحدی با ایفای یک نقش فعال در همکاری‌های علمی و فناوری بین‌المللی، همانطور که در بازنشر اخیر سخنرانی سیاسی شی جین پینگ رئیس جمهور چین در سال ۲۰۱۸ در رسانه‌های برتر و مهم دولتی مورد تایید و تاکید واقع شده است.

این اهداف در برنامه کاری سالیانه برای وزارت علوم، فناوری و اطلاعات که آخر هفته در وبگاه رسمی اش منتشر شده، مورد توجه قرار گرفته است.

در این طرح، وزارت علوم، فناوری و اطلاعات چین اعلام کرده است که اولویت‌هایش برای امسال، تبدیل دانشگاه‌های چین به یک “نیروی راهبردی ملی برای علم و فناوری” خواهد بود.

در این اطلاعیه آمده است: هدف ما ایجاد یک مزیت نوآوری پیروز و برنده در ۲۰ تا ۳۰ سال آینده از طریق تقویت مراکز تحقیقاتی علوم مرزی دانشگاه‌ها است، پلتفرم‌هایی که به طور عمودی برای پیشرفت‌های تکنولوژیکی و آزمایشگاه‌های مهم دولتی شان همگرا می‌شوند.

“ما یک نیروی راهبردی ملی برای علم و فناوری در دانشگاه‌ها ایجاد خواهیم کرد که تیم‌های تحقیقاتی بلندمدت و پایدار و پلتفرم‌های حمایت کننده با نوآوری کیفیت بالا برای برطرف کردن نیازهای ملی راهبردی را فراهم خواهد کرد.”

این وزارتخانه اعلام کرده است که این اقدام، استاندارد همکاری بین‌المللی توسط دانشگاه‌ها را بالا خواهد برد و کالج‌ها را برای هدایت پروژه‌های تحقیقاتی جهانی تشویق می‌کند و توسعه آزمایشگاه‌های بین‌المللی را تقویت خواهد کرد.

دولت همچنین ترتیبی خواهد داد تا دانشگاه‌ها تحت برنامه کمربند و جاده، در برنامه‌های علمی و نوآوری شرکت کنند.

اولویت دیگر این وزارتخانه، تسریع در تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی خواهد بود.

برای تقویت این امر، دولت رهنمودها و راهنمایی‌های خود در زمینه مدیریت مالکیت معنوی به دانشگاه‌ها را تقویت کرده و توسعه دفاتر انتقال دانش در کالج‌ها را ارتقا می‌دهد. این وزارتخانه همکاری نزدیکی با دانشگاه‌ها در زمینه طرح‌های آزمایشی خواهد داشت تا محققان از مالکیت اختراعات و اکتشافات خودشان، برخوردار شوند.

بر اساس این طرح، پارک‌های علم و فناوری وابسته به دانشگاه‌ها نیز یک تمرکز جدید برای کمک به تجاری سازی این مالکیت معنوی خواهند داشت، در حالی که دانشگاه‌های نخبه و برگزیده با کسب و کارهای برجسته پیوند می‌خورند تا به دنبال دستیابی به موفقیت و پیشرفت در زمینه تحقیق و توسعه در فناوری‌های مهم و کلیدی باشند.

اولویت‌های وزارتخانه در مورد مالکیت معنوی دانشگاه، با برنامه کاری جداگانه ۲۰۲۱ که اوایل ماه جاری از سوی اداره مالکیت معنوی منتشر شد، مطابقت و هماهنگی دارد، برنامه‌ای که امسال نیز بر تقویت استفاده و ارزیابی مالکیت معنوی توسط موسسه‌های تحقیقاتی، متمرکز است.

هر دو برنامه کاری با برنامه پنج ساله چهاردهم چین مطابقت دارد، برنامه‌ای که افزایش سالیانه ۷ درصدی هزینه‌های تحقیق و توسعه این کشور را تنظیم و تدوین کرده است.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1127

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.