• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
16

دستور چین به شرکت‌های دولتی برای مهاجرت به خدمات داده ابری دولتی

  • کد خبر : 1609
  • ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹
دستور چین به شرکت‌های دولتی برای مهاجرت به خدمات داده ابری دولتی
برای انتقال غیرقانونی "داده‌های اصلی دولت" به خارج از کشور جریمه تا ۱۰ میلیون یوان اعمال می‌شود، در حالی که به کسانی که "داده‌های مهم" را به قوه قضاییه یا سازمان اجرای قانون خارجی تحویل می‌دهند، تا ۵ میلیون یوان پرداخت می‌شود.

تنها چند روز تا اجرایی شدن قانون امنیت ملی اطلاعات باقی مانده است، ناظر دارایی‌های دولتی چین به شرکت‌های تابعه دستور داده است تا انتقال داده‌ها از خدمات ابری توسط غول‌های فناوری مانند علی بابا و تنسنت به زیرساخت‌های خود دولت را تسریع کنند.

امنیت داده‌ها در دستور کار دولت قرار گرفته است و انتظار می‌رود این اقدام موجب آشفتگی در بازار خدمات ابری کشور شود که اکنون تحت سلطه بازیگران خصوصی است.

در اطلاعیه‌ای که به صورت آنلاین منتشر شد، کمیسیون نظارت و مدیریت دارایی‌های دولتی تیانجین به شرکت‌های دولتی دستور داد تا مراکز داده جدیدی ایجاد نکنند و سرور یا سایر سخت افزارهای ذخیره سازی را خریداری نکنند.

به گزارش اکونومیک آبزرور به نقل از اسناد مورخ ۱۲ اوت، شرکت‌های متعلق به دولت‌های شهری از تمدید یا امضای قراردادهای لیزینگ جدید با پلتفرم‌های ابری عمومی متعلق به هوآوی، علی بابا، Tencent   Unicom   China Mobile  و China Telecomمنع شده‌اند.

داده‌های ذخیره شده در این بسترها باید به زیرساخت‌های دیجیتالی کنترل شده توسط کمیسیون نظارت و اداره دارایی‌های دولتی (Sasac) ظرف دو ماه پس از پایان قرارداد اجاره‌ها منتقل شوند و آخرین مهلت در پایان سپتامبر سال آینده است.

در این اطلاعیه آنلاین آمده است: “داده‌های شرکت‌های دولتی دارایی‌های دولتی هستند و باید تحت نظارت قرار گیرند.”

سرویس ابری Sasac بر ۹۷ شرکت بزرگ صنعتی کشور از جمله شرکت ملی نفت چین، Baowu Steel و China Mobile نظارت دارد و حدود ۷۰ تریلیون یوان (۱۰٫۸ میلیارد دلار) دارایی را تحت کنترل خود گرفته است.

هیچ جزئیاتی در مورد سرویس ابری Sasac یا تفاوت آن با خدمات ارائه شده توسط سه اپراتور مخابراتی دولتی ارائه نشده است.

اما در ماه آوریل، استان سیچوان در جنوب غربی از نسخه محلی سرویس ابری Sasac رونمایی کرد. و Hangzhou Iron & Steel ماه گذشته اعلام کرد که یک سرویس ابری مشابه تحت کنترل دولت را در استان شرقی ژجیانگ ساخته است.

قانون امنیت داده‌ها از روز چهارشنبه اجرایی می‌شود و مجازات‌های سنگینی را برای موارد نقض ذکر می‌کند.

برای انتقال غیرقانونی “داده‌های اصلی دولت” به خارج از کشور جریمه تا ۱۰ میلیون یوان اعمال می‌شود، در حالی که به کسانی که “داده‌های مهم” را به قوه قضاییه یا سازمان اجرای قانون خارجی تحویل می‌دهند، تا ۵ میلیون یوان پرداخت می‌شود.

گروه‌های تجاری بین‌المللی در مورد مرزهای “داده‌های مهم” شفاف سازی کرده و برخی از شرکت‌های با بودجه خارجی، مانند تسلا، داده‌های کاربران چینی را در خشکی ذخیره کرده‌اند.

بر اساس برآوردهای International Data Corporation، بازار خدمات ابری عمومی کشور در سال گذشته ۴۹٫۷ درصد رشد کرد و به ۱۹٫۴ میلیارد دلار رسید.

از نظر IaaS یا زیرساخت به عنوان خدمات، بزرگترین بخش خدمات عمومی ابری، علی بابا در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ با ۴۰٫۶ درصد بیشترین سهم بازار را در اختیار دارد و پس از آن شرکت‌های تنسنت و هوآوی هر کدام با ۱۱ درصد و China Telecom با ۸٫۷ درصد، قرار دارند.

ماه گذشته، رگولاتور مخابراتی ژجیانگ، علی بابا ابر را به نقض قانون امنیت سایبری چین در پی شکایت مربوط به نشت داده‌های سال ۲۰۱۹ متهم کرد و دستور داد که تجارت خود را اصلاح کند.

نگرانی‌های دولت در مورد امنیت داده‌ها منجر به سرکوب شرکت‌های بزرگ فناوری شده است.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1609

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.