• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

اولین ماهواره مجهز به هوش مصنوعی چین پرتاب شد

  • کد خبر : 5429
  • ۰۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۴۶
اولین ماهواره مجهز به هوش مصنوعی چین پرتاب شد
یک شرکت چینی با هدف ساخت یک فضاپیمای خودمختار، اولین ماهواره چین مجهز به هوش مصنوعی را به فضا پرتاب کرده است که به زودی بهره‌برداری می‌شود.

این ماهواره یک واحد پردازش هوشمند داخلی دارد که قبل از فرستادن داده‌ها آن‌ها را پردازش و گزینش می‌کند.

واحد پردازش هوشمند داخلی ماهواره WJ-1A سرواژه WonderJourney-1A) ) به عنوان پلتفرم هوش مصنوعی استرینگ اج (String Edge) شناخته می‌شود. رشته به عنوان مغز ماهواره عمل نموده و امکان مشاهده و پردازش همزمان را فراهم می‌کند. این در حالی است که به طور معمول، داده‌ها باید برای تجزیه‌و‌تحلیل به یک مرکز کنترل زمینی ارسال می‌شوند.

در حال حاضر وظیفه اصلی ماهواره آزمایش سامانه است و برنامه‌های هوشمند مختلف اجرا و اعتبارسنجی خواهند شد و کارایی آن‌ها در مدار ارزیابی می‌شود. کاربردهای ماهواره از ارتباط با خودروهای هوشمند و پهپادهای آینده تا نظارت و ارزیابی شرایط محیطی مانند مکان‌های آتش‌سوزی جنگل، رطوبت خاک و نظارت بر آفات را شامل می‌شود.

WJ-1Aمجهز به دوربین‌های با وضوح بالا، مادون قرمز نزدیک و پانورامای واقعیت مجازی است که امکان انجام وظایف مختلف پردازش تصویر را فراهم می‌کند. به گفته توسعه‌دهندگان این ماهواره همچنین قادر به شناسایی هدف، فشرده‌سازی بی‌اتلاف و پاک‌سازی داده‌ها است.

ماهواره WJ-1A می‌تواند منطقه‌ای به وسعت ۱۰ هزار کیلومتر مربع را تجزیه‌و‌تحلیل کند و ردیابی شی پویا را تنها در چند ساعت انجام دهد؛ این در حالی است که ماهواره‌های رایج معمولا به حدود ۱۸۰ روز برای کارهای مشابه نیاز دارند.

ماهواره WJ-1A چین

String قصد دارد به یک دستیار هوش مصنوعی در فضا تبدیل شود. در حقیقت هدف توسعه‌دهندگان برقرار کردن تعامل انسان با فضاپیما است و به ماهواره اجازه می‌دهد تا به طور مستقل در مورد موقعیت‌هایی که نمی‌توان از سطح زمین تجزیه‌و‌تحلیل کرد هشدار دهد و بدون ارسال مقادیر زیادی داده به زمین به یادگیری ادامه دهد.

این فناوری همچنین می‌تواند در موقعیت‌های اضطراری استفاده شود. پردازش بی‌درنگ داده‌ها به ماهواره اجازه می‌دهد فورا کنترل زمینی را در مورد بلایایی مانند رانش زمین، فروریختن جاده‌ها یا مناطق تحت تاثیر طوفان مطلع کند. همچنین می‌تواند مناطق کاشت محصول، آلودگی آب و قطع غیرقانونی درختان را بررسی کند.

در حال حاضر واحد پردازش هوشمند پردازنده دارای سرعت پردازش ۸۰ تریلیون عملیات در ثانیه (TOPS) است. توانایی محاسباتی آن شاید به دلیل محدودیت‌های موجود در ماهواره‌ها محدود شود، اما توسعه‌دهندگان این شرکت امیدوارند مقدار مذکور تا پایان سال به بیش از صد TOPS برسد.

به گفته چن جونروی (Chen Junrui)، سخنگوی شرکت چینی استار ویژن (STAR VISION)، برنامه‌هایی برای گسترش منظومه ماهواره‌ای WonderJourney با ۲۰ ماهواره تا پایان سال ۲۰۲۴ با همکاری شرکای این شرکت و افزایش پوشش و کارایی ارتباطات در دست اجرا است. از جمله شرکای استار ویژن می‌توان آژانس فضایی رواندا (Rwandan Space Agency) و دانشگاه سلطان قابوس (Sultan Qaboos University) عمان را نام برد.

WJ-1A در اوایل اوت از مرکز پرتاب ماهواره جیوکوان (Jiuquan) چین پرتاب شد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5429

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.