• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

چرا آمریکا خودروهای برقی چینی را یک تهدید امنیتی می‌داند؟

  • کد خبر : 6569
  • ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۸:۰۳
چرا آمریکا خودروهای برقی چینی را یک تهدید امنیتی می‌داند؟
دولت بایدن هشدار داده است که خودروهای برقی چینی می‌توانند تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده باشند، زیرا قادرند مقادیر زیادی اطلاعات شخصی را جمع آوری کرده و ممکن است آن را به خارج از کشور ارسال کنند.

جینا ریموندو وزیر بازرگانی آمریکا، در شورای آتلانتیک گفت که ایالات متحده باید عمیقاً فکر کند که آیا می‌خواهد تمام داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط خودروهای الکتریکی و خودران به چین ارسال شود یا خیر. او گفت که این اطلاعات می‌تواند در مورد راننده، محل وسیله نقلیه و محیط اطراف آن باشد.

اظهارات ریموندو پس از آن بیان شد که بلومبرگ گزارش داد کاخ سفید در حال آماده سازی یک دستور اجرایی برای جلوگیری از دسترسی دشمنان خارجی به داده‌های فردی «بسیار حساس» است.

یک مقام وزارت بازرگانی در این باره گفت که اظهارات وزیر بازرگانی ربطی به فرمان اجرایی ندارد. این مقام گفت که ریموندو به طور فزاینده‌ای بر حوزه‌های فناوری جدید از منظر امنیت ملی متمرکز است.

روآن جیاچی، ستون نویس چینی از ریموندو انتقاد کرده و او را متهم کرد که به طرز بدخواهانه، سازندگان خودروهای برقی چین را بدنام کرده است. روآن گفت خودروهای برقی ساخته شده توسط شرکت‌های چینی مانند «بی‌وای‌دی» در حال حاضر مورد استقبال در بازار اروپا و آمریکای لاتین واقع شده‌اند، اما به دلیل تعرفه‌های ۲۵ درصدی اضافی که توسط دولت ترامپ بر خودروهای چینی در سال ۲۰۱۹ اعمال شده است، در واقع وارد بازار آمریکا نشده‌اند.

روآن با استناد به اظهارنظر قبلی وزارت خارجه چین گفت که حمایت گرایی ایالات متحده ممکن است اصل رفتار ملی در قبال سازمان تجارت جهانی را نقض کرده باشد. او گفت که آمریکا باید قوانین سازمان تجارت جهانی را رعایت کند، نظم تجاری را برای تضمین رقابت منصفانه و ایجاد یک محیط تجاری منصفانه، عادلانه و بدون تبعیض برای شرکت‌های خارجی حفظ کند.

در سال ۲۰۲۲، کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده دلایل امنیت ملی را برای ممنوعیت فروش تجهیزات ارتباطی ساخت شرکت‌های چینی هوآوی و ZTE ذکر کرد و استفاده از برخی از سیستم‌های نظارت تصویری ساخت چین را در زیرساخت‌های حیاتی این کشور محدود کرد. در چند سال گذشته، ایالات متحده همچنین با موفقیت متحدان اروپایی خود را متقاعد کرده است که از تجهیزات ۵G هوآوی استفاده نکنند.

اقدامات آمریکا

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا چندی پیش گفت که سازندگان خودروهای برقی چینی در خارج از این کشور به موفقیت چشمگیری دست خواهند یافت و در صورت عدم ایجاد موانع تجاری، قادر خواهند بود اکثر رقبای جهانی به جز تسلا را نابود کنند.

در ماه‌های اخیر، دولت بایدن اقداماتی را برای مهار جاه‌طلبی‌های چین در صنعت خودروهای الکتریکی ایالات متحده انجام داده است.

در ۴ دسامبر سال گذشته، وزارت خزانه داری آمریکا مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را برای اعتبارات مالیاتی خودروهای برقی فدرال منتشر کرد که توسط جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده امضا شده است. بر اساس این دستورالعمل، از سال ۲۰۲۴، خودروهای حاوی اجزای باتری ساخته یا مونتاژ شده توسط “یک نهاد خارجی متخاصم” – یعنی در چین، روسیه، ایران یا کره شمالی – واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی خودروهای پاک نخواهند بود. از سال ۲۰۲۵، خودروهایی که باتری‌های آنها حاوی «مواد معدنی حیاتی» است که در هر یک از این چهار کشور استخراج یا فرآوری شده‌اند نیز واجد شرایط دریافت این اعتبار نیستند.

در ۲۲ دسامبر، قانونگذاران ایالات متحده قانون مجوز دفاع ملی را تصویب کردند تا از اکتبر ۲۰۲۷، از خرید باتری‌های تولید شده توسط شرکت  Contemporary Amperex Technology Co Ltd (CATL)، Envision Energy Ltd.، EVE Energy، Gotion High Tech  و Hithium Energy Storage Technology جلوگیری شود. اما این اقدام به خریدهای تجاری توسط شرکت‌هایی مانند فورد گسترش نخواهد یافت.

در فوریه ۲۰۲۳، فورد و CATL اعلام کردند که برای تولید باتری‌های لیتیوم-آهن-فسفات برای خودروهای الکتریکی همکاری خواهند کرد. با این حال، فورد در سپتامبر گذشته گفت که کار ساخت و ساز پروژه ۳٫۵ میلیارد دلاری باتری سازی را به دلیل تعدادی ملاحظات نامشخص متوقف کرده است.

برخی از نمایندگان کنگره نیز از دولت فدرال خواستند درباره روابط ادعایی بین خودروساز فورد و چهار تن از شرکای تجاری چینی ناشناس مرتبط با پروژه ساخت باتری فوردCATL –  تحقیق کند.

گسترش چین

اما رسانه‌ها و مفسران دولتی چین نیز گفته‌اند که سرکوب بخش خودروهای برقی چین این بار برای ایالات متحده آسان نخواهد بود زیرا فعالیت سازندگان خودروهای برقی و باتری چینی به سرعت در اروپا و سایر مناطق در حال گسترش است.

روزنامه دولتی People’s Daily در گزارشی نوشت که بخش خودروهای برقی چین و اروپا بسیار مکمل یکدیگر هستند زیرا در زمینه‌های مختلف همکاری دارند. شرکت CATL چین در اوایل سال ۲۰۲۳ شروع به تولید باتری‌های برقی در تورینگن آلمان و فروش آنها به بی‌ام‌وی، بوش و مرسدس بنز کرده است. همچنین سازندگان خودروهای برقی چین با موفقیت وارد بازارهای آسیای جنوب شرقی، خاورمیانه و آفریقا شده‌اند.

بر اساس گزارش انجمن خودروسازان چین (CAAM)، تعداد خودروهای انرژی نوین تولید شده در چین در سال گذشته با ۳۵٫۸ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۲ به ۹٫۵۹ میلیون دستگاه رسیده است، در حالی که خودروهای فروخته شده در این کشور با ۳۷٫۹ درصد افزایش به ۹٫۵ میلیون دستگاه رسیده است.

انجمن ملی تبادل اطلاعات خودروهای مسافربری هم اعلام کرد چین ۱٫۲ میلیون دستگاه خودروهای پاک صادر کرده است که ۳۸ درصد آن در سال گذشته به اروپا ارسال شده است. در این بیانیه آمده است که بلژیک، بریتانیا، اسلوونی و فرانسه از جمله مقاصد اصلی خودروهای برقی چینی هستند.

منبع: asiatimes

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6569

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.