• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
4

چین حوزه انرژی کمربند و جاده را به انرژی‌های تجدیدپذیر تغییر می‌دهد

  • کد خبر : 6288
  • ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۸:۰۳
چین حوزه انرژی کمربند و جاده را به انرژی‌های تجدیدپذیر تغییر می‌دهد
طرح کمربند و جاده چین پس از 10 سال کمک به سایر کشورها برای توسعه حجم عظیمی از برق، بیشتر به سمت انرژی های تجدیدپذیر حرکت می‌کند.

به گزارش موسسه مکنزی، انرژی های تجدیدپذیر ۵۷ درصد از پروژه‌های توسعه‌ای خارج از کشور چین را تشکیل می‌دهند که در حال حاضر برنامه ریزی شده یا در حال ساخت هستند، این رقم در مقایسه با ۳۷ درصد از ظرفیت ساخته شده در دهه گذشته است. این تغییر با کاهش قیمت توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی و افزایش فشار دولت‌ها برای دور شدن از سوخت‌های فسیلی آلاینده صورت گرفته است.

چین در حال تغییر استراتژی کلی خود است، بنابراین انتظار می‌رود که تمرکز بیشتری بر انرژی‌های تجدیدپذیر و سرمایه گذاری مستقیم بیشتری نسبت به وام‌های دوجانبه داشته باشد که در سال‌های اولیه طرح کمربند و جاده رایج‌تر بود.

افزایش انرژی‌های پاک چین به سرعت ادامه دارد و تاسیسات خورشیدی، بادی، هسته‌ای و آبی در سال جاری باید برق کافی برای تامین انرژی به اندازه کل فرانسه تولید کند.

موسسه مکنزی ۱۲۸ گیگاوات ظرفیت تولید را شناسایی کرد که حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری را شامل می‌شود و تا سال ۲۰۲۳ از طریق طرح کمربند و جاده تکمیل شده بود. طرحی که توسط رئیس جمهور شی جین پینگ در سال ۲۰۱۳ اعلام شد. در حال حاضر ۸۰ گیگاوات پروژه بیشتر در آسیا برنامه ریزی شده یا در حال ساخت است.

۵۴ گیگاوات دیگر به دلیل تغییر سیاست‌ها یا ریسک‌های تجاری مانند تورم هزینه یا مفروضات مالی بیش از حد خوش بینانه متوقف یا لغو شده است. حدود ۶۱ درصد از پروژه‌های لغو شده مربوط به زغال سنگ بود، پس از اینکه شی در سال ۲۰۲۱ ممنوعیت پروژه‌های جدید خارج از کشور با استفاده از سوخت فسیلی را اعلام کرد.

با این حال، شی جین‌پینگ شرکت‌ها یا بانک‌ها را مجبور به لغو پروژه‌های موجود نکرده و ۲۱ پروژه توسعه زغال‌سنگ و ۱۲ گاز طبیعی در مراحل برنامه‌ریزی یا ساخت‌وساز وجود دارد.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6288

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.