• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3

چین از طرح ساخت ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی ماه رونمایی کرد

  • کد خبر : 4723
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۸:۲۸
چین از طرح ساخت ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی ماه رونمایی کرد
چین از برنامه ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی ماه (ILRS) که قرار است با همکاری شرکای خارجی خود روی کره ماه احداث کند، رونمایی کرد. ILRS یک پروژه بلند مدت و سه مرحله‌ای است که توسعه آن از هم‌اکنون آغاز شده و تا سال ۲۰۵۰ ادامه خواهد یافت.

به گفته وو ویرن (Wu Weiren)، از مسئولان ارشد فضایی چین، انتظار می‌رود نسخه پایه ایستگاه تحقیقاتی تا سال ۲۰۲۸ طی هفت پرتاب داخلی شامل ماموریت‌های چانگ‌ای ۴,۶,۷,۸ Chang’e و همچنین سه پرتاب بین‌المللی تکمیل شود.

این ماموریت‌ها بر کاوش محیط ماه و منابع آن و همچنین آزمایش کاربرد فناوری‌ها متمرکز خواهند بود. ویرن همچنین عنوان می‌کند: «ماموریت‌های دیگر شامل ILRS 1-5 بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۴۰ برای ساخت نسخه کامل ایستگاه صورت می‌گیرند.» بر این اساس، دو ماموریت اول ILRS منابع انرژی طولانی مدت را در ماه فراهم کرده و طی آن‌ها ربات‌های مختلفی برای جمع‌آوری نمونه‌های خاک ماه به کار گرفته می‌شوند.

در سومین ماموریت یعنی ILRS 3 از یک رادار با قابلیت نفوذ در زمین به منظور بررسی ساختار زیرسطحی ماه استفاده خواهد شد. در این ماموریت همچنین نمونه‌های سنگ به‌دست‌آمده در دو ماموریت اول به زمین منتقل می‌شوند.

در طول ماموریت ILRS 4 نیروگاه‌های هسته‌ای در مقیاس بزرگ در سطح ماه با هدف پشتیبانی از آزمایش‌ها و تحقیقات پایه در حوزه‌های فیزیک و علوم زیستی احداث خواهند شد. ماموریت ILRS 5 نیز قرار است بر توسعه زیرساخت‌های تحقیقاتی قمری برای رصدهای نجومی متمرکز باشد.

در همین حال، یک منظومه ماهواره‌‌ای به نام کویکیائو (Queqiao) به منظور پشتیبانی از ارتباطات، ناوبری و سنجش از دور در طول ساخت ILRS توسعه می‌یابد. این منظومه همچنین به چین در فرود فضانوردان روی ماه و پشتیبانی از ماموریت‌های آینده به سیاره‌های مریخ، زهره و فراتر از آن کمک خواهد کرد.

چین و شرکای آن در مرحله نهایی توسعه ایستگاه مورد اشاره، زیرساخت‌های بیشتری ایجاد کرده و ILRS را به یک نسخه کاربردی بدل می‌کنند تا در نهایت در سال ۲۰۵۰ این ایستگاه به یک پایگاه تحقیقاتی قمری چندمنظوره در مقیاس کامل تبدیل شود. به گفته ویرن، با ساخت این پلتفرم با مقیاس بزرگ و بلند مدت در ماه برای اکتشاف قمر زمین و سایر نقاط کیهان، دانش دانشمندان فضایی از سراسر جهان در کنار هم قرار می‌گیرد تا درک ما از محیط ماه بهبود یابد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4723

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.