• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
6

پارک‌های صنعتی کلید موفقیت چین در رسیدن به سیاست کربن صفر

  • کد خبر : 5163
  • ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۰۸
پارک‌های صنعتی کلید موفقیت چین در رسیدن به سیاست کربن صفر
یک مطالعه نشان می‌دهد پارک‌های صنعتی در چین اگر زودتر از سناریوی پایه ۲۰۳۰ به انرژی پاک روی آورند، می‌توانند انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا بیش از ۴۰ درصد کاهش دهند و از ده‌ها هزار مرگ زودرس جلوگیری کنند.

تجزیه و تحلیل ۸۵۰ پارک صنعتی در چین نشان داد که کربن زدایی مناطق در نظر گرفته شده برای فعالیت‌های صنعتی همچنین مزایای اقتصادی سالانه ۳۰ میلیارد دلاری را به ۱۵۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۳۰ خواهد رساند.

چین بیش از ۲۵۰۰ پارک صنعتی را در خود جای داده است که بیشتر آنها از زغال سنگ استفاده می‌کنند.

تیم محققان در چین و ایالات متحده با حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها و مداخلات سیاسی برای پارک‌های صنعتی چین برای حرکت به سمت انرژی پاک‌تر، دریافتند که مزایای اقتصادی و بهداشتی ناشی از کربن‌زدایی بسیار بیشتر از هزینه‌های تغییرات در تجهیزات و مصرف انرژی است.

تیمی به سرپرستی دانشگاه پرینستون با همکاری محققان شرکت دولتی برق چین و دانشگاه Tsinghua پکن در این باره گزارش دادند: ما تخمین می‌زنیم که چنین انتقال انرژی پاک سالانه منجر به جلوگیری از حدود ۴۲ هزار مرگ زودرس به دلیل کاهش PM2.5 و قرار گرفتن در معرض ازن خواهد شد.

چین، بزرگترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان، قصد دارد تا قبل از سال ۲۰۳۰ به اوج انتشار گازهای گلخانه‌ای دست یابد و قبل از سال ۲۰۶۰ به کربن صفر برسد.

«گو یانگ» محقق ارشد پژوهشی در دانشگاه پرینستون، معتقد است، پارک‌های صنعتی می‌توانند در عمل پیشگام سیاست‌های کم کربن باشند.

این تیم راه‌هایی را برای کربن‌زدایی عرضه انرژی پارک‌های صنعتی چین بر اساس سیاست‌های موجود این کشور برای حذف تدریجی زغال‌سنگ، افزایش استفاده از انرژی خورشیدی و بادی و همچنین تبدیل زباله‌های جامد به انرژی و استفاده از برق، بررسی کردند.

آنها سپس کربن، آب، مسائل پیرامون سلامتی و مزایای اقتصادی مسیر کاهش پیشنهادی خود را در مقابل سناریوی پایه ۲۰۳۰ که تأسیسات سوخت فسیلی را طبق یک طرح برنامه ریزی شده از رده خارج می‌کند، تجزیه و تحلیل کردند.

محققان دریافتند که مسیر کاهشی پیشنهادی آنها می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را به طور کلی حدود ۴۰ درصد کاهش دهد.

بر اساس این مطالعه که در مجله معتبر Environmental Science & Technology در ماه آوریل منتشر شد، انتشار آلاینده‌های هوا مانند دی اکسید گوگرد تا ۴۱ درصد، اکسیدهای نیتروژن ۳۲ درصد و ذرات PM2.5 تا ۴۳ درصد کاهش می‌یابد .

این تیم همچنین دریافت که مصرف آب شیرین تا حدود ۲۰ درصد کاهش می‌یابد و تنش آبی در استان‌های کم آب کاهش خواهد یافت.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5163

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.