• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
12

چین پیتزبورگ را الگوی تحول صنعتی می‌داند

  • کد خبر : 1511
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۹:۵۰
چین پیتزبورگ را الگوی تحول صنعتی می‌داند
شهرهای سنتی صنعتی معمول در ایالات متحده، مانند پیتزبورگ با تلاش چندین ساله، صنایع متنوعی مانند فناوری پیشرفته، مراقبت‌های پزشکی، آموزش و امور مالی را به شدت توسعه می‌دهند و به یک چرخش عالی دست یافته‌اند.

استان جیلین کمربند زنگار شمال شرقی چین به دنبال کمی الهام گرفتن از شهر صنعتی پیتزبورگ ایالات متحده است، شهری که زمانی پایتخت بزرگ مصرف فولاد بود و به تدریج به قطب شرکت‌های فناوری پیشرفته تبدیل شد.

این نوع تحول اقتصادی، بخشی اساسی از راهبرد گردش دو جانبه رئیس جمهور شی جین پینگ را تشکیل می‌دهد که هدف آن کاهش وابستگی چین به بازارهای خارج از کشور و فناوری در توسعه طولانی مدت آن است، تحولی که در نتیجه اختلافات عمیق با ایالات متحده ایجاد شده است.

در یک میزگرد با حضور ده‌ها نفر از مدیران تجاری آمریکایی در ۸ جولای در چانگچون مرکز استان جیلین، شیائو ویمینگ، یک مقام کمیسیون توسعه ملی و اصلاحات (NDRC)، گفت که رنسانس اقتصادی پیتزبورگ می‌تواند به عنوان الگویی برای دولت چین باشد.

شیائو در این باره گفت: “شهرهای سنتی صنعتی معمول در ایالات متحده، مانند پیتزبورگ با تلاش چندین ساله، صنایع متنوعی مانند فناوری پیشرفته، مراقبت‌های پزشکی، آموزش و امور مالی را به شدت توسعه می‌دهند و به یک چرخش عالی دست یافته‌اند.”

جیلین که هم مرز روسیه و کره شمالی است، یکی از استان‌های مهم کشاورزی و همچنین توسعه دهنده و تولید کننده قطارهای پرسرعت Fuxing است. این استان همچنین تولید کننده خودروهای لوکس Hongqi است – علامت تجاری محبوب رهبر سابق مائو تسه تونگ. Hongqi توسط خودروساز دولتی FAW تولید می‌شود.

سرمایه گذاری خارجی همچنان دروازه مهمی برای دسترسی شرکت‌های چینی به فناوری جدید است. چانگچون، که گاهی اوقات “دیترویت چین” نامیده می‌شود، در حال گسترش است تا به وسایل نقلیه جدید انرژی و مواد شیمیایی بیوشیمی، با تولید محرک تولید سنتی خودرو و تولید پتروشیمی، گسترش یابد. با این حال، برای توسعه صنایع جدید به سرمایه گذاری سنگین نیاز دارد و این در حالی است که رقابت با سایر شهرها برای سرمایه گذاری خارجی در حال تشدید است.

نایجل کوری، دستیار مدیر بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری، یک اتاق فکر مستقر در ایالات متحده در این باره می‌گوید: چین هنوز به سرمایه گذاری‌های مشترک برای اجزا  پیشرفته، مانند maglev (قطارهای مغناطیسی) وابسته است، اما به عنوان بخشی از یک تلاش فزاینده و مجازات آمیز برای جایگزینی واردات، شرکت‌ها و محصولات خارجی را تا حد زیادی بیرون کشیده است و این یک نگاه کوته بینانه است.

وی افزود: چین یک رهبر جهانی در راه آهن سریع السیر است که بیشتر به بازار داخلی وابسته است. این شرکت می‌تواند تا حدی نوآوری ایجاد کند، اما نه در همان سطح شرکت‌های خارجی مانند زیمنس، آلستوم و کاوازاکی که چندین میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده‌اند تا به واقع در بسیاری از فناوری‌های موجود در یک سیستم ریلی سریع السیر واقعاً تسلط یابند.

مانند بسیاری از استان‌های چین، در پنج سال گذشته رشد اقتصادی جیلین به طور مداوم کاهش یافته و جمعیت آن نیز کاهش داشته است. در سال ۲۰۲۰، کل جمعیت استان در حدود ۲۴٫۰۷ میلیون نفر بود – در مقایسه با یک دهه قبل ۱۲٫۳۱ درصد کاهش داشت – و در نتیجه به طور متوسط سالانه ۱٫۳۱ درصد کاهش داشته است.

با این حال، برخی از شرکت‌های خارجی گفتند که دولت‌های محلی باید انگیزه‌های بیشتری برای ایجاد یک زنجیره تأمین صنعتی جدید فراهم کنند.

در همین حال، جیلین همچنین امیدوار است که بتواند از روابط اقتصادی با کره جنوبی، یکی از شرکای تجاری برتر خود استفاده کند.

جو بو، مسئول همکاری‌های بین‌المللی چین و کره (چانگچون) که اخیراً تاسیس شده است، گفت که منطقه آزمایشی به عنوان یک بستر مشترک برای سرمایه گذاری بین‌المللی عمل می‌کند.

این منطقه که به دنبال ارتقای مبادلات تجاری و فرهنگی بین چین و کره جنوبی است، در جولای گذشته افتتاحیه آرامی داشت.

بر اساس آمارهای وزارت بازرگانی چین، کل سرمایه گذاری کره جنوبی در چین در سال ۲۰۱۹ به ۵٫۵۴ میلیارد دلار رسیده است اما در سال ۲۰۲۰ با شیوع همه گیری کرونا به ۳٫۶۱ میلیارد دلار رسیده است.

وانگ دونگ، معاون اجرایی شرکت سامسونگ الکترونیک، در این زمینه گفت که محصولات مصرفی دیگر مورد توجه کره جنوبی در چین نیست. “این یک تغییر بزرگ است. فروش تلفن‌های همراه، تلویزیون و لوازم خانگی ما کمتر از ۱۲ درصد [تجارت ما در چین] است. در سال‌های اخیر، تحول و ارتقا ما در چین به پایان رسیده است. در آینده، ما سرمایه گذاری در قطعات و نیمه هادی‌ها را در چین متمرکز خواهیم کرد.”

برای تبدیل شدن جیلین و سایر مناطق چین به یک قطب پیشرفته در سطح داخلی و بین‌المللی، برخی از کارشناسان می‌گویند که فناوری ایالات متحده نقش مهمی را ایفا می‌کند.

فناوری‌های آمریکایی برای همه محصولات پیشرفته چینی که هم در بازار داخلی و هم در بازارهای خارج از کشور به فروش می‌رسند ضروری است. هوآوی ابتکاری‌ترین شرکت چینی است. سقوط و ظهور بخش تلفن همراه هوآوی دال بر شواهدی صریح است که نشان می‌دهد صنعت فناوری پیشرفته چین به فناوری‌های آمریکایی وابسته است. با این حال، ممنوعیت اعمال شده توسط ایالات متحده در مورد همه شرکت‌های فناوری پیشرفته چینی اعمال نمی‌شود.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1511

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.