• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
14

پیشتازی چین نسبت به آمریکا در ثبت اختراعات بین‌المللی

  • کد خبر : 1053
  • ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۸
پیشتازی چین نسبت به آمریکا در ثبت اختراعات بین‌المللی
به گزارش سازمان ملل، چین که سال گذشته از آمریکا به‌عنوان برترین درخواست‌دهنده ثبت اختراعات بین‌المللی که یکی از معیارهای اصلی نوآوری فنی است پیشی گرفته بود، برتری خود را در سال 2020 به میزان چشم‌گیری افزایش داد.

حتی علی‌رغم این‌که شیوع بیماری کرونا خسارات جانی و مالی بسیاری را به بار آورد، درخواست ثبت اختراعات بین‌المللی با برتری مقتدرانه چین از آسیا هم‌چنان با رشد قابل توجهی ادامه پیدا کرد. سازمان جهانی مالکیت فکری وابسته به سازمان ملل در گزارش سالانه خود اعلام کرد که تعداد ۲۷۵,۹۰۰ درخواست ثبت اختراع بین‌المللی در سال ۲۰۲۰  به ثبت رسیده که رشد ۴ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد.

به گفته دارن تانگ، مدیر کل سازمان جهانی مالکیت فکری، “نوآوری هم‌چنان بهبودپذیر است.” با این وجود، وی تأکید کرد که درخواست‌های ثبت شده در سال ۲۰۲۰ عموماً شامل نوآوری‌ها و اختراعات پیش از همه‌گیری بیماری کرونا بوده‌اند، زیرا حدود یک سال طول می‌کشد تا درخواست‌ها در سیستم ثبت گردند. اما در هر صورت، رشد درخواست ثبت اختراعات را باید به فال نیک گرفت.

سیستم پیچیده ثبت اختراعات بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت فکری، چندین دسته‌بندی را در بر می‌گیرد. در دسته‌بندی اصلی یا همان معاهده همکاری ثبت اختراعات، چین با ثبت ۶۸،۷۲۰ پرونده هم‌چنان در صدر این رتبه‌بندی قرار گرفت. این رقم افزایشی معادل ۱۶ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ را نشان می‌داد که طی آن چین تنها به میزان بیش از ۱۰۰۰ پرونده از آمریکا پیشی گرفته بود، اما اکنون این رقم را به حدود ۱۰۰۰۰ پرونده افزایش داده است. چین در سال ۲۰۰۰، تنها ۷۸۲ درخواست ثبت اختراعات بین‌المللی را به ثبت رسانده بود. در عین حال، آمریکا میزان ثبت اختراعات بین‌المللی خود را با افزایش ۳ درصد به رقم ۵۹،۲۳۰ رساند.

هواوی هوآوی

به گزارش سازمان جهانی مالکیت فکری، ژاپن، کره جنوبی و آلمان به ترتیب پس از چین و آمریکا برترین کشورهای درخواست‌دهنده ثبت اختراعات بین‌المللی هستند. هم‌چنین، آژانس سازمان ملل متحد از رشد قابل‌توجه ثبت درخواست‌ها از طرف چندین کشور که پیش از این درخواست‌های کمتری را به ثبت رسانده بودند خبر داد. به عنوان نمونه، عربستان سعودی با افزایش ۷۳ درصدی در سال گذشته، میزان درخواست‌های ثبت اختراعات بین‌المللی خود را به ۹۵۶ مورد رساند. این در حالی است که کشورهای مالزی، شیلی، سنگاپور و برزیل هم پیشرفت‌های زیادی در این زمینه داشته‌اند. طبق گزارش سازمان مالکیت فکری، درخواست‌های ثبت شده از سوی کشورهای آسیایی ۵۴ درصد از کل پرونده‌ها را تشکیل می‌دهد که نسبت به آمار ۳۶ درصدی این مقوله در یک دهه اخیر، شاهد رشد مناسبی بوده است.

غول مخابراتی چین یعنی شرکت هوآوی با ثبت ۵،۴۶۴ درخواست معاهده همکاری ثبت اختراعات، برای چهارمین سال متوالی هم‌چنان در صدر رده‌بندی جهانی در سال ۲۰۲۰ قرار گرفت و پس از آن شرکت‌های سامسونگ الکترونیک کره جنوبی با ۳،۰۹۳ پرونده، میتسوبیشی الکتریک ژاپن با ۲،۸۱۰ پرونده، ال‌جی الکترونیک کره جنوبی با ۲،۷۵۹ پرونده و شرکت آمریکایی کوالکام با ۲،۱۷۳ پرونده، به‌ترتیب جایگاه‌های بعدی رده‌بندی را به خود اختصاص دادند. فناوری کامپیوتری با بیش از ۹ درصد، بیشترین سهم درخواست معاهده همکاری ثبت اختراعات منتشر شده را از آنِ خود کرده و پس از آن فناوری‌های ارتباطات دیجیتال و پزشکی در رده‌های بعدی قرار دارند.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1053

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.