• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
13

تلسکوپ فاست، دانشمندان سراسر جهان را در راه اکتشاف کیهان متحد می‌کند

  • کد خبر : 873
  • ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۴
تلسکوپ فاست، دانشمندان سراسر جهان را در راه اکتشاف کیهان متحد می‌کند
لی دی، پژوهشگر ارشد "رادیو تلسکوپ کروی با دهانه پانصد متری" یا فاست (FAST) می‌گوید که این تلسکوپ می‌تواند به کشفیات غیر منتظره و عظیمی منجر شود.

فاست که در یک فرورفتگی عمیق و کروی‌شکل کارستی در استان گوئیجو در جنوب غربی چین ساخته شده و از ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد، حساس‌ترین رادیو تلسکوپ جهان است.

به گفته لی، بزرگ‌ترین رادیو تلسکوپ تک دیش جهان پتانسیل عظیمی برای جستجو و بررسی اسرار جهان (از جمله نظریه جاذبه، تکامل کهکشان‌ها، منشأ ستارگان و سیارات و حتی منشا ماده و حیات) دارد.

محققان در همین مدت کوتاه با کمک فاست برای اولین بار خط نشری هیدروژن خنثی از اجرام فرا کهکشانی (خارج از راه‌شیری) را کشف کرده‌اند که می‌تواند در شناخت بهتر ماده تاریک موثر باشد.

لی می‌افزاید که ستاره‌شناسی دانشی آزاد است. طبق اعلام سازمان ملی رصدخانه‌های چین (NAOC)، خدمات فاست از اول آوریل در دسترس پژوهشگران سراسر جهان قرار خواهد گرفت و می‌توانند پروژه‌های پیشنهادی خود را برای استفاده از این رادیو تلسکوپ به‌طور مستقل یا به‌عنوان هدایت کننده تیم تحقیقاتی به‌طور آنلاین ارائه دهند.

تشریفات درخواست خدمات برای دانشمندان چینی و خارجی یکسان است، و ارزیابی و انتخاب پروژه‌ها توسط متخصصان برتر بین‌المللی در هر حوزه علمی انجام خواهد شد.

لی کجیا، از محققان NAOC می‌گوید “مهم نیست چه کسی پروژه را هدایت می‌کند. همه ما به سمت هدف علمی واحدی پیش می‌رویم.”

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=873

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.