• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
13

هواپیماهای فضایی آینده چین قادر به نشست و برخاست از فرودگاه‌ها می‌شوند

  • کد خبر : 1982
  • ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۸:۳۵
هواپیماهای فضایی آینده چین قادر به نشست و برخاست از فرودگاه‌ها می‌شوند
چین در حال توسعه یک هواپیمای فضایی به نام Tengyun است که دارای سیستم برخاست افقی و فرود افقی (HTHL) است. به گفته مجله نظامی Naval and Merchant Ships، این برتری است که نسبت به مشابه آمریکایی یعنی X-37B Orbital Test Vehicle OTV می‌دهد که با موشک پرتاب می‌شود.

به گفته یک مجله نظامی چین، فناوری پرواز فضایی چین ممکن است فراتر از ایالات متحده پیشرفت کرده باشد زیرا اکنون می‌تواند هواپیماهای فضایی را بدون پیشران موشک به فضا پرتاب کند.

این بدان معناست که هواپیماهای فضایی نیازی به مکان‌های پرتاب نخواهند داشت و می‌توانند در فرودگاه‌ها برخاسته و فرود بیایند – تحولی که باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود مساله‌‌ای که بر نگرانی‌ها در مورد تسلیحات فضایی افزوده است.

چین در حال توسعه یک هواپیمای فضایی به نام Tengyun است که دارای سیستم برخاست افقی و فرود افقی (HTHL) است. به گفته مجله نظامی Naval and Merchant Ships، این برتری است که نسبت به مشابه آمریکایی یعنی X-37B Orbital Test Vehicle OTV می‌دهد که با موشک پرتاب می‌شود.

هواپیماهای فضایی آینده چین قادر به نشست و برخاست از فرودگاه‌ها می‌شوند

سو مینگ سردبیر این مجله در اظهاراتی گفت: “فناوری هواپیماهای فضایی چین از X-37B ایالات متحده الهام گرفته شده است، اما OTV آمریکایی هنوز باید با موشک پرتاب شود، در حالی که چین اکنون بر این محدودیت غلبه کرده است.”

اشاره او به پرواز آزمایشی Tengyun بود که توسط توسعه‌دهنده آن، شرکت دولتی علوم و فناوری هوافضای چین (CASC) در ماه جولای انجام شد. در پرواز زیرمداری به جای موشک توسط یک کشتی مادر پرتاب شد.

CASC پروژه هوافضای غیرنظامی Tengyun را در سال ۲۰۱۶ با هدف توسعه یک سیستم حمل و نقل فضایی قابل استفاده مجدد برای صرفه جویی در هزینه‌ها بر اساس OTV آمریکایی اعلام کرد. این شرکت در جولای امسال از سیستم HTHL پرده برداری کرد و آن را “پایه‌ای محکم” برای توسعه فناوری حمل و نقل قابل استفاده مجدد بین زمین و فضا نامید.

ایالات متحده، چین و روسیه، سه قدرت بزرگ فضایی جهان، در حال رقابت برای توسعه تسلیحات و فناوری فضایی – از جمله سلاح‌های ضد ماهواره و موشک‌های مافوق صوت هستند. این رقابت از زمانی که نیروی فضایی ایالات متحده در دوران دونالد ترامپ راه اندازی شد، با تمرکزی که شامل نزدیک شدن به چین و روسیه در ساخت سلاح‌های مافوق صوت پیشرفته بود، شتاب گرفت.

در فناوری پرواز فضایی، مجموعه‌ای از ماموریت‌های مخفیانه و طولانی مدت توسط X-37B ایالات متحده – پروژه‌ای که در سال ۱۹۹۹ آغاز شد – این گمانه زنی را در چین و روسیه برانگیخت که ایالات متحده می‌خواهد از این هواپیما برای اهداف نظامی از شناسایی گرفته تا استقرار کلاهک‌های هسته‌ای در مدار استفاده کند.

سو در این باره گفت X-37B به طور بالقوه می‌تواند به عنوان سلاحی برای حمله به ماهواره‌های کشورهای دیگر استفاده شود. او پیشنهاد کرد که بازوی رباتیک قدرتمند متصل به ماژول هسته ایستگاه فضایی جدید تیانگونگ چین می‌تواند برای مقابله با این موضوع مورد استفاده قرار گیرد.

اما جو چنمینگ، محقق مؤسسه علوم و فناوری نظامی یوان وانگ در پکن، گفت که بازوی رباتیک به عنوان سلاح استفاده نخواهد شد زیرا انجام این کار عواقب شدیدی دارد.

او گفت چین اهداف تجاری بلندمدتی برای فضاپیماهای قابل استفاده مجدد دارد، از جمله کاهش هزینه‌های عملیات ماهواره‌ای تجاری.

وی افزود: این پروژه‌ها می‌توانند برای توسعه ارتباطات راه دور برای مناطق دورافتاده روستایی و کشف بازارهای جدید در کشورهای توسعه نیافته استفاده شوند.

روسیه همچنین در حال توسعه یکی از این هواپیماهای فضایی قابل استفاده مجدد است – اولین پروژه این کشور پس از شاتل فضایی شوروی دهه ۱۹۸۰، بوران، که یک پرواز آزمایشی قبل از لغو برنامه انجام داد. هند که در حال توسعه تسلیحات ضد ماهواره نیز هست، در حال کار بر روی یک برنامه پرواز فضایی با روسیه است تا یک خدمه سه نفره را تا سال ۲۰۲۳ به مدت هفت روز به فضا بفرستد.

با داغ شدن رقابت‌ها، درخواست‌ها برای قوانین جدید در مورد استفاده مسئولانه از فضا افزایش یافته است.

جائو یون، استاد حقوق فضایی در دانشگاه هنگ کنگ، خاطرنشان کرد جامعه بین‌المللی در حال کار بر روی اسناد حقوقی جدید است. اما او گفت که پیشنهاد مربوط به جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در فضا که توسط چین و روسیه حمایت می‌شود، توسط سایر کشورها پذیرفته نشده است.

آنکیت پاندا، یکی از اعضای ارشد مؤسسه کارنگی برای صلح بین‌المللی مستقر در ایالات متحده، گفت که ایالات متحده و سایر قدرت‌های پیشرو در فناوری فضایی باید با هم همکاری کنند تا هنجارهای قانونی برای امنیت فضایی ارائه دهند.

این شامل قوانین مربوط به آزمایش موشک ضد ماهواره‌ای است که توسط چین، هند، روسیه و ایالات متحده بر روی ماهواره‌های خود انجام شده است که به زباله‌های فضایی اضافه شده است.

برای اطمینان از دسترسی آسان به فضا برای نسل‌های آینده، نسل کنونی رهبران در ایالات متحده و جاهای دیگر موظف هستند در تنظیم هنجارها و قوانین جدید برای جلوگیری از آزمایش‌های بیشتر از این نوع که می‌تواند به‌طور برگشت‌ناپذیر و غیرقابل جبرانی آلودگی ایجاد کند، دقت به خرج دهند.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1982

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.