• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3

ورود هواوی و شیائومی به بازار خودروهای الکتریکی و هموارکردن مسیر برای اپل

  • کد خبر : 6468
  • ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
ورود هواوی و شیائومی به بازار خودروهای الکتریکی و هموارکردن مسیر برای اپل
در هیاهوی بازار پر ازدحام خودروهای برقی چین، هواوی و شیائومی، دو شرکت‌ بزرگ تولیدکننده گوشی‌های هوشمند  نیز به شرکت‌های بی‌وای‌دی و تسلا پیوستند و چنانچه روزی اپل بخواهد به این رقابت جهانی قدم بگذارد، تجربه موفقیت یا شکست آنها می‌تواند راهنمای اپل باشد.

هواوی در پنجاه روز اول پس از عرضه خودروی اس‌یووی Aito M7، برای ۸۰۰۰۰ دستگاه سفارش  خرید دریافت کرد و پس از آن کوپه لوکس آواتر ۱۲ و سدان لوکسیدS7 را به بازار معرفی کرد. این یک شروع خوب برای هواوی است، اما هنوز به پای بیش از ۳۰۰۰۰۰ خودروی برقی بی‌وای‌دی فروخته شده در ماه اکتبر (که ۹۰ درصد این فروش در چین بوده)، هم نرسیده تا توان رقابت با تسلا را داشته باشد.

از سوی دیگر، شیائومی که یک سیستم عامل برای خودروها توسعه داده است، اعلام کرد اولین خودروهای برقی خود را در نیمه اول سال آینده پس از گرفتن تایید اولیه معاینات فنی از مقامات عرضه خواهد کرد.

این دو برند گوشی بسیار متفاوت از رقبای فعلی خود هستند. هر دو طیف وسیعی از محصولات، از روترهای وای فای گرفته تا کالاهای سفید را عرضه کرده و بخش‌های تولید را به شرکت‌هایی مانند گروه فناوری فاکسکان برون‌سپاری می‌کنند. آنها همچنین در ایجاد پلتفرم‌ها و اکوسیستم‌ها( نرم‌افزارهایی که دستگاه‌ها را به هم متصل کرده و امکان به اشتراک‌گذاری فایل‌ها و تعامل آنها با یکدیگر را فراهم می‌کند) نیز  در سطح کلان عمل می‌کنند.

اما بی‌وای‌دی و تسلا، عمدتا ارائه‌کننده خودرو هستند و عمده محصولات خود را در داخل چین تولید می‌کنند.

بنابراین اپل به جای استفاده از تجربه خودروسازان، احتمالاً از تجربه رقبای چینی گوشی‌های هوشمند خود استفاده خواهد کرد. مفهوم خودروی iCar  نیز موضوعی خیالی نیست. شرکت هیوندای در سال ۲۰۲۱ (قبل از اینکه از گفته خود را پس بگیرد)، نابخردانه شایعاتی را تأیید کرد که در حال همکاری با آیفون بر روی یک پروژه خودرو است. بلومبرگ قبلا گزارش داده بود که اپل انتظار دارد حداقل نیم دهه طول بکشد تا یک خودروی الکتریکی خودکار را معرفی کند.

هواوی قبلاً گفته است که تصمیم دارد کمتر به خودروسازها شبیه شود و بیشتر به عنوان توسعه‌دهنده و تامین‌کننده فناوری‌های تخصصی خودرو مانند سیستم‌های عامل، نرم‌افزار و ویژگی‌های کمک به ‌راننده(مانند سیستم‌های هشدار و جلوگیری ازتصادف) عمل کند و برای تحقق این منظور، حداقل با پنج خودروساز چینی کار می‌کند.

رویکرد شیائومی ممکن است کمی متفاوت باشد. در واقع بسیاری از محصولاتی که این نام را یدک می‌کشند، توسط شرکت‌های دیگری توسعه یافته و مونتاژ شده‌اند.

شیائومی مستقر در شنژن، تنها نام برند خود را بر این محصولات می‌نهد و اطمینان حاصل می‌کند که آن محصولات می‌توانند با سایر اعضای خانواده شیائومی تعامل داشته باشند. انتظار داریم خودروهای این شرکت که در ابتدا توسط شرکت BAIC Motor ساخته شده بودند نیز از همین استراتژی پیروی کنند.

هنگام ارزیابی محصولات جدید، مصرف‌کنندگان و شرکای تجاری خواهند پرسید که آورده این شرکت‌ها دقیقاً چیست. درحالی‌که هوآوی و شیائومی مدل‌هایی جدید با برند خود از خودروسازان سنتی را می‌فروشند، بی‌وای‌دی و تسلا در توسعه و تولید خودروهای الکتریکی سال‌ها تجربه دارند.

پاسخ سوال فوق در این نهفته است که آیا رانندگان به این خودروها به عنوان یک محصول قدیمی نگاه می‌کنند که نیازمند ایمنی و یکپارچگی ساختاری است یا خیر. شرکت سوئدی ولوو با تولید آگهی‌های تلویزیونی که آدمک‌هایی را در تست تصادف و ایمنی خودرو نشان می‌داد، برای خود اسم و رسمی به زد، اما مصرف‌کنندگان امروزی به صفحه نمایش بزرگ، شارژ بی‌سیم تلفن و ارتباطات علاقه بیشتری دارند تا ایمنی، چرا که ایمنی خودرو به لطف قوانین سختگیرانه حاصل شده است.

در دوران خودروهای الکتریکی، برد و قابلیت اطمینان عوامل بسیار مهم‌تری هستند. خودروهای الکتریکی از نظر فنی بیشتر به یک لپ‌تاپ بزرگ شبیه هستند که روی چرخ‌های خودرو سوار شده است تا یک نیروگاه کوچک بنزینی. به همین دلیل است که هواوی و شیائومی، حتی اگر تا به حال محصولاتی بزرگتر از یک چمدان را هم نفروخته باشند، همچنان می‌توانند امیدوار باشند که فرصتی برای رقابت در این حوزه دارند.

موفقیت آنها امری مسلم و قطعی نیست. خودروسازان از تسلا تا تویوتا بر توسعه نرم‌افزار و ارتباطات بسیار متمرکز بوده و کاملاً آگاهند که الکترونیک خودروها، یکی از نقاط فروش اصلی آنها است.

به تازگی ایلان ماسک از ویژگی احضار هوشمند خودروهایش صحبت کرده است. این ویژگی این امکان را به کاربر میدهد که خودرو را از محل پارک به سمت خود فراخواند. اما تاخیر در زمان‌بندی‌ مربوط به اجرای رانندگی کاملاً خودکار و تعویض باتری – از اعتبار تسلا کاسته است.

اینها دام‌هایی هستند که هواوی و شیائومی باید از گرفتار شدن در آنها اجتناب کنند، به خصوص که سرنوشت خودروهای الکتریکی آنها عمدتاً در دستان خودروسازان ثالث است. اگر آنها موفق شوند، مطمئناً اپل جسارت خواهد یافت تا به این حوزه وارد شود و اگر شکست بخورند، تجربه اپل در مدیریت زنجیره تامین و روابط با تولیدکنندگان قراردادی به تیم کوک، مدیر اجرایی این شرکت، اطمینان خواهد داد تا باور کند می‌تواند کارهای بسیار بهتری انجام دهد.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6468

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.