• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
6

«غول‌های کوچک»؛ طرح چین در جهت خودکفایی فناوری

  • کد خبر : 2956
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۱۵
«غول‌های کوچک»؛ طرح چین در جهت خودکفایی فناوری
چین معیارهای دقیقی برای تعیین اینکه کدام شرکت‌های صنعتی واجد شرایط «غول‌های کوچک» هستند، معرفی کرده است و استراتژی خود برای ایجاد ارتشی از شرکت‌های «کوچک اما قدرتمند» به منظور رفع شکاف‌های فناوری دو چندان می‌کند.

پکن پیش از این هدف خود را برای پرورش ۱۰ هزار غول کوچک تا سال ۲۰۲۵ اعلام کرده بود و شرکت‌های رسمی شناخته شده به روش‌های ترجیحی مانند یارانه‌ها، کاهش مالیات و سایر کمک‌ها دسترسی خواهند داشت. این اقدام نوعی شتاب برای شناسایی شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) ایجاد کرد که در رقابت با یکدیگر برای تولید محصولات یا فرآیندهایی که کشور را به خودکفایی فناوری برساند، تلاش می‌کنند.

بر اساس آخرین دستورالعمل‌های منتشر شده توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات (MIIT)، نهاد متولی این پروژه، غول‌های کوچک باید بیش از سه سال تجربه در بخش مهم زنجیره تأمین داشته و در این زمینه دست کم ۱۰ درصد از سهم بازار را در اختیار داشته باشند.

غول‌های کوچک باید در صنایع مهم استراتژیک مانند نیمه‌رساناها، نرم‌افزار و هوش مصنوعی فعالیت کنند و باید بتوانند نقاط ضعف را در زنجیره تأمین داخلی بر طرف کنند.

شرکت‌های با بیش از ۵۰ میلیون یوان درآمد سالیانه باید دست‌کم ۳ میلیون یوان (۴۵۰٫۰۰۰ دلار) در زمینه تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کنند.

وزارت صنعت و ارتباطات به دنبال ایجاد پایگاه اطلاعاتی از تمام شرکت‌های کوچک و متوسط با کیفیت هستند تا عملکرد آن‌ها را رصد کرده و خدمات هدفمند را به هر شرکت ارائه دهند.

هنوز در مورد نوع اقدامات حمایتی که برای شرکت‌های موفق ارائه می‌شود توضیحی ارائه نشده، با این حال، سال گذشته دولت مرکزی بیش از ۱۰ میلیارد یوان یارانه به بیش از ۱۰۰۰ شرکت بزرگ کوچک ملی تخصیص داد.

چین از زمان راه‌اندازی این ابتکار تاکنون ۴۷۶۲ غول کوچک را پرورش داده است و طبق اعلامیه جداگانه‌ای که توسط MIIT منتشر شده است تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۱ میلیون شرکت کوچک و متوسط با کیفیت بالا در این کشور وجود خواهد داشت.

شرکت‌های کوچک و متوسط با کیفیت بالا نه تنها یک محرک مهم برای رشد اقتصادی به حساب می‌آیند، بلکه برای کمک به بهبود ثبات و رقابت زنجیره تأمین صنعتی نیز نقش مهمی ایفا خواهند کرد.

انتشار دستورالعمل‌های دقیق در زمانی صورت می‌گیرد که دولت چین حمایت بیشتری را به شرکت‌های کوچک و متوسط محلی اختصاص می‌دهد تا شکاف‌های فناوری را با افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی با غرب کاهش دهد.

برخی کارشناسان معتقدند که طرح غول‌های کوچک چین، الهام گرفته از اقتصاد آلمان است و مقامات چین امیدوارند از «قهرمانان پنهان» آلمان تقلید کرده و فناوری‌های اصلی را توسعه دهند که چین فاقد آن است؛ اما اینکه آیا کشور واقعاً می‌تواند چنین شرکت‌های تخصصی را مهندسی کند، نامشخص است.

منبع: scmp

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2956

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.