• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

اولین پیوند کبد خوک با ویرایش ژنی در چین

  • کد خبر : 6603
  • ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۹:۳۳
اولین پیوند کبد خوک با ویرایش ژنی در چین
دانشمندان چینی با موفقیت اولین کبد خوک کامل ویرایش شده ژنتیکی را به انسان پیوند زدند که می‌تواند به کاهش کمبود اعضا کمک کند. این کبد خوک برای حذف چندین ژن مرتبط با پروتئین‌هایی که باعث رد عضو می‌شوند، ویرایش شده بود.

دانشگاه پزشکی نیروی هوایی چین، مؤسسه اصلی تیم پیوند اعلام کرد که پیوند کبد و جریان صفرای کبد همگی موفقیت آمیز بود و بیمار ۹۶ ساعت پس از جراحی هیچ نشانه‌ای از رد عضو نشان نداد. این دانشگاه گفت که این پیوند، “اولین پیوند از نوع خود در جهان” بود.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال گذشته توسط مجله هپاتولوژی انجام شد، بیماری کبد سالانه عامل مرگ حدود ۲ میلیون نفر در سراسر جهان است.

سالانه بیش از ۵۰۰ هزار بیمار جدید در چین با نارسایی کبدی مواجه می‌شوند. تنها راه درمان نارسایی کبد پیوند است که بسیاری از مردم در انتظار آن جان می‌سپارند.

پیوندهای بیگانه زا – که در آن عضوی از یک گونه در گونه دیگر قرار می‌گیرد – راه حل جذابی را ارائه می‌دهد زیرا به منابع اهداکنندگان انسانی متکی نیست. این فرآیند، که به عنوان پیوند خارجی شناخته می‌شود، می‌تواند برای بیماران بیشتری که در مرحله نهایی بیماری کبدی هستند مفید باشد و ممکن است به طور کامل جایگزین پیوند کبد انسان شود.

محققان آمریکایی موفق شدند کلیه و قلب خوک اصلاح شده ژنی را به بیماران مرگ مغزی پیوند بزنند. اما کبد چالش بزرگتری است. کبد از نظر ساختار و عملکرد پیچیده‌تر است و اعضای خوک نمی‌توانند به طور کامل جایگزین کبد انسان شوند. برای رفع این مشکل، محققان و جراحان پیوند کمکی را انجام دادند که در آن عضو اصلی بیمار در کنار عضو پیوندی در بدن نگهداری می‌شود.

جراحان یکی از وریدهای بزرگ کبد بیمار را بریدند و کبد پیوندی را پس از برداشتن آن از خوک و برش دادن آن، به دو طرف ورید وصل کردند. محققان گفتند که در این مرحله، پیوند کبد بیگانه به عنوان جایگزین موقتی برای پیوند کبد انسان یا در مواردی که عملکرد کبد بیمار با کمک اندام خوک قابل بازیابی باشد، مناسب‌تر است و از این منظر، پیوند کبد بیگانه دارای ارزش کاربردی بالینی زیادی است.

آمارها نشان می‌دهد که کشورهای اسپانیا و آمریکا در سال ۲۰۲۰، به طور مشترک در صدر کشورهایی با بیشترین میزان اهدای عضو قرار گرفته‌اند. در این کشورها، از هر یک میلیون نفر که جان خود را از دست می‌دهند، اعضای بدن ۳۸ نفر اهدا می‌شود. در ایران و  ترکیه از هر یک میلیون نفر متوفی، اعضای دو نفر اهدا می‌شود.

تا کنون پیوند اعضایی چون کلیه، قلب، کبد، روده، لوزالمعده، رحم، ریه و تیموس در انسان با موفقیت انجام شده ‌است. بیشترین تعداد پیوند عضو در سراسر جهان پیوند کلیه است و پس از آن پیوند کبد و پیوند قلب، بیشترین پیوندها هستند.

بافت‌هایی که تا کنون با موفقیت پیوند زده شده‌اند عبارتند از: بافت استخوانی، زردپی، قرنیه، پوست، دریچه‌های قلب، عصب‌ها و سیاهرگ‌ها که از این میان بیشترین تعداد پیوندها مربوط به پیوند قرنیه و پیوند استخوان و پیوند تاندون (زردپی) بوده است. بافت‌های پیوندی بر خلاف اعضای پیوندی قابل ذخیره و انجماد تا حداکثر پنج سال می‌باشند. البته در میان این بافت‌ها، بافت قرنیه استثنا بوده و قابل ذخیره نمی‌باشد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6603

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.