• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
2

اقبال کاربران آمریکایی به برترین رایانه کوانتومی چین

  • کد خبر : 6416
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۰۱
اقبال کاربران آمریکایی به برترین رایانه کوانتومی چین
کامپیوتر کوانتومی پیشرفته چینی به نام Origin Wukong به روی کاربران جهانی گشوده شد و بازدیدکنندگان از راه دور از 61 کشور می‌توانند به این رایانه فوق سریع دسترسی داشته باشند و ایالات متحده در صدر این فهرست قرار دارد.

تعداد دسترسی‌های راه دور به Origin Wukong تا ۱۶ ژانویه از ۳۵۰ هزار عدد فراتر رفته است. کاربرانی از بلغارستان، سنگاپور، ژاپن، روسیه و کانادا از جمله کسانی بودند که وارد سیستم شدند، اما ایالات متحده بدون ارائه اعداد مشخص، پیشتاز این آمار بود.

این دستگاه از زمانی که در ۶ ژانویه عملیاتی شد، ۳۳۸۷۱ کار محاسباتی کوانتومی را برای کاربران جهانی انجام داده است.

کامپیوترOrigin Wukong  که از نام پادشاه میمون اساطیر چینی نامگذاری شده، اولین کامپیوتر کوانتومی ابررسانا نسل سوم چینی است. این جدیدترین و پیشرفته‌ترین دستگاه قابل برنامه ریزی و تحویل چین در نوع خود است.

شرکت Origin Quantum مسئول این شاهکار، در سال ۲۰۱۷ توسط Guo Guoping و Guo Guangcan –  فیزیکدانان کوانتومی برجسته در دانشگاه علم و فناوری چین (USTC) در استان آنخهویی جنوب شرقی تأسیس شد.

رایانه‌های کوانتومی ایالات متحده به روی چین باز نیستند. اما، با پایبندی به مفهوم اکتشاف علمی بدون مرز، این شرکت چینی خدمات خود را به روی کاربران در سراسر جهان از جمله ایالات متحده باز کرده تا به طور مشترک مفهوم محاسبات کوانتومی را به نفع نوع بشر ترویج کند.

محاسبات کوانتومی به عنوان یک فناوری تحول آفرین در نظر گرفته می‌شود و از ذرات بنیادی به نام کیوبیت که مخفف بیت‌های کوانتومی است، به عنوان واحد اصلی اطلاعات خود استفاده می‌کند – معادل بیت‌های دیجیتالی که در محاسبات سنتی استفاده می‌شود.

چین و ایالات متحده از جمله قدرت‌های بزرگ جهانی هستند که در استفاده از این فناوری کلیدی که ظرفیت تغییر بسیاری از زمینه‌ها از جمله مراقبت‌های بهداشتی، مالی و امنیت داده‌ها را دارد، رقابت می‌کنند.

دستگاه Origin اولین کامپیوتر کوانتومی ابررسانا خود را در سال ۲۰۲۰ به بازار داخلی تحویل داد. اولین کامپیوتر کوانتومی عملی کشور نیز از Origin بود – ماشین نسل دوم Wuyuan 24 کیوبیتی که در سال ۲۰۲۱ به یک کاربر ناشناس تحویل داده شد.

این شاهکار، چین را به سومین کشوری- پس از کانادا و ایالات متحده – تبدیل کرد که توانایی ارائه یک سیستم محاسباتی کوانتومی کامل را به دست آورده است.

کامپیوترWukong  توسط یک تراشه کوانتومی ابررسانا خانگی ۷۲ کیوبیتی که تراشه Wukong نیز نامیده می‌شود، نیرو می‌گیرد. راه‌اندازی این تراشه و رایانه محلی شبیه به «بلیط ورود» به حوزه تولید رایانه‌های کوانتومی ابررسانا است. این امر نشان می‌دهد که چین قادر است به طور مستقل تراشه‌های کامپیوتری کوانتومی مقیاس‌پذیر و سیستم‌هایی با اندازه معین تولید کند.

جدیدترین ماشین قدرتمند این شرکت می‌تواند تا ۲۰۰ مدار کوانتومی را در یک زمان ارسال و اجرا کند که به آن مزیت سرعت بیشتری می‌دهد.

با وجود این پیشرفت‌ها، شکاف کوانتومی بین بازیگران چینی و همتایان غربی آنها همچنان گسترده است.

در نوامبر ۲۰۲۲، IBM  آمریکا پردازنده ۴۳۳ کیوبیتی “Osprey” خود را که سریع ترین کامپیوتر کوانتومی جهان در آن زمان بود، راه اندازی کرد. در اکتبر سال گذشته، استارت آپ کالیفرنیایی  Atom Computing، Osprey  را با اولین کامپیوتر کوانتومی خود با بیش از ۱۰۰۰ کیوبیت پشت سر گذاشت. دو ماه بعد، IBM از Condor  با ۱۱۲۱ کیوبیت ابررسانا رونمایی کرد.

اگرچه داشتن کیوبیت‌های بیشتر لزوماً به معنای عملکرد بهتر نیست، اما برای ساخت رایانه‌های کوانتومی بدون خطا که مفیدتر از ماشین‌های تحقیقاتی پر سر و صدا امروزی هستند، به اعداد زیادی نیاز است.

دانشمندان چینی به وجود شکاف با غرب در این حوزه اذعان دارند.چین در خط مقدم تحقیقات علوم کوانتومی جهانی است، اما در محاسبات کوانتومی «نسبتاً عقب‌تر» است.

توسعه کامپیوترهای کوانتومی شامل بسیاری از مسائل مهندسی پیشرفته است مه شامل تولید تراشه‌های ابررسانا و نیمه‌هادی‌های سنتی می‌شود – هر دو حوزه‌های مهم فناوری پیشرفته که چین از ایالات متحده و غرب عقب‌تر است و شکاف بزرگی بین چین و ایالات متحده در کاربردهای صنعتی محاسبات کوانتومی وجود دارد.

بازیگران پیشرو مانند IBM و گوگل از اوایل دهه ۱۹۹۰ شروع به کاوش در برنامه‌های صنعتی کردند. اما از زمان تأسیس Origin Quantum در سال ۲۰۱۷ است که چین شروع به کاوش در کاربردهای صنعتی کرده است.

با این حال، کامپیوترهای کوانتومی چه دارای ۷۲ یا بیش از ۱۰۰۰ کیوبیت باشد، قرار نیست به زودی جایگزین کامپیوترهای معمولی شوند. در این مرحله آنها فقط می توانند کارهای بسیار خاص را برای مدت کوتاهی در یک محیط حفاظت شده انجام دهند.

چالش‌های فنی متعدد، مانند توانایی تصحیح خطاها، برخی از دانشمندان را بر آن داشته تا پیش‌بینی کنند که با یک کامپیوتر کوانتومی عملی هنوز سال‌ها، اگر نگوییم دهه‌ها، فاصله دارد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6416

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.